Ram i laptop går på max utan anledning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Ram i laptop går på max utan anledning

mina ram minnen i min laptop brukar ligga på typ 15% men helt plötsligt när jag startade om datorn låg dom på 70-100% på skrivbordet utan att jag gjorde något och är fortfarande så efter ett tag och flera om starter!

vad kan detta bero på och kan man lösa det på något sätt?

Tack på för hand!
/Erik

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2009

Hmmm är du helt 100% på att minnerna helt plötsligt låg på dit skrivbord utan att du plockade ut dom från datorn? Låter skumt det där. Blundade du och sen plötsligt låg dom framför dig?

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Har du kanske laddat ner något program som ligger och drar? Gå in i aktivitetshanteraren (Ctrl Alt Del) och kolla där. Kanske ligger i autostart? Vem vet :)!

GTX 570SC SLI | ASUS P8Z77 - v | Intel Core I7 3770K | 8GB corsair dominator | 650watt Corsair | Corsair Obsidian 800D | QPad 5K | Qpad MK - 80 pro | Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |
| MacBook Pro Retina 13 |
iPhone 6s plus | The New iPad |

| Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Dimuman:

Hmmm är du helt 100% på att minnerna helt plötsligt låg på dit skrivbord utan att du plockade ut dom från datorn? Låter skumt det där. Blundade du och sen plötsligt låg dom framför dig?

Dagens jävla garv!

ONT:
Öppna aktivitetshanteraren och kolla vettja...

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|
Särskrivningar, felskrivningar och diverse grammatikfel kommer finnas i min text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Johannesburg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av FobbanN:

Dagens jävla garv!

ONT:
Öppna aktivitetshanteraren och kolla vettja...

Trolololo<3

Stoppa magneter i skorna, så blir det bättre!

i7 3770k@5.8GHz, Mpower, 16GB Kingston HyperX@1866CL9, 290x@1375/1770, Carbide 540 AIR
E34 540 Kompressor 760WHP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av MuLLvaD3n:

Har du kanske laddat ner något program som ligger och drar? Gå in i aktivitetshanteraren (Ctrl Alt Del) och kolla där. Kanske ligger i autostart? Vem vet :)!

Aktivitetshanteraren i Window 7: ctrl + shift + escape. (För er som inte visste). (:

Laptops -Lenovo T61 (anno 2007), Windows 7. MacBook Pro Retina 13" late 2013
Stationär - Intel i7 920@4.2 GHz , gigabyte GTX 670 (W2), Gigabyte GA-x58-UD7, Corsair HX850, Corsair H50, Antec P183 + fläktar & kontroller, M-Audio Fast Track Ultra, Windows 7 + OS X 10.9 Mavericks
CITERA om du förväntar dig ett svar på vad jag skrivit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Hej

Är det ren omstart eller kallstart? Testa att stänga av datorn helt i stället för en omstart och se om det löser dit problem.
Ps det är inte så att du flyttar mycket filer eller något sådant?

/aragon

Skrivet av cediop:

mina ram minnen i min laptop brukar ligga på typ 15% men helt plötsligt när jag startade om datorn låg dom på 70-100% på skrivbordet utan att jag gjorde något och är fortfarande så efter ett tag och flera om starter!

vad kan detta bero på och kan man lösa det på något sätt?

Tack på för hand!
/Erik

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av rallyreavan91:

Aktivitetshanteraren i Window 7: ctrl + shift + escape. (För er som inte visste). (:

haha där ser man, fasen att man inte visste det tidigare.. har lärt mig att högerklicka på startlisten och sen "Starta Aktivitets hanteraren" nu :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av rallyreavan91:

Jovisst men hur fan ska man trycka det på ett vettigt sätt?
Ctrl+Alt+Del når man ju utan att släppa musen.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2004

Är det windows XP eller tidigare så ska du ha så låg som möjligt.
Är det Vista elller nyare så ska du ha så hög användning som möjligt och i så fall har du aldrig haft 15% eller liknande.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av BergHa:

Om du nu har defekter så får du väl nöja dig med att högerklicka på startlisten och välja aktivitetshanteraren, så slipper du dessutom släppa din kära mus över huvudtaget (som om Ctrl+Alt+Del skulle vara enklare?).

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Dimuman:

Det jag funderar på är vart dom andra 30% är när bara 70% ligger på skrivbordet.....

Vanligtvis brukar det vara processorn som brukar hamna på 100% när man har något i bakgrunden. Att fylla hela minnet, dvs ram + pagefilen då den bör användas om han inte har ändrat inställningarna för det, låter lite osannolikt.

Hur konstaterade du att minnet blev fullt, något felmeddelande?

Clevo P170EM, 17,3" 1920x1080, I7 3740QM, 16gb 1600mhz Corsair cl10, 7970M 2gb, 2x120gb SSD, Intel Centrino Ultimate 6300

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Tarasus:

Det jag funderar på är vart dom andra 30% är när bara 70% ligger på skrivbordet.....

Vanligtvis brukar det vara processorn som brukar hamna på 100% när man har något i bakgrunden. Att fylla hela minnet, dvs ram + pagefilen då den bör användas om han inte har ändrat inställningarna för det, låter lite osannolikt.

Hur konstaterade du att minnet blev fullt, något felmeddelande?

Felmeddelande och att det tar det tar den flera timmar att öppna aktivitetshanteraren eller vilket annat program som helst medans processorn ligger som vanligt.

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av aragon:

Hej

Är det ren omstart eller kallstart? Testa att stänga av datorn helt i stället för en omstart och se om det löser dit problem.
Ps det är inte så att du flyttar mycket filer eller något sådant?

/aragon

hel kallstart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

[/SPOILER]

Skrivet av Dimuman:

haha! typ inte så jag menade!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av MuLLvaD3n:

skall pröva detta när aktivitetshanteraren öppnar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

låter som virus:) spara alla dina filer och genomsök dom efter virus sen installera om windows.

i7-4770K | G1 Sniper Z87 | 16Gb ram | Gtx780 | CoolerMaster HAF X | Windows10
Qpad 5K | Corsair K70R | Asus PB278 | PB Viseo240DX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Diablo_Lino:

låter som virus:) spara alla dina filer och genomsök dom efter virus sen installera om windows.

kan pröva det men tror ej det för körde virus kontroll det sista jag gjorde innan jag stängde av datorn, och inga virus hittades då. Och så när jag startade nästa gång var det på max ram, så det är antagligen någonting som ligger och drar ram minne!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av BergHa:

Vänster tumme på ctrl+shift och långfingret på esc.

Skrivet av cediop:

Felmeddelande och att det tar det tar den flera timmar att öppna aktivitetshanteraren eller vilket annat program som helst medans processorn ligger som vanligt.

Vad är det för felmeddelande?
Har du kollat minnesmängden så inte en minnes-modul är trasig?
Vilket virusskydd använder du?

A10-7700K - 8GB DDR3-1600 - RX470
Daijoubu desu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Thomaseron:

Vänster tumme på ctrl+shift och långfingret på esc.

Vad är det för felmeddelande?
Har du kollat minnesmängden så inte en minnes-modul är trasig?
Vilket virusskydd använder du?

Felmeddelande 1: Det gick inte att starta programmet korrekt(0xc0000142). klicka på OK för att stänga programmet.

Och om man trycker ok kommer samma ruta upp igen.

Felmeddelande 2: Det gick inte att starta processerna (24)xy7364. Tryck på OK för att stänga processen.

samma sak där!, om man trycker ok kommer det upp igen.

Och nu har även allt hängt sig förutom felmeddelanderna!

Virusskydd: Norton antivirus och F secure.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2007

Dubbla antivirus is a big no no!

Cooler Master MasterCase 5 || Asus P8Z77-V Pro || i7-3770K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair XMS3 Vengence 1600MHz || Samsung SSD 256GB || Samsung SSD 128GB|| Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Asus Strix Claw

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av DeeJay1:

Dubbla antivirus is a big no no!

kör bara med Norton, men har inte orkat ta bort ett av dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av cediop:

kan pröva det men tror ej det för körde virus kontroll det sista jag gjorde innan jag stängde av datorn, och inga virus hittades då. Och så när jag startade nästa gång var det på max ram, så det är antagligen någonting som ligger och drar ram minne!

Det behöver inte vara virus utan något annat program som ligger och lurar, oftast är det lättast och snabbast att installera om windows

i7-4770K | G1 Sniper Z87 | 16Gb ram | Gtx780 | CoolerMaster HAF X | Windows10
Qpad 5K | Corsair K70R | Asus PB278 | PB Viseo240DX