"Team Elite"-minnen - Är dessa okej?

Permalänk
Medlem

"Team Elite"-minnen - Är dessa okej?

Hejsan!

Var precis inne och kollade på RAM-minne på Inet och jag snubblade över ett för mig nytt märke som dessutom inte kostade mycket alls. 2x4gb för 329:- är gottigott, men vågar man köpa ett så pass okänt märke?

Team Elite

Storlek: 2 x 4gb
Hastighet: 1600mhz
Latens: CL11
Spänning: 1.5v
Typ: DDR3 240-pin DIMM

Länkar:

Inet
Tillverkarens information
Diskussion om deras DDR2-minnen

Team Group verkar ändå ha ett par år på nacken, men frågan är om man vågar köpa av dem, med tanke på hur lite erfarenhetsinfo det finns på nätet. Det verkar som att deras "Xtreem"-serie varit populära på LGA775/8800 Ultra-tiden.

Vad tror ni? Har ni några erfarenheter av Team Group?

Edit: Har läst på lite om latenser, och det verkar finnas två fördelar med att ha dessa så låga som möjligt.

1. Man får lite bättre överklockningspotential med lägre latenser.
2. Om skillnaden är stor(>3 enl. Tom´s Hardware) så kan man får runt 1-2fps mer i vissa spel, speciellt om man har en dator där grafikkortet inte har tillräckligt med VRAM för spelet(Llano/Intel HD).

Så lägre latenser gynnar överklockare, entusiaster och de som sitter med integrerad/väldigt billig grafikdel(typ Ultrabooks, Netbooks, El cheap´o Laptop/Stationär)

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

skulle säga att de är som vilka andra minne som helst men andra ord "same shit different name"

Permalänk
Medlem

Kass latency för 1600MHz minnen. Ta ett par Corsair LP CL9 istället, dumt att vara dumsnål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Kass latency för 1600MHz minnen. Ta ett par Corsair LP CL9 istället, dumt att vara dumsnål.

Men om ska bygga en "icke-entusiast"-dator där priset spelar mer roll än prestandan, är det då inte bättre att slå till på dessa, och istället lägga mer guld på t.ex grafikkortet? Dom kostar ju ändå upp till 150:- mindre än likvärdiga alternativ, och då de bara kostar några hundra så är 150 en väldigt stor skillnad, rent procentuellt

Vad spelar latensen för roll egentligen? Om jag förstått saken rätt så brukar man oftast prioritera Storlek(gb)>Hastighet(mhz)>Latens(CL). Om då hastigheten spelar så liten roll som den ändå gör(minimal prestandavinst på vissa system, annars ingen vinst) då borde ju latenserna vara ännu mer oviktiga.

Ta bort hela "e-penis"-aspekten, och se bara vad man tjänar på att betala 150:- mer för CL9 ist för CL11

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

skulle säga att de är som vilka andra minne som helst men andra ord "same shit different name"

Så du skulle våga köpa dom, om du ville ha en prispressad dator?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Så du skulle våga köpa dom, om du ville ha en prispressad dator?

Glömde viktigaste argumentet att ta Corsair CL9 LP. Kompatibilitet. Vet att vissa moderkort (bla Asus) blir väldigt griniga när man stoppar i vissa minnen. Om du ska köpa en prispressad dator antar jag att du inte kommer klocka något, och då är 1600MHz minnen helt onödigt då de körs i 1333MHz i stockhastighet. Ta då hellre http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1... exempelvis, CL9, känt märke(kompatibelt med 99% moderkort) och du sparar 100kr till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Glömde viktigaste argumentet att ta Corsair CL9 LP. Kompatibilitet. Vet att vissa moderkort (bla Asus) blir väldigt griniga när man stoppar i vissa minnen. Om du ska köpa en prispressad dator antar jag att du inte kommer klocka något, och då är 1600MHz minnen helt onödigt då de körs i 1333MHz i stockhastighet. Ta då hellre http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1... exempelvis, CL9, känt märke(kompatibelt med 99% moderkort) och du sparar 100kr till.

Men det där är ju bara 4GB...

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Glömde viktigaste argumentet att ta Corsair CL9 LP. Kompatibilitet. Vet att vissa moderkort (bla Asus) blir väldigt griniga när man stoppar i vissa minnen. Om du ska köpa en prispressad dator antar jag att du inte kommer klocka något, och då är 1600MHz minnen helt onödigt då de körs i 1333MHz i stockhastighet. Ta då hellre http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1... exempelvis, CL9, känt märke(kompatibelt med 99% moderkort) och du sparar 100kr till.

Fast du kan väl inte veta hur kompatibla minnena är innan de testats? Känns väl lite konservativt att fördöma allt nytt.

Dessutom kanske man vill överklocka sin 2500k, men inte till 5ghz, utan till kanske 4-4.2ghz, vilket bör gå med dessa minnen.

Dessutom, om minnena inte fungerar med moderkortet får man ju reklammera, precis som med allt annat.

Jag menar inte att man ska gå och köpa minnen i klass med nätaggsserien Ace Raw Deal. Vad jag menar är att istället för att köpa ett klassiskt Corsair TX650, så kanske man kan överväga FSP, Fractal Design eller XFX då dessa faktist är helt dugliga till vardagsanvändaren, och som gynnar konkurrensen/marknaden på samma gång

Edit: Tillägger att minnena som du länkat är 4gb, inte 8gb som de från Team Elite är.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Men det där är ju bara 4GB...

Det såg jag inte ens ^^ Så Team Elite´s 8gb 1600mhz-minnen är billigare än Corsair´s 8gb 1333mhz. Då vet man det

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hoppsan, länkade visst fel, 8GB kittet ligger på 388kr från Corsair. Dessutom är jag fortfarande skeptisk till de lösa latenserna på Team minnena. CL11 brukar annars användas till minnen på betydligt högre frekvens, typ 2133MHz.

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så tänkte jag beställa hem ett par till ett nytt bygge som är på G. Rapporterar tillbaka och gör en liten minireview när det blir av

329:- för 2x4gb måste ändå anses ett kap ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kjell.com säljer dessa minnena.
Även deras SSD'er (som jag själv använder).
TeamGroup ska tydligen vara stora innom server marknaden enligt vad jag har hört.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Jag har använt deras minnen och har inte haft några som helst problem med dom, ang Latensen på 11 så lär han inte märka av det något märkvärt sålänge han inte ska hård bencha med datorn.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Edit: Har läst på lite om latenser, och det verkar finnas två fördelar med att ha dessa så låga som möjligt.

1. Man får lite bättre överklockningspotential med lägre latenser.
2. Om skillnaden är stor(>3 enl. Tom´s Hardware) så kan man får runt 1-2fps mer i vissa spel, speciellt om man har en dator där grafikkortet inte har tillräckligt med VRAM för spelet(Llano/Intel HD).

Så lägre latenser gynnar överklockare, entusiaster och de som sitter med integrerad/väldigt billig grafikdel(typ Ultrabooks, Netbooks, El cheap´o Laptop/Stationär)

tvärt om du får bättre överklockningspotential med lösare timings alltså högre latenser inte lägre

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |