Permalänk
Avstängd

Hur fungerar denna teknik

Hejsan! såg denna skärm , och undrar lite hur deras 3d funktion fungerar .. så jag fattat det så behöver man ju ha 120hz skärm, men denna värkar vara av ett helt annat slag?!

http://cdon.se/hemelektronik/22-24inch_lg_d2342p-pn_23%22_wid...

Permalänk
Entusiast

FPR-metoden:
Den du talar om där använder polariserade filter av två olika typer. Ett filter som filtrerar ut alla dem jämna linjerna (2, 4, 6 ... ) på skärmen, ett annat filter som filtrerar ut alla dem udda linjerna (1, 3, 5 ... ) på skärmen.

Med glasögon med motsvarande filter, där varje öga får sitt eget filter, kommer det ena ögat att enbart se dem jämna linjerna, och det andra ögat enbart se dem udda linjerna.
Detta innebär att varje öga bara får halva upplösningen. Det vill säga om skärmen har 1080 linjer, kommer varje öga bara få 540 linjer var.

Jag vet inte exakt hur LG har gjort detta, men det talas om att vissa tillverkare har fördubblat antalet linjer i sina skärmar för att kompensera för det. (2160 linjer, där varje öga får 1080 linjer var) Jag låter detta vara obekräftat, då det är enbart något jag hört från okänd källa.

Shutter-metoden:
Det som annars är rätt vanligt förekommande är den, precis som du nämner, kräver en rätt hög bildfrekvens istället, där varannan bildruta visas i växlande ordning för vardera öga, och glasögonen filtrerar bort varannan bild för vardera öga växelvis.

Fördelar:
FPR-metoden: Jämnare och bekvämare bilduppdatering utan att behöva dubbla frekvensen på bildskärmen ifråga. Bekvämare för ögonen.
Shutter-metoden: Bibehåller full upplösning till varje öga utan att behöva förubbla upplösningen på bildskärmen.

Nackdelar:
FPR-metoden: Halva upplösningen per öga i 3D-mode.
Shutter-metoden: Varje öga får bara 50% exponering i halva bildfrekvensen, vilket kan vara mycket påfrestande för ögonen, även vid höga frekvenser.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

okej tack för svar iallafall ! då förstår jag lite bättre

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Distilled:

okej tack för svar iallafall ! då förstår jag lite bättre

Se inlägget ovan igen. Redigerade det för att förtydliga och uppgav för och nackdelar med respektive teknik.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

okej tack för svaret, funderade på den.. eller om man ska lägga till ca 500 ringen och köpa en 120 hz, jag spelar ju väldigt mycket cs, så kanske vore en bra grej faktist.