Google Chrome OS förvandlas till traditionellt operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Google Chrome OS förvandlas till traditionellt operativsystem

Den senaste versionen av operativsystemet Chrome OS lånar friskt från både Microsoft Windows och Apple Mac OS X.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle va kul o testa på iPaden Ser fint ut

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att använda det på en bärbar dator vid köksbordet med ytterst små funktioner..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Samsung Galaxy Tab 7.7 och det vore trevligt att ha detta OS på den

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Hur installerar man Firefox?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teknocide:

Hur installerar man Firefox?

Say what..?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Känns inte så jäkla hett detdär ändå

Permalänk
Medlem

Och vad är försäljningsargumentet? Vissa vägrar ju byta till nåt annat än windows av olika anledningar, t.ex. att det känns instängt osv. Är inte detta instängt?
Det som jag är ute efter är: vad ska få mig att vilja ha detta över windows, mac os x, diverse linux versioner?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Hur installerar man Firefox?

Man kan ju gissa att firefox inte finns för detta OS ännu. Det är ju inte färdigutvecklat ännu.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd

konstigt att ingen har sagt windows 7

SER EXAKT ut som windows 7 tillochmed startknappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Man kan ju gissa att firefox inte finns för detta OS ännu. Det är ju inte färdigutvecklat ännu.

Det är Gentoo Linux, så nog kan du kompilera firefox om du vill.

Permalänk
Medlem

Lite samma stil som Window 7. Men snyggt var det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det finns en gräns för när s.k. molntjänster verkligen är användbart, chrome OS har passerat den gränsen rejält i min mening. Men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Misstänkt likt Ubuntu

Permalänk
Medlem

Google snor allt från alla i vanlig visa

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Misstänkt likt Ubuntu

Hur?

Tyckte det likna Windows 7 väldigt mycket.
Skulle kunna tänka mig detta på en laptop, kanske. Om det är gratis.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av worfox:

Det är Gentoo Linux, så nog kan du kompilera firefox om du vill.

Ah då så.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Nej tack. Jag vill ha filerna på min dator. Andra ska inte kunna kolla vad jag har för filer.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Själva grundidéen är god. Men vad händer om man tappar uppkopplingen då? Om allt lagras i molnet så kommer man inte åt sina filer, eller mellanlagras de på enheten?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arginj:

Själva grundidéen är god. Men vad händer om man tappar uppkopplingen då? Om allt lagras i molnet så kommer man inte åt sina filer, eller mellanlagras de på enheten?

HTML5 inkluderar offline storage, så man kanske kan mellanlagra på enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

HTML5 inkluderar offline storage, så man kanske kan mellanlagra på enheter.

Dock finns det väl mig veterligen en gräns på hur mycket som får sparas?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Nej tack. Jag vill ha filerna på min dator. Andra ska inte kunna kolla vad jag har för filer.

Vad får dig att tro att någon annan kommer kunna se vilka filer du har på din dator?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Gillar detta, verkar vara något en notebook kan driva utan att äta batteri.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Hur?

Tyckte det likna Windows 7 väldigt mycket.
Skulle kunna tänka mig detta på en laptop, kanske. Om det är gratis.

Ikonerna i verktygsfälten är inte helt olikt varandra. De har även fått med brevikonen för mailen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Dock finns det väl mig veterligen en gräns på hur mycket som får sparas?

Gäller det inte bara databaser och cookies?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Och vad är försäljningsargumentet? Vissa vägrar ju byta till nåt annat än windows av olika anledningar, t.ex. att det känns instängt osv. Är inte detta instängt?
Det som jag är ute efter är: vad ska få mig att vilja ha detta över windows, mac os x, diverse linux versioner?

Jämfört med OS X och Windows så har det samma rejäla säljargument som Linux, det är gratis. Sen får man väl se hur väl det stöds av andra men priset är sjukt fördelaktigt till små billiga system där man inte vill lägga 1000kr extra på OS.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Gäller det inte bara databaser och cookies?

Jag tolkar denna sida som att det enbart är 5 mb som får sparas. Det vore ju, som de skriver, inte passande om webbsidor fick spara en okänd datamängd - därav finns en begränsning. Sen kanske Google gör något eget, men enligt HTML5-standarden är det inte obegränsat utrymme.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Egentligen så borde väl Android vara ett mer kompetent os än chrome, bara lite anpassningar här och där?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Ironiskt med ett OS från Google som bygger på Linux men är mer instängt än Windows

Nä, då betalar jag hellre en tusenlapp för Windows (eller OSx om man nu föredrar det)

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Ikonerna i verktygsfälten är inte helt olikt varandra. De har även fått med brevikonen för mailen.

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/04/10/Google_chrome...

http://www.torrentialbroadcasting.com/wp-content/uploads/2011...

De ser ut som vilka ikoner som helst :/
Alla os är lika alla på något sätt

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)