Permalänk
Medlem

100 gradig cpu

Tjena!

Min cpu har under de senaste dagarna flippat ur helt och hållet. Den går upp i 100 grader när jag spelar prestandakrävande spel som battlefield 3 & skyrim. När jag inte spelar och bara surfar runt så ligger den på stabila 40-60 grader beroende på vilken sida jag är inne på. Jag har en i3 540 3,04 GHz (stock kylare). Den är inte överklockad. Enligt speedfan snurrar fläkten i 2000 RPM vilket jag tror är normalt? men ändå går processorn upp i 100 grader. Tog en skärmdump på realtemp där den visar max temperatur min processor vart på. HET LÄNK
Datorn är köpt Januari 2011 och är sockel 1156 om det skulle vara till någon nytta.
Har även öppnat upp datorn, rengjort både flänsen och fläkten med hjälp utav tryckluft, spänt om fläkten men den vägrar ge med sig.
Förstår inte varför den beter sig som den gör, fungerade felfritt för härförleden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnnoJ:

Tjena!

Min cpu har under de senaste dagarna flippat ur helt och hållet. Den går upp i 100 grader när jag spelar prestandakrävande spel som battlefield 3 & skyrim. När jag inte spelar och bara surfar runt så ligger den på stabila 40-60 grader beroende på vilken sida jag är inne på. Jag har en i3 540 3,04 GHz (stock kylare). Den är inte överklockad. Enligt speedfan snurrar fläkten i 2000 RPM vilket jag tror är normalt? men ändå går processorn upp i 100 grader. Tog en skärmdump på realtemp där den visar max temperatur min processor vart på. HET LÄNK
Datorn är köpt Januari 2011 och är sockel 1156 om det skulle vara till någon nytta.
Har även öppnat upp datorn, rengjort både flänsen och fläkten med hjälp utav tryckluft, spänt om fläkten men den vägrar ge med sig.
Förstår inte varför den beter sig som den gör, fungerat felfritt sen några dagar tillbaka.

Låter som standard felmonterad Intel pushpin kylare. På baksidan av moderkortet, är alla hullingar från pinsen genomförda?

Permalänk

Bytte du kylpasta när du spände om fläkten, anntar att du mena montera om den då och då ska du byta kylpasta.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnnoJ:

Tjena!

Min cpu har under de senaste dagarna flippat ur helt och hållet. Den går upp i 100 grader när jag spelar prestandakrävande spel som battlefield 3 & skyrim. När jag inte spelar och bara surfar runt så ligger den på stabila 40-60 grader beroende på vilken sida jag är inne på. Jag har en i3 540 3,04 GHz (stock kylare). Den är inte överklockad. Enligt speedfan snurrar fläkten i 2000 RPM vilket jag tror är normalt? men ändå går processorn upp i 100 grader. Tog en skärmdump på realtemp där den visar max temperatur min processor vart på. HET LÄNK
Datorn är köpt Januari 2011 och är sockel 1156 om det skulle vara till någon nytta.
Har även öppnat upp datorn, rengjort både flänsen och fläkten med hjälp utav tryckluft, spänt om fläkten men den vägrar ge med sig.
Förstår inte varför den beter sig som den gör, fungerade felfritt för härförleden.

Testa ett annat temperaturmätningsprogram. Till exempel HWMonitor.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Du ska inte skruva på push pinsen efter du har tryckt i kylaren....... Detta är det vanligaste problemet alla gör när dom monterar Intel kylaren..

Pilarna på pinsen visar åt vilket håll man ska snurra, när kylaren ska av-monteras.

Så plocka av kylaren. Och kolla pinsen så att dom är spända när du trycker i kylaren.

Och 40-60 grader är inte en stabil temperatur för en oklockad CPU med standard kylare... Borde ligga på runt 30-40 grader i idle

EDIT: Och glöm inte rengöra bort den gamla kylpastan och applicera nytt. Använd t.ex Isopropanol för att rengöra ytorna

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket för era snabba svar! Problemet var som ni sa att pinnarna på fläkten inte satt i ordentligt. Kan ju säg att jag bytar till Sweclockers från och med nu när jag behöver hjälp med någonting datorrelaterat!
Kylpasta får inhandlas imorgon!
Nu ligger tempen på 30-35 idle och 60-65 när jag lirar battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnnoJ:

Tack så väldigt mycket för era snabba svar! Problemet var som ni sa att pinnarna på fläkten inte satt i ordentligt. Kan ju säg att jag bytar till Sweclockers från och med nu när jag behöver hjälp med någonting datorrelaterat!
Kylpasta får inhandlas imorgon!
Nu ligger tempen på 30-35 idle och 60-65 när jag lirar battlefield 3

Gör du rätt i, skönt att det löste sig också

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.