Problem med cold boot vid överklockning!!

Permalänk
Medlem

Problem med cold boot vid överklockning!!

Hej!
Jag har stora problem när jag försöker överklocka min i5 2500k. Jag tycker mig få den stabil på 4,5 ghz. Testade i prime95 i 4 timmar och då var det stabilt. Datorn har fungerat felfritt i 1½ dygn, men nu när jag slog på den så dubbel bootar den och det är inte första gången när jag försöker överklocka utan det har hänt varje gång när jag har försökt. Ska tilläggas att windows fryser vid uppstart när den dubbel bootar. Detta händer inte varje gång när jag startar datorn, utan bara ibland. Fattar inte vad det kan vara för fel... ? Jag har försökt med allt som jag kan. Har uppdaterat moderkortets bios.
Jag har ett Asus p8p67 WS Revolution moderkort. Jag har hört att det kan vara problem med cold boot med dom moderkorten också.. Problemet händer bara när jag försöker överklocka, annars fungerar allt felfritt. Finns det någon som har någon aning om vad jag kan göra åt det här???

Mvh Davve

Permalänk
Medlem

Har du kollat så cpu fläkten snurrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajander:

Har du kollat så cpu fläkten snurrar?

Ja det gör den, jag kör med ett corsair h60 och det blir inte varmare än 68 grader i full load som mest..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdavvex:

Ja det gör den, jag kör med ett corsair h60 och det blir inte varmare än 68 grader i full load som mest..

Okey, har du testat att köra den i 4,4 ghz? I värsta fall kan du ju återställa BIOS för att se om du råkat ändra något av misstag.

Permalänk

klockat med offset eller fast vcore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajander:

Okey, har du testat att köra den i 4,4 ghz? I värsta fall kan du ju återställa BIOS för att se om du råkat ändra något av misstag.

Problemet hände med gammla bios ochså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av castensson83:

klockat med offset eller fast vcore?

Jag vet inte skillnaden?

Permalänk

Klockar din processor ner sig vid idle i windows och sänker vcore ?

Permalänk
Medlem

Testa stänga av CPU Spread Spectrum.

Permalänk
Skrivet av xdavvex:

Jag vet inte skillnaden?

Bra överklockning!
Skämt åsido offset är att den inte använder mer volt än vad som behövs vid givet tillfälle och det låter processorn "vila" istället för att den matas med full ström hela tiden, det man vill åt om man överklockar för en 24/7 klock

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Bra överklockning!
Skämt åsido offset är att den inte använder mer volt än vad som behövs vid givet tillfälle och det låter processorn "vila" istället för att den matas med full ström hela tiden, det man vill åt om man överklockar för en 24/7 klock

Volten ligger runt 1.4 hela tiden...har satt den på det i ett sista försök för att se om det processorn som får för lite volt...känns som det inte kan va det på 4.5ghz. har pll volten ochså på 1.9 vilket ochså är mycket vad jag förstår..

Permalänk

Du har för hög vcore! Onödigt hög! Jag har samma moderkort och cpu, och har kört den i 4,5GHz sen snart ett år, med vcore 1,3v du bör inte gå över 1,35v max.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av tejpis:

Testa stänga av CPU Spread Spectrum.

Jag har samma komponenter och kör i 4,5GHz med det på, Det ska inte vara några problem. 4,5GHz i snart ett år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och till AI tweaker. Vad står" AI overclock tuner " på för något? Auto ,manual eller X.M.P. Ändrade mitt till X.M.P och det fick slut på dubbel uppstart.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Jag har glömt att säga att jag fick överklockningen stabil i 4 dagar..sen så satte jag i ett 7970 och då börja problemen.kan det ha med grafikkortet att göra???

Permalänk
Skrivet av xdavvex:

Jag har glömt att säga att jag fick överklockningen stabil i 4 dagar..sen så satte jag i ett 7970 och då börja problemen.kan det ha med grafikkortet att göra???

Ställ bios i default och se om det fortsätter vara knasigt!
Rekommenderar Xros överklockningsguide också

Här har du tre länkar som kommer hjälpa dig ofantligt
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?2162-Overclocking-Us...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdavvex:

Hej!
Jag har stora problem när jag försöker överklocka min i5 2500k. Jag tycker mig få den stabil på 4,5 ghz. Testade i prime95 i 4 timmar och då var det stabilt. Datorn har fungerat felfritt i 1½ dygn, men nu när jag slog på den så dubbel bootar den och det är inte första gången när jag försöker överklocka utan det har hänt varje gång när jag har försökt. Ska tilläggas att windows fryser vid uppstart när den dubbel bootar. Detta händer inte varje gång när jag startar datorn, utan bara ibland. Fattar inte vad det kan vara för fel... ? Jag har försökt med allt som jag kan. Har uppdaterat moderkortets bios.
Jag har ett Asus p8p67 WS Revolution moderkort. Jag har hört att det kan vara problem med cold boot med dom moderkorten också.. Problemet händer bara när jag försöker överklocka, annars fungerar allt felfritt. Finns det någon som har någon aning om vad jag kan göra åt det här???

Mvh Davve

Det är inte onormalt att det blir en dubbel boot efter överklockning och ändring av spänning, speciellt då om det är en cold boot från när strömmen varigt avstängd från nät agget eller kabeln ur dragen. Moderkortet gör nån typ av spännings koll eller liknande och efter det bootar om normalt. Är rätt säker på att min också gör så men det är sällan jag rycker ut sladden eller stänger av nät agget.
Även hos andra tillverkare ser man detta, hade tidigare ett lga 775 mobo från Msi som gjorde likadant när jag klockade över 3.4ghz på e6750 processorn och var tvungen att sätta v-core manuellt.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att du inte är den enda som har coldbootproblem med Asus 1155-kort...
Såvitt jag vet finns det inte mycket att göra.

Permalänk
Medlem

Min i5 2500k starta om två gånger precis som du beskriver på 4,7Ghz klock, drog upp den till 4,9Ghz (icke stabilt) och den starta två gånger.. Så klocka ner till 4,8Ghz och det funka prima !

Min ligger på 1,4vcore på 4,8Ghz så tror du har lite väl mycket för en 4,5Ghz klock. Testa sänk vcoren några snäpp o boota om o stress testa.. så ser du vart gränsen går när den inte vill boota alls, då höjjer du lite o testar. Så du får så lite vcore som möjligt fast det är stabilt ! (destå mer cvore destå mer slits processorn ner, även fast de är gjorde för att hålla cirka 10år med stock klock.)

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte in i windows på 1,4 v-core och 1,9 ppl voltage. Åter igen så börjar problemen igen efter ca 1½ dygn.. Dock så dubbel bootar den inte den här gången utan det blev svart skärm med ett litet streck som blinkade uppe i vänstra hörnet. Jag tänkte testa att slå på XMP nu och se om det funkar för någon av er tipsade om att det kanske kan fungera.. Testade med XMP på 1,9 i ppl volt och 1,37 i v-core och fick blue screen. Ändrade till 1,38 volt och det verkar stabilt men det lär väl märkas imorgon om det funkar eller ej. Som jag förstår så spelar inte Offset mode någon roll för mig då jag enbart har på datorn när jag spelar och aldrig annars...? Det är väl om hög volt kan göra så att det blir något lustigt när man sätter på datorn..?

Tacksam för all hjälp jag kan få! Återkommer när jag vet om det senaste funkar eller ej.

Permalänk
Medlem

Hej igen! Det visade sig att det inte fungerade denna gång heller med att slå på XMP.. Nu har jag testat allt som går tror jag.. Dessutom så märker jag att jag måste få upp v-core på 1,37 och pll lite över 1,8 annars får jag bluescreen.. Som jag har förstått så är det alldeles för mycket volt egentligen för 45 i multiplier..Tror ni att det kan vara så att jag har haft oturen att jag har fått en riktig skit processor???

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdavvex:

Hej igen! Det visade sig att det inte fungerade denna gång heller med att slå på XMP.. Nu har jag testat allt som går tror jag.. Dessutom så märker jag att jag måste få upp v-core på 1,37 och pll lite över 1,8 annars får jag bluescreen.. Som jag har förstått så är det alldeles för mycket volt egentligen för 45 i multiplier..Tror ni att det kan vara så att jag har haft oturen att jag har fått en riktig skit processor???

Nej, inte nödvändigtvis dålig cpu. Hur mycket v-core visas det under stress test?

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Nej, inte nödvändigtvis dålig cpu. Hur mycket v-core visas det under stress test?

Core voltage 1.360 i prime 95!! Men när jag inte belastar processorn så ligger core voltage mellan 1.376 och 1.384...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag löste mitt ( z68 bräda dock) och tror att din dubbel boot går att fixa, återkommer ikväll.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Nuuuu minns jag. Konstigt nog så tog jag ut ramminnerna och satte tillbaks dem,POFF.....ingen dubbel boot. Värt att testa.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Nuuuu minns jag. Konstigt nog så tog jag ut ramminnerna och satte tillbaks dem,POFF.....ingen dubbel boot. Värt att testa.

Edit: finns även de som löst detta genom att ställa X.M.P mode till auto. Kolla också att BLCK står på 100.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Du har för hög vcore! Onödigt hög! Jag har samma moderkort och cpu, och har kört den i 4,5GHz sen snart ett år, med vcore 1,3v du bör inte gå över 1,35v max.

Skickades från m.sweclockers.com

Så alla processorer klockar identiskt? FYI behöver min cirka 1.42V för att klara av 4.5GHz.

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Så alla processorer klockar identiskt? FYI behöver min cirka 1.42V för att klara av 4.5GHz.

Nej, det påstod jag aldrig. Riktlinjerna är i alla fall att du inte BÖR gå över 1.35V på en 24/7 clock, cpu:n löper stor risk att ta skada.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Nej, det påstod jag aldrig. Riktlinjerna är i alla fall att du inte BÖR gå över 1.35V på en 24/7 clock, cpu:n löper stor risk att ta skada.

Riktlinjer från vem?