Lite frågor om överklockning av en Phenom II x4 955 BE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010

Lite frågor om överklockning av en Phenom II x4 955 BE

Hej!

Det är så att jag har börjat överklocka min Phenom II x4 955 BE här i helgen, och jag har lyckats få upp den i 4.2 GHz stabilt med Prime95.
Här är lite volt och sådant:
-------------------------
Moderkort: M4A89GTD-PRO/USB3 (AM3)
Minnen: Corsair vengeance DDR3 2x4GB
Minneshastighet: 1800MHz O.C
DDR V: 1.55
Clock: 4.2 GHz
FSB: 240
Multipel: 17.5
Vcore: 1.51
Cpu/NB: 1.16
Cpu/NB frekvens: 2400MHz
NB V:Auto
SB V:Auto
-------------------------

Ska man öka FSB tills Bluescreen och sedan öka multipeln eller ska man inte öka FSB överhuvudtaget? Har det någon inverkan på snabbheten i andra komponenter i systemet?
Jag har nämligen nästan aldrig sett att någon har gått över 210.

Tyck gärna till om volt och frekvens tal!
Jag är även öppen till tips om hur jag kan öka mitt överklockningsresultat!

Tack på förhand!

PS: Vilken volt är rekommenderad som max för processorn om man ska använda systemet flitigt efteråt?

Man köper inte sitt hus, man köper sina grannar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2007

Som en stabil 24-7volt brukar inte folk gå över 1.45V vad jag vet 1,5+ rekommenderas inte gå över, ofta är det onödigt att försöka gå över 4ghz för efter det måste man mata cpun med såpass mycket volt för att faktiskt uppnå något litet steg högre.

Annat än de vad ligger du egentligen för temps med inställningarna ovan?
Och varför behöver du överklocka cpun så mycket?

Du har fått ett bra exemplar 4.2ghz e få som klarar/försöker få över 4ghz, så tycker du ska vara glad att du ens kom upp i de.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|
Server: FX 8320|Antech Kuhler 620 V4|Asus M5A78L-M|Corsair XMS3 32GB|Corsair CX430W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av BaZZe:

Som en stabil 24-7volt brukar inte folk gå över 1.45V vad jag vet 1,5+ rekommenderas inte gå över, ofta är det onödigt att försöka gå över 4ghz för efter det måste man mata cpun med såpass mycket volt för att faktiskt uppnå något litet steg högre.

Annat än de vad ligger du egentligen för temps med inställningarna ovan?
Och varför behöver du överklocka cpun så mycket?

Du har fått ett bra exemplar 4.2ghz e få som klarar/försöker få över 4ghz, så tycker du ska vara glad att du ens kom upp i de.

Jag ligger på 55 grader full load ( Egentligen 65 grader för Phenom processorer har ca 10-15 grader offset, en konstig grej amd har bestämt).
Jag överklockade processorn så "mycket" för att jag ville se hur långt jag kunde trycka den och för det andra så vill jag ha den så snabb som möjligt.

Citat:

1,5+ rekommenderas inte gå över

Varför då? Tempen ligger ju på en okej siffra. Eller?

Sen det med FSB, vilken hastighet är rekommenderat där? Har det någon inverkan på snabbheten i andra komponenter i systemet?

/X-Zone

Man köper inte sitt hus, man köper sina grannar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av BaZZe:

Kom ihåg att processorn ligger på 45 nm istället för 32 nm (sandy) och att standard vcore ligger på 1.35 på phenom jämfört med 1.25 på sandy.
fast det är nog bra att vara på den säkra sidan.

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!