Ingen uppföljare till Bulletstorm – piratkopiering skadade försäljningen

Permalänk
Medlem

"kanske inte var världens bästa konsolport"

ASSÅ FYFAN VAD ARG MAN BLIR, Bulletstorm är en av de värsta konsolportarna jag har spelat och jag var faktiskt en av de som laddade ner skitspelet när det kom ut och har även klagat på det här i Sweclockers och är så glad att jag inte köpte det utan laddade ned det för annars hade det varit bortkastade pengar.

Att skylla på pirater är fel, det var bara cirka 2000 seeders vid release och cirka 13000 klienter i två dagar och de laddade antagligen ner för att det var faktiskt folk som klagade på det.
Jag hade iaf inga dirvrutinsproblem medan många inte ens kunde spela skitet även ifall de hade köpt det, spelet var även skit, man kunde inte ändra kontrollerna och FOV var bara för jävligt. Man fick ont i ögonen och samtidigt blev man jävligt irriterad av att spela det på pc, avinstallerade det dagen efter.

Och kan bara säga det här, Nothing of value was lost.jpg
Bulletstorm är ett skitspel och ingen kommer sakna det, dock gillade jag idén om att man bara dödar och uppgraderar sina vapen men spelet var helt enkelt för dåligt för en kompromiss.

EA är nog det mest onda spelföretaget någonsin, jag vill bara spotta de i ansiktet.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Hur mycket tar Sony och Microsoft per spel eller gör de som Apple = % på sålda spel (+ avgift när utvecklarna skickar in spelet för testning hos Microsoft).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Rubriken skulle varit: "Skit spel och usla företag ger pirater dåligt namn!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173009:

Folk laddar inte ner ett spel om det är värt pengarna, så jävla svår kalkulation är det inte.

Tydligen är det svårt, eller kan du förklara vad "kalkulation" betyder? Lackar på uppkäftiga typer som inte ens kan stava själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska du kalla mig lögnare får du allt ta och peka på var jag ljuger också.
Här är min grova beräkning om du är nyfiken:

"Vi säger kanske 5 piratade spel á 300 kr styck, det är 1500 kr spel. Sen har vi officepaketet, 1000 kr, Adobe CS5, 35000, 500 filmer á 150 kr, totalt 575000 kr, 5000 mp3 á 10 kr, totalt 50000 kr, 100 säsonger av olika TV-serier á 300 kr, 30000. Då är vi totalt uppe i nästan 700000 kr."

Jag vet att många har långt mycket mer film och musik än det där. Men visst, ska du vara grinig kan du ju klippa en nolla på adobesviten om du råkar vara student. Fast det är klart att det ofta finns en del andra dyra program istället beroende lite på vad man håller på med på fritiden. Det påverkar dock inte siffrorna 500000 till 700000 nämnvärt som du själv ser.

Räkna om, räkna rätt!
500*150 är lika med?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anCOOL:

Räkna om, räkna rätt!
500*150 är lika med?

Tack för lite konstruktiv kritik. Hade smugit sig in en etta för mycket i miniräknaren.

"Vi säger kanske 5 piratade spel á 300 kr styck, det är 1500 kr spel. Sen har vi officepaketet, 1000 kr, Adobe CS5, 35000, 500 filmer á 150 kr, totalt 75000 kr, 5000 mp3 á 10 kr, totalt 50000 kr, 100 säsonger av olika TV-serier á 300 kr, 30000. Då är vi totalt uppe i ca 160000 kr."

Så, nu borde det stämma. Fortfarande stora mängder pengar på lågt räknade siffror.

Poängen är att andelen vi lägger på underhållning är hyfsat konstant över tiden så nedladdning utöver det kan man inte riktigt räkna som tappat försäljningstillfälle så som mediabolagen gör. Å andra sidan kan man inte säga att man ändå inte hade betalat för spelet, filmen, skivan som många pirater hävdar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ska du kalla mig lögnare får du allt ta och peka på var jag ljuger också.
Här är min grova beräkning om du är nyfiken:

"Vi säger kanske 5 piratade spel á 300 kr styck, det är 1500 kr spel. Sen har vi officepaketet, 1000 kr, Adobe CS5, 35000, 500 filmer á 150 kr, totalt 575000 kr, 5000 mp3 á 10 kr, totalt 50000 kr, 100 säsonger av olika TV-serier á 300 kr, 30000. Då är vi totalt uppe i nästan 700000 kr."

Jag vet att många har långt mycket mer film och musik än det där. Men visst, ska du vara grinig kan du ju klippa en nolla på adobesviten om du råkar vara student. Fast det är klart att det ofta finns en del andra dyra program istället beroende lite på vad man håller på med på fritiden. Det påverkar dock inte siffrorna 500000 till 700000 nämnvärt som du själv ser.

Ja, ehm, bra på huvudräkning verkar du i varje fall inte vara...
Jag trodde du dragit till med fantasipris på officepaktet men du hade visst koll på att det finns en billig hem- och studentutgåva sen ett gäng år tillbaka.

500 filmer á 150kr ger 75 000, inget annat
TV-serier 30 000
Musik 50 000
Adobe CS Master Collection 35 000
Office 1000
Pyttefå spel 1500
_____________
192 500

Ojsan, viss skillnad där!

Här är mitt egna motexempel

Citat:

Gjorde en överslagsräkning i en annan tråd där jag antog att en person hade ett par tusen låtar, ett par hundra filmer, några tiotal TV serier, något tiotal spel, officepaket, Adobesviten och landade på en summa mellan 500000 och 700000 kr. Ingen kan ha lagt så mycket pengar på film, musik, spel och program. Bara adobesviten kostar mer än en gymnasieungdom drar in på studiebidraget under hela sin gymnasietid.

2000 låtar, säg 20 låtar per album (åtminstone i min samling finns det gott om dubbelalbum eller vad man ska kalla det). Det blir alltså 100 album, räkna med en snittkostnad på 100kr för lättast möjliga beräkning.
10 000 kr

"Ett par hundra filmer" Säg 300 filmer då, snittkostnad 100 kr här med. Har man begränsat med pengar och minsta lilla ekonomiskt sinne så rusar man inte ut och köper film, musik, annan media precis när det har släppts.
30 000 kr

Några tiotal TV-serier, menar du alla säsonger då eller? Det blir lite snårigt och kan kosta lite vad som helst. Återigen, är man det minsta ekonomiskt sinnad och inte har mycket pengar behärskar man sig och väntar på att priserna går ner eller rentutav att serien går färdigt och köper då en samlingsbox.
Mitt senaste inköp var av en serie som fortfarande går, men de hade slängt in de fyra första säsongerna i en billig utgåva (5-6 skivor i ett vanligt dvd-fodral ggr fyra) och tog mäktiga 350 kronor för detta...
Men vi säger 20 olika serier, kompletta med varenda säsong. 750kr i snitt
15 000kr

Något tiotal spel - lite lite tycker jag?
Men låt gå för det. Fem spel om året i fem år kanske?
25 gånger 200 snittpris
10 000 kr

________
65 000kr

Då har två saker kvar då...
Officepaketet tog du som exempel. Det märks vilken värld du lever i - den virtuella
Kan avslöja att Microsoft sen rätt många år tillbaka säljer en billig hem- och studentutgåva.
En hel tusenlapp går den på!

Och sen var det Adobesviten då. Här vill jag börja med att fråga vem fasen behöver den?
Folk som jobbar med det, jo visst. Unga som tror att de kommer jobba med det i framtiden? Varför inte, men samtidigt kan man ju sitta i skolan?
Nåväl, för de flesta som inte tillhör ovanstående kategorier så borde Photoshop/Premiere Elements räcka tycker man. Tror man sig behöva båda kan man köpa dem i paket för 1249 kr här hos Dustin. Sitter med katalogen framför mig.
Räcker inte dessa utgåvor, så finns ju faktiskt alternativ till Adobe. Vad sägs om Corel Draw, de lever tydligen fortfarande och kämpar mot giganten Adobe.
Corel Draw Graphics suite X5 - Det prisvärda alternativet för professionell grafik och layout!
5874 inkl moms.

Beroende på hur man räknar med mitt exempel så kommer man alltså upp i 67 eller 72 000 kronor.

Nu tycker säkert många att det är enormt mycket pengar ändå, men man måste tänka på att det här ska spridas ut över ett antal år. Säg fem år, det innebär runt 1200 i månaden.
Den stora kostnaden i exemplet är filmerna, varför inte nöja sig med hyrfilm eller betalkanaler om man vill spara pengar?
Adobesviterna som jag bytte ut i exemplet kostar för övrigt allt mellan 18 och 37 000 inkl moms.

Sen undrar jag i största allmänhet varför folk måste äga massa filmer om de har begränsat med pengar?
Varför inte kolla på tv eller hyra?
Vill man se filmer utan reklam så kostar filmkanalerna drygt 200 extra per månad. 2500 per år.

Aja, måste sluta nu, ska upp tidigt imorgon.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12154762']Ja, ehm, bra på huvudräkning verkar du i varje fall inte vara...
Jag trodde du dragit till med fantasipris på officepaktet men du hade visst koll på att det finns en billig hem- och studentutgåva sen ett gäng år tillbaka.

500 filmer á 150kr ger 75 000, inget annat
TV-serier 30 000
Musik 50 000
Adobe CS Master Collection 35 000
Office 1000
Pyttefå spel 1500
_____________
192 500

Ojsan, viss skillnad där!

Här är mitt egna motexempel

2000 låtar, säg 20 låtar per album (åtminstone i min samling finns det gott om dubbelalbum eller vad man ska kalla det). Det blir alltså 100 album, räkna med en snittkostnad på 100kr för lättast möjliga beräkning.
10 000 kr

"Ett par hundra filmer" Säg 300 filmer då, snittkostnad 100 kr här med. Har man begränsat med pengar och minsta lilla ekonomiskt sinne så rusar man inte ut och köper film, musik, annan media precis när det har släppts.
30 000 kr

Några tiotal TV-serier, menar du alla säsonger då eller? Det blir lite snårigt och kan kosta lite vad som helst. Återigen, är man det minsta ekonomiskt sinnad och inte har mycket pengar behärskar man sig och väntar på att priserna går ner eller rentutav att serien går färdigt och köper då en samlingsbox.
Mitt senaste inköp var av en serie som fortfarande går, men de hade slängt in de fyra första säsongerna i en billig utgåva (5-6 skivor i ett vanligt dvd-fodral ggr fyra) och tog mäktiga 350 kronor för detta...
Men vi säger 20 olika serier, kompletta med varenda säsong. 750kr i snitt
15 000kr

Något tiotal spel - lite lite tycker jag?
Men låt gå för det. Fem spel om året i fem år kanske?
25 gånger 200 snittpris
10 000 kr

________
65 000kr

Då har två saker kvar då...
Officepaketet tog du som exempel. Det märks vilken värld du lever i - den virtuella
Kan avslöja att Microsoft sen rätt många år tillbaka säljer en billig hem- och studentutgåva.
En hel tusenlapp går den på!

Och sen var det Adobesviten då. Här vill jag börja med att fråga vem fasen behöver den?
Folk som jobbar med det, jo visst. Unga som tror att de kommer jobba med det i framtiden? Varför inte, men samtidigt kan man ju sitta i skolan?
Nåväl, för de flesta som inte tillhör ovanstående kategorier så borde Photoshop/Premiere Elements räcka tycker man. Tror man sig behöva båda kan man köpa dem i paket för 1249 kr här hos Dustin. Sitter med katalogen framför mig.
Räcker inte dessa utgåvor, så finns ju faktiskt alternativ till Adobe. Vad sägs om Corel Draw, de lever tydligen fortfarande och kämpar mot giganten Adobe.
Corel Draw Graphics suite X5 - Det prisvärda alternativet för professionell grafik och layout!
5874 inkl moms.

Beroende på hur man räknar med mitt exempel så kommer man alltså upp i 67 eller 72 000 kronor.

Nu tycker säkert många att det är enormt mycket pengar ändå, men man måste tänka på att det här ska spridas ut över ett antal år. Säg fem år, det innebär runt 1200 i månaden.
Den stora kostnaden i exemplet är filmerna, varför inte nöja sig med hyrfilm eller betalkanaler om man vill spara pengar?
Adobesviterna som jag bytte ut i exemplet kostar för övrigt allt mellan 18 och 37 000 inkl moms.

Sen undrar jag i största allmänhet varför folk måste äga massa filmer om de har begränsat med pengar?
Varför inte kolla på tv eller hyra?
Vill man se filmer utan reklam så kostar filmkanalerna drygt 200 extra per månad. 2500 per år.

Aja, måste sluta nu, ska upp tidigt imorgon.

Ja jag noterade mitt fel. Jag hade råkat skriva två ettor i miniräknaren. Jag förstår inte varför du gnäller så mycket om Office, vi har båda räknat med samma pris.

Sen missar du poängen helt. Tanken var att peka på den faktiska kostnaden för all mjukvara och alla spel, filmer, musik och skit som folk tankar hem och som antipiraterna hävdar att folk annars hade köpt. Jag är fullt medveten om att det är ytterst få som har Photoshop på datorn som hade köpt det och det är ju det som är hela poängen. Men visst, om man vill räkna snålt kan man ju ersätta i princip all mjukvara med open source, man kan skita i att titta på film och man kan bara tanka hem gratis musik. Fast då missar man poängen.

Om svenska ungdomar ska betala för all den media de konsumerar skulle de gå lägga mer än hela studiebidraget bara på spel, musik, film och mjukvara vilket inte är rimligt. Det är detta absurda antagande som mediabolag gör när de räknar förluster. Hur de räknar ut hur mycket de ska stämma folk på är ett mysterium för där handlar det om ännu värre fantasibelopp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har inte piratkopierat det här och jag skulle inte göra det ens för att testa det, det kändes som varm fågelskit i handen redan när man såg reklamen och yatzees recension av det http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/2863-Bulletstorm

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

TotalBiscuit tog upp det på mailboxen idag

Permalänk
Medlem

Vilken snyfthistoria. Avstog köp helt enkelt. Har inte spelat det alls.

Permalänk
Medlem

Lite skäms man väl, men jag köpte painkiller Pandemonium boxen iaf, och då gick inte EA med vinst, YAY!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Kan man inte porta spelet ordentligt så släpp inte ens spelet på PC.

Permalänk

Blame Canada!

Permalänk

Gnälla på Piraterna? How stupid are you?
Gör PC spelare arga så kommer du med stor säkerhet att gå i minus eftersom vi KAN påverka vad du tjänar.
Pirate for life.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk

Skönt att det inte blev en 2:a för spelet var verkligen uruselt.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har inte piratkopierat det här och jag skulle inte göra det ens för att testa det, det kändes som varm fågelskit i handen redan när man såg reklamen och yatzees recension av det http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/2863-Bulletstorm

Struntprat.. Det måste vara p.g.a piratkopieringen.