Esxi 5 Server bygg hjälp

Permalänk

Esxi 5 Server bygg hjälp

hejsan

har funderingar på att uppgradera server sidan här hemma och idag sitter jag med 3st burkar som bara slukar en hel del el och är lite av sin ålder med.
det som snurrar idag på burkarna är Mumble / Minecraft / Cs warserver / Teraria och en win xp för lagring.
har kollat runt lite på olika serverar och enskilda komponenter.
det som jag har fallit för är att bygga en billig men stark server för virtualisering med Esxi 5 som OS.

men när jag kollar runt för att hitta moderkort som funkar 100% "out of the box" så tar det stopp.
har även kikat lite hos Mullet och hittat https://www.mullet.se/product.html?product_id=333308&CNFid=PY15d8otMuDwkPy3hu8&CNFqty=1 som skulle vara en fin kandidat.
men vet inte hur full virtualisering skulle funka på den med en Xeon E3-1270 "var inte så dyrt om man gick upp till den från standard valda"

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk

Den där Xeon ser ut att ligga lite under i7 2600 i prestanda så den kommer nog fungera bra.

Min ESX5 burk är en i7 2600 utan K för att få fullt VT stöd, 16 GB RAM och har 9 servrar rullandes på den. använder 13GB av 16GB just nu.

Kolla upp så nätverksdrivrutinerna och sånt funkar då det kan blir lite meck men annars är det bara att köra.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk

jag läste lite om moderkortet imorse och den har dual NIC men går på 2 olika chipset.
det går tydligen bara att få igång den ena vid ny installtion och det ska finnas drivisar till den andra .
men inte kollat så närma på den biten .

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk

Har dubbla integrerade på det moderkortet jag använder men bara ena port en fick jag igång, olika chipset där också. Så jag tog den enkla lösningen skaffade ett dualport Intel E1000 kort och stoppade i och allt fungerar utan problem. Totalt 3 portar var också bra då jag har 1 till Inet 1 NAT och 1 till iSCSI lådan. Går nog att få till drivrutiner till den andra integrerade porten men jag har inget behov av det nu.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Jag har två NICs på mitt moderkort varav det ena är 82579LM. Jag installerade drivrutiner till detta med hjälp av drivrutiner som en privatperson släppt.
Har inte stött på några problem än, dock har jag inte hårdtestat så jag vet inte hur det blir med full belastning.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

har kikat runt lite till och funderar på om det inte blir billigare om man bygger en whitebox med en amd FX 8core .
den 8 kärniga jag kollat på ligger på 1500kr och är väldigt bra pris för 8core.

vad finns det för moderkort som funkar out of the box och finns det moderkort för 2 cpu med amd ?
har bara sett intel kort ha 2 cpu stöd :/

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

har kikat runt lite till och funderar på om det inte blir billigare om man bygger en whitebox med en amd FX 8core .
den 8 kärniga jag kollat på ligger på 1500kr och är väldigt bra pris för 8core.

vad finns det för moderkort som funkar out of the box och finns det moderkort för 2 cpu med amd ?
har bara sett intel kort ha 2 cpu stöd :/

Jag skulle inte kalla den en äkta 8-kärnig cpu. Dessutom har den dålig prestanda per watt vilket var den anledningen som du ville uppgradera för.

Permalänk

hur funkar det med att köra AMD FX-8150 / 8120 med ett 990FX moderkort

.
om det funkar så vore det nice om onboard sata funkar så man slipper inskaffa ett raid kort
Onboard Nic får hjärna funka men behöver ej för jag har fått tag på 2st dual 1GB NIC´s som funkar fullt ut med EsXi 5

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

hur funkar det med att köra AMD FX-8150 / 8120 med ett 990FX moderkort

.
om det funkar så vore det nice om onboard sata funkar så man slipper inskaffa ett raid kort
Onboard Nic får hjärna funka men behöver ej för jag har fått tag på 2st dual 1GB NIC´s som funkar fullt ut med EsXi 5

Som tidigare sagt.. 8 kärninga AMD (bulldozer) räknas "typ" bara som 4kärnor + HT, eftersom det inte är 8 kompletta kärnor.
Har själv varit inne på 990FX, men känns onödigt att bygga en server och sedan bli tvungen att smaska in ett grafikkort i den.. tyvärr verkar inte IOMMU existera till moderkort med integrerat grafikkort på AMD-sidan..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

för mig så gör det inget om jag behöver sätta i ett grafikkort
har några olika kort liggandes som aldrig blir använda utan bara har legat en tid
kan nog ha några PCI VGA kort med som borde räcka gott och väl för att få bild på en EsXi burk :P.

men jag vet om att amd kör sina kärnor som de gör men har för mig att dom är starka i multi threading , tror det stavas så
så då borde de vara ett bra val för VPS burk .

anledningen till att jag kollar på amd sidan är delvis att jag alltid har kört med amd och att budgeten är lite svag .
så jag kollade på de andra CPU från amd och kollade lite närmare på AMD FX-6100 .

med den processorn och ett Asrock 970Extreme 4 med 16gb ram som är delat på 2 8gb stickor så hamnade man på 3347kr
vilket är helt okej pris för mig och jag har delar liggandes för att få burken komplett och snurrandes direkt efter som jag ska byta ut mina 3 andra burkar som är gamla som gatan .

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

för mig så gör det inget om jag behöver sätta i ett grafikkort
har några olika kort liggandes som aldrig blir använda utan bara har legat en tid
kan nog ha några PCI VGA kort med som borde räcka gott och väl för att få bild på en EsXi burk :P.

men jag vet om att amd kör sina kärnor som de gör men har för mig att dom är starka i multi threading , tror det stavas så
så då borde de vara ett bra val för VPS burk .

anledningen till att jag kollar på amd sidan är delvis att jag alltid har kört med amd och att budgeten är lite svag .
så jag kollade på de andra CPU från amd och kollade lite närmare på AMD FX-6100 .

med den processorn och ett Asrock 970Extreme 4 med 16gb ram som är delat på 2 8gb stickor så hamnade man på 3347kr
vilket är helt okej pris för mig och jag har delar liggandes för att få burken komplett och snurrandes direkt efter som jag ska byta ut mina 3 andra burkar som är gamla som gatan .

970extreme har väl inte stöd för IOMMU..
Dessutom är väl en phenom x6 bättre för virtuellt än 6100 om du kan få tag på en sån.
Dock är väl ramen mee kritisk än vad processorkraften är oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

det kortet har stöd för det .
finns med i manualen och har följt en artikel på ett esxi bygge med denna cpu och moderkort .

finns att läsa lite här --> Home vLab: my new WhiteBox

men är detta Ram kit värt ? ?
visserligen så är det det billigaste 16gb kit som jag hittade

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk

Inte för att "regna på din parad" vad gäller komponentval, men för mig har en konfiguration mycket lik den från Mullet fungerat fantastiskt bra för ESXi. Jag har tidigare kört rätt många år på "konsumenthårdvara", men vid senaste bytet blev det så att valet föll på ett C204-moderkort från Supermicro (X9SCA-F) tillsammans med en E3-1220 och 32Gb RAM. Maskinen är underbart skönt "fuzz-free" och värdet av IPMI med KVM/konsoll över IP går inte att underskatta (den står djupt begraven i en klädkammare). Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "full virtualisering", men IOMMU/VT-d/DirectPath fungerar smärtfritt på detta moderkort (vidarebefordrar ett LSI2008-baserat RAID-kort in i en OpenIndianagäst).

Permalänk
Skrivet av habermas_links:

Inte för att "regna på din parad" vad gäller komponentval, men för mig har en konfiguration mycket lik den från Mullet fungerat fantastiskt bra för ESXi. Jag har tidigare kört rätt många år på "konsumenthårdvara", men vid senaste bytet blev det så att valet föll på ett C204-moderkort från Supermicro (X9SCA-F) tillsammans med en E3-1220 och 32Gb RAM. Maskinen är underbart skönt "fuzz-free" och värdet av IPMI med KVM/konsoll över IP går inte att underskatta (den står djupt begraven i en klädkammare). Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "full virtualisering", men IOMMU/VT-d/DirectPath fungerar smärtfritt på detta moderkort (vidarebefordrar ett LSI2008-baserat RAID-kort in i en OpenIndianagäst).

Jo den från Mullet såg väldigt rock solid på pappret men det var priset som sänke mig .
Jag gick för en AMD FX-8120 med ASRock 970 Extreme4 samt ett kit 16gb ram hade 8gb liggandes efter ett felköp .

IOMMU funkar från start samt att den hittar och ger full fart på de inbyggda nätverks kretsen samt Sata biten.

Och efter att ha kört burken några dagar så kan jag konstatera att 15+ vm´s funkar klockrent utan nått som helst krångel .
Allt flyter och visserligen behöver jag bara ha igång 3-5st vm´s .

Det ända jag måste hitta nu är ett billigt och bra 4-8port raidkort så jag kan få tillgång till alla diskarna .

Annars inte illa för delar som kostar 3300kr

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

Det ända jag måste hitta nu är ett billigt och bra 4-8port raidkort så jag kan få tillgång till alla diskarna .

Du borde kunna hitta ett billigt M1015 på ebay som du sedan flashar till IT-firmware.