Defekt minne eller moderkort? Hur vet man?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Defekt minne eller moderkort? Hur vet man?

Jag har ett delikat litet problem. Jag har nyligen byggt ihop en dator med 16 gb minne (4x4 gb@1600 Mhz). Har dock haft lite underliga problem med omstarter, BSOD och annat skumt. Mina BSOD heter oftast "memory_management" men ibland även "pfn_list_corrupt" om det kan ge någon ledtråd.

Jag har in i det sista försökt felsöka mjukvara/drivrutiner och slutligen installerade jag om windows och ryckte ur alla externa enheter samt stängde av "onödigt" (ljudkort/bluetooth etc.) i bios för att få en så ren dator som möjligt. Men fick ändå blåskärmar konstant. Därför började jag misstänka hårdvaruproblem. Memtest gav hundratusentals fel. Alla fel verkar ligga mellan 8gb och 10gb vilket jag tolkar som att det är fel på en av minnesstickorna. Men jag är inte säker på om det är själva minnet eller en minnescontroller på moderkortet som är felet här. Kan man veta det?

Jag hade tänkt börja testa med att plocka ut ett minne i taget och se om memtest går att köra utan fel, men det är ett stort projekt eftersom hela kylflänsen måste av varje gång jag ska pilla på minnena. Så jag undrar om man kan stänga av en minnessticka utan att fysiskt ta den ur datorn. Hittade inga inställningar i bios (Asus P8z68-V moderkort). Det som jag testar just nu är att begränsa minnet i windows till de första 8 gb via msconfig (högsta mängd minne). Har dock ingen aning om vilka fysiska minnen jag använder när jag via mjukvara begränsar mängden minne.

Kan tillägga att jag testat minnet med en mängd olika timings, och även klockat ner det till 1333 Mhz. Får ändå samma fel.

Enligt den bristfälliga manualen till moderkortet kan man bara använda 1, 2 eller 4 minnesstickor. Kan man inte använda 3?

Min data e snabbare än din.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2006

Säker på att du kör rätt spänning? Testat XMP-profilerna? Det är svårt att veta säkert om problemet beror på moderkortet eller minnena om man inte testar alla stickor och alla slottar på moderkortet, men av erfarenhet kan jag säga att det är vanligt att RAM är defekta, och väldigt ovanligt att moderkort är defekta eller går sönder snabbare än RAM.

Jag är ganska säker på att du inte kan "stänga av" de olika fysiska minnena, och inställningarna du gör i mjukvara påverkar inte Memtest som du bootar in i (antar att det är det du kör?). Kan du inte montera Intels stockkylare under tiden du felsöker?

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av widL:

Säker på att du kör rätt spänning? Testat XMP-profilerna? Det är svårt att veta säkert om problemet beror på moderkortet eller minnena om man inte testar alla stickor och alla slottar på moderkortet, men av erfarenhet kan jag säga att det är vanligt att RAM är defekta, och väldigt ovanligt att moderkort är defekta eller går sönder snabbare än RAM.

Jag är ganska säker på att du inte kan "stänga av" de olika fysiska minnena, och inställningarna du gör i mjukvara påverkar inte Memtest som du bootar in i (antar att det är det du kör?). Kan du inte montera Intels stockkylare under tiden du felsöker?

Tack för tipsen. Jag får nog bita i det sura äpplet och inse att det är fysiskt fel på ett av minnena. Men om någon annan har liknande problem så verkar det där med att reducera mängden tillgängligt minne i windows att fungera bra åtminstone för felsökning. Sedan jag gjorde det har datorn varit helt stabil. Har dock bara ca 7.5 gb tillgängligt just nu vilket jag antar på ett ungefär motsvarar de två första minnesstickorna.

Min data e snabbare än din.