Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011

Novis undrar över offset volt ..

Tjena !

Jag har spenderat en liten stund nu åt att klocka min 2600k vilket jag skjutit upp för länge, klockade den när jag fick den till 4,2 direkt men nu kände jag att det var dags att försöka kräma lite mer ur den.

Har ett p8p67 pro rev 3 så jag använder mig utav asus trevliga UEFI bios.
Tidigare när jag klockade den använde jag mig utav offset volt 0.035 som låg på 1,2v @ 4,2ghz i full load vilket jag tyckte var helt okej just då
Tänkte köra på med en gång och få upp till 4,5 varav jag märker när jag kör prime och allt är i full load att volten när jag använder offset lägger sig omkring 1,416 ..

Då jag inte alls har särskilt mycket praktisk erfarenhet har jag ändån läst på lite och 1,4 verkar mycket ..
borde jag ändra offseten iallfall då jag inte rörde den idag ?
Någon som har ett svar/råd ?

Edit: Gick igenom bios för tredje gången och insåg vad som kan vart fel .. sist så satte jag Load Line Calibration på Extreme (100%) eftersom planen var att överklocka det rejält den dagen, så blev det inte och tydligen kan jag haft väldigt hög volt under processorns livstid ! Sätter den på Auto nu så får vi se vad som händer.

Edit2: Måste vart blind som inte sett att volten vart ganska hög innan, inte kört prime särskilt länge nu men volten ligger runt 1,29-1,3 nu när den ligger på auto. Ber om ursäkt att jag tagit upp plats med en onödig tråd !

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →