Permalänk

Offsite backup?

Jag kör en server hemma, speglade diskar i RAID1. Servern kör windows och används som filserver hemma.

Jag har börjat fundera på backup och grejer, genom att jag kör speglade diskar är det ju rätt säkert om en disk fallerar. Men om huset brinner ner eller servern blir stulen är det ju en annan sak.

Hur gör ni med backup på era filservrar?

Permalänk
Medlem

Vilka datamängder rör det sig om?

Crashplan och liknande är ju en lösning iaf. Annars kan man spegla till en god vän som behöver samma service?

Lagra på extern disk och rotera en gång i veckan? Plocka med och lägg i en skrivbordslåda på jobbet eller liknande.

Permalänk

150 GB är det minst.

Att köra en halvautomatiserad variant kommer inte fungera.
Jag vill ha en variant jag lita på tar en backup dagligen, och kommer göra det varje dag framöver utan att jag behöver pilla med det någon fler gång.

Permalänk
Medlem

Har du en kompis kan ni kopiera era servrar mot varandra så är det ganska säkert
Utifrån förlora data perspektiv iaf

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

jag kör backup till min Xserve som står på jobbet. skönt att veta att det viktigaste finns på två ställen.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Har använt Diino som offsite backup av min WHS nu i ett år och det har fungerat utan krångel. Är man kund hos Moderna försäkringar ingår denna tjänst gratis, annars så kostar det runt 500:- per år.