Permalänk

Chassitemperatur

God kväll!

Gjorde ett litet experiment idag då jag hittade en extra inne/ute-termometer.

I hwmonitor finns en sensor som jag har tagit som temperaturen på luften i chassit. Den har liksom verkat rimlig med tanke på temperaturen och hur den pendlar. Det är SYSTIN jag pratar om då. Jag ville ta reda på hur pass bra indikation den sensorn är på lufttemperaturen inne i datorn.

Efter att ha placerat min upphittade sensor så centralt som möjligt i burken(komponenter i signaturen) så kom jag fram till att vid idle visar denna strax över 22 grader och efter en timmes BF3 så visade den strax över 32. Personligen trodde jag att det skulle vara runt 40 i burken vid det laget. Varmaste kärnan på CPU hade kommit upp i 61, GPU hade maxat vid 77. Rumstemperaturen var ca 21,5 grader.

SYSTIN har under testerna visat mer eller mindre samma temperatur som min termometer, med den stora skillnaderna att den har lägre minimum temp, och högre max temp(20/33).

Nu när jag har ökat temperaturen i rummet tack vare en oerhört trevlig brasa i kaminen så verkar det som att samma differens hänger med. Luften i burken är i princip alltid runt en grad varmare än rummet i idle, och 10-12 varmare under BF3.

Finns det någon som har kollat upp dessa siffror på sin rigg? Hade varit lite kul att jämföra.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Det är ganska normal temp i burken du har, men det beror ju på hur bra luftflöde man har. samt vilket grafikkort mm, om man har luft eller vattenkylning mm
i min burk är det ca:35 grader när jag spelat BF3 ett tag. men förstår inte varför du ens vill gämföra resultat mm?
Vad du har för temp i burken spelar ju ingen roll:)
Men vad du har för temp i chassit är det du ska oroa dig minst över

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

Det är ganska normal temp i burken du har, men det beror ju på hur bra luftflöde man har. samt vilket grafikkort mm, om man har luft eller vattenkylning mm
i min burk är det ca:35 grader när jag spelat BF3 ett tag. men förstår inte varför du ens vill gämföra resultat mm?
Vad du har för temp i burken spelar ju ingen roll:)
Men vad du har för temp i chassit är det du ska oroa dig minst över

Jag oroar mig inte överhuvudtaget Är bara nyfiken då jag aldrig riktigt kollat upp saken. Annars har jag stenkoll på mina grejer

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Jag oroar mig inte överhuvudtaget Är bara nyfiken då jag aldrig riktigt kollat upp saken. Annars har jag stenkoll på mina grejer

okej, ja inget fel med o va nyfiken

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com