Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljusdal
Registrerad
Sep 2006

Fläktar till TJ08-E + H80 bygge

Hej,

Har blivit dags att fixa ihop en ny burk och efter att ha kollat runt lite så har jag bestämt mig för att köra på ett TJ08-E chassi + H80 kylning. Har dock ett par frågor jag hoppas någon kan svara på.

Efter att ha läst runt lite på olika forum så verkar det som att många stör sig på AP fläktens ljudnivå. Är "Phobya G-Silent 18 black" en vettig ersättningsfläkt?

Samma sak med H80, många verkar rekommendera att byta medföljande fläktar mot GT eller Noctua, men vilken modell/rotationshastighet vill man ha på dom fläktarna? (Kommer köra en 2500k och överklocka lite lagom)

Duger den förapplicerade kylpastan på H80, eller ska man köpa något bättre?

Behöver jag någon form av extern fläktstyrning för ovanstående fläktar om jag vill kunna sänka varvtal osv, eller fixar man det via mb och bios? (Asus Maximus V Gene)

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Zenheart:

Hej,

Har blivit dags att fixa ihop en ny burk och efter att ha kollat runt lite så har jag bestämt mig för att köra på ett TJ08-E chassi + H80 kylning. Har dock ett par frågor jag hoppas någon kan svara på.

Efter att ha läst runt lite på olika forum så verkar det som att många stör sig på AP fläktens ljudnivå. Är "Phobya G-Silent 18 black" en vettig ersättningsfläkt?

Samma sak med H80, många verkar rekommendera att byta medföljande fläktar mot GT eller Noctua, men vilken modell/rotationshastighet vill man ha på dom fläktarna? (Kommer köra en 2500k och överklocka lite lagom)

Duger den förapplicerade kylpastan på H80, eller ska man köpa något bättre?

Behöver jag någon form av extern fläktstyrning för ovanstående fläktar om jag vill kunna sänka varvtal osv, eller fixar man det via mb och bios? (Asus Maximus V Gene)

Tack på förhand!

Det känns som en stor del av poängen med TJ08E går förlorad om man byter ut AP-fläkten. Är det tystnad du främst är ute efter kanske ett PS07 http://www.inet.se/produkt/6901533/silverstone-precision-ps07... är ett bättre val? Förutom fläktlösningen är de identiska invändigt.

i7 6700k @ 4.7GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | Palit 1080 GameRock | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 3x2TB | Silverstone TJ08B-E | QX2710 | U2412M | AW2310 | Filco Majestouch MX Brown | Logitech G402