Installerat 16GB ram men ser bara 8GB

Permalänk
Medlem

Installerat 16GB ram men ser bara 8GB

Hej jag har precis installerat nytt ram,
http://www.webhallen.com/hardvara/144595-corsair_vengence_qua...
men jag kan bara se/använda 8GB.
Jag har installerat alla drivrutiner för moderkort och allt och jag har 64 bitars Windows 7 home premium, som ska ta 16GB

Permalänk
Medlem

Har du gått in i bios eller i cpu-z sätt så att windows registrerar alla minnes stickor om den inte gör de, kanske att du får in trycka på dom lite så du ser att dom sitter i.
Om dom fortfarande inte syns i bios/cpu-z så ta ur 2 minne så kör du endast med två syns dom de funkar då flyttar du minnena till dom andra 2 slotsen funkar de då med ja då har vi i alla fall räknat ut att det är inte fel på minneslotsen på moderkortet.
Då får du försöka monter alla 4 igen och visas dom inte i bios/cpu-z är de troligen något fel på 2 av minnena.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Har du Windows 7 Home Basic?

Permalänk
Medlem

Kolla med tillverkaren. Skulle själv köpa ett Sabertooth men köpte ett annat av Asus då det moderkortet hade problem med att hitta igen 16GB ram.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har du Windows 7 Home Basic?

Läs igenom hans första medelande Han har 64bitars Home Premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

Kolla med tillverkaren. Skulle själv köpa ett Sabertooth men köpte ett annat av Asus då det moderkortet hade problem med att hitta igen 16GB ram.

Dom är monterade på ett Asus moderkort.
Asus P6T SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Har du gått in i bios eller i cpu-z sätt så att windows registrerar alla minnes stickor om den inte gör de, kanske att du får in trycka på dom lite så du ser att dom sitter i.
Om dom fortfarande inte syns i bios/cpu-z så ta ur 2 minne så kör du endast med två syns dom de funkar då flyttar du minnena till dom andra 2 slotsen funkar de då med ja då har vi i alla fall räknat ut att det är inte fel på minneslotsen på moderkortet.
Då får du försöka monter alla 4 igen och visas dom inte i bios/cpu-z är de troligen något fel på 2 av minnena.

Hm
CPU-Z hittar alla minnen,
Så vad betyder det? att windows inte vill eller att det fungerar men jag inte kan se det?

Permalänk
Medlem

i windows
klicka start
skriv 'msconfig' (utan ' ' ofc)
gå till fliken 'boot'
klicka sedan på 'advanced options'
och kolla om "maximum memory" står på alla 16GB

vet inte om det hjälper men kan vara värt att kolla

(har mitt windows på engelska så det står nog inte exakt samma sak)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

i windows
klicka start
skriv 'msconfig' (utan ' ' ofc)
gå till fliken 'boot'
klicka sedan på 'advanced options'
och kolla om "maximum memory" står på alla 16GB

vet inte om det hjälper men kan vara värt att kolla

(har mitt windows på engelska så det står nog inte exakt samma sak)

Den visar bara 8GB

Permalänk
Medlem

uppgradera ditt moderkort bios och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannne11:

Den visar bara 8GB

Men om rutan är markerad, så måste du bocka av den och starta om datorn.

Permalänk

är det kanske så att du kör 4x4 i ett moderkort som villa ha 3x?gb istället .. då jag bara snabbt kollade och detta fick jag då

"6 x DIMM, Max. 24 GB, DDR3 2000(O.C.)*/1866(O.C.)*/1800(O.C.)*/1600(O.C.)/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
Triple channel memory architecture "

Visa signatur

Processor: Intel I7 870 2.93 Ghz | Moderkort: Asus P7P55D EVO | Minne: 8Gb Corsair XMS 3 | Grafikkort: Gigabyte Geforce 460GTX 1 GB OC SLI | Nätaggregat: Antec High Current Gamer 620W | Chassi: Fractal Design R3 | Skärmar: Benq M2700HD och Packard Bell Viseo 220DX | Mobil: Huawei Honor | Tablett: Maxtab | Laptop: ASUS ROG G75VW |

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av HelloKillerZ:

är det kanske så att du kör 4x4 i ett moderkort som villa ha 3x?gb istället .. då jag bara snabbt kollade och detta fick jag då

"6 x DIMM, Max. 24 GB, DDR3 2000(O.C.)*/1866(O.C.)*/1800(O.C.)*/1600(O.C.)/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
Triple channel memory architecture "

Tyvärr är du helt ute och cyklar.

Så länge ramstickorna är monterade i sloten så ska dessa synas i Windows. Det spelar ingen roll i vilken ordning och vilken channel minnena ligger.

Det du drog upp var dessutom tripple-channel till S1366, TS signatur säger 990FX. AMD-bräda med dualchannel, 4 slots.

ECC och klock spelar ingen roll alls, minnena klockas automatiskt ner till supportade klockningar, och saknas ECC-stöd på moderkortet så försvinner bara funktionen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Superlight:

Men om rutan är markerad, så måste du bocka av den och starta om datorn.

Detta är högst troligt orsaken till problemet.
Varför rutan är ibockad är lustigt. Den bör bara användas i felsökning och specialfall där BIOS rapporterar fel minnesmängd.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alstern:

Läs igenom hans första medelande Han har 64bitars Home Premium

Åfan.. orkade tydligen itne läsa så långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det du drog upp var dessutom tripple-channel till S1366, TS signatur säger 990FX. AMD-bräda med dualchannel, 4 slots.

Kul att du läxar upp någon för att dom inte skulle läst igenom vad TS har skrivit, när det är du själv som inte läst igenom vad TS skrivit.

Skrivet av Dannne11:

Dom är monterade på ett Asus moderkort.
Asus P6T SE

Permalänk
Medlem

Så, Jag bytte till det sekundära slotsen så fungerade det

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av zerophax:

Kul att du läxar upp någon för att dom inte skulle läst igenom vad TS har skrivit, när det är du själv som inte läst igenom vad TS skrivit.

My bad, pinsamt misstag från min sida!

Läxa upp är ju dock att ta i, jag förklarade bara.

Resten av det jag skrev stämmer dock fortfarande, så helt bortkastat är det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Kul att du läxar upp någon för att dom inte skulle läst igenom vad TS har skrivit, när det är du själv som inte läst igenom vad TS skrivit.

vad står TS? för är ny inom forum:)

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharaz:

vad står TS? för är ny inom forum:)

TS = Tråd Skapare

På engelska forum brukar det vara

OP = Original Poster

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det verkar vara fler som har problem det finns en tråd på tomshardware.

http://www.tomshardware.com/forum/278310-30-problems-16gb

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

TS = Tråd Skapare

På engelska forum brukar det vara

OP = Original Poster

okej:)

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

My bad, pinsamt misstag från min sida!

Läxa upp är ju dock att ta i, jag förklarade bara.

Resten av det jag skrev stämmer dock fortfarande, så helt bortkastat är det ju inte.

Nej, det är i och för sig sant. Och sorry, jag insåg att min post lät lite otrevlig.