Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2006

Nybygge med vattenkylning

Hej,

Jag sitter och planerar inför framtida datorköp (inom 2-4 veckor).
Själva hårdvaran jag tänkt köpa är den här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1716372/2012-04-22 (hårddisk & sån't har jag redan, och är därför inte med i inköpslistan).
En möjlig förändring är att det blir Ivy Bridge istället, lite beroende på hur testerna för den CPU'n ser ut när det släpps.
Syftet med datorn är spel + en hel del videoredigering och att samtidigt se till att frugan inte får utbrått pga. att datorn låter som ett jetplan (att hålla ned ljudnivån har hög prio).
Min budget ligger på 20'000, vilket jag hamnar på med det här bygget. ca 16'000:- för datorn och ca 4'500:- för kylningen (okej, jag spräcker budgeten lite, men, shit happens).

Kylning:
Pump: EK Water Blocks DCP 4,0 379:-
Tank: Reservoir Combo DCP 4.0 299:-
Kylblock CPU: EK WB Supreme LT - Plexi Nickel 374:-
Kylblock GPU: EK-FC680 Plexi Nickel 845:-
Radiator: EK-CoolStream RAD XT 360 529:-
Fläktar: Noctua NF-P12 120mm (3 x 195) = 585:-
Kontroller: Scythe Kaze Master Pro 399:-
Slang: Masterkleer 10/16 UV Green (2 x 58) = 116:-
Anslutningar: rak SM10/16 G1/4 - Black nickel (10 x 35) = 350:-
Kylpasta: Arctic Cooling MX-4 4g 48:-
Vatten: Feser One UV Clear/Blue 79:-
Ljuddämpning pump: Phobya Noise Destructor V.1 49:-
UV-ljus: Revoltec lysrör 2x30cm UV 69:-
HD-dämpning: Nexus Doubletwin dämpning för hårddiskar (2 x 69) = 138:-

Ser ni någon miss/möjlighet till förbättring så hojta till!
Det här blir mitt första vattenbygge, så jag är rätt ny på området och kan ha missat något uppenbart.
Min plan är att slänga in ett till 680-kort så småningom, därav den väl tilltagna PSU'n.

Lite frågor:
- Jag hittade en kompabilitetssida, där står det att de visuellt kollat att ASUS GTX680 ska fungera på kylblocket. Jag förstår innebörden, att de inte testat just ASUS-kortet ännu, men hur stor är chansen att det inte kommer passa tror ni?
- Får jag plats med XTX 360 (radiator, 64mm) istället för XT 360 (47mm) i chassit?
- Jag har möjlighet att slänga på block på ramminnena också med den här. Frågan är om det är värt det?
- En kommentar på det här bygget är det en som säger "snyggt, men du kör ju utan kopplingar". Vad är det för kopplingar han syftar på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

varför vill du ha XTX framför XT? ska du köra 1300 rpm-fläktar är det inte stor skillnad på dem ...
http://martinsliquidlab.org/2012/04/14/360-radiator-shootout-...

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av fizzdan:

varför vill du ha XTX framför XT? ska du köra 1300 rpm-fläktar är det inte stor skillnad på dem ...
http://martinsliquidlab.org/2012/04/14/360-radiator-shootout-...

Jag försöker komma på vad som är möjligt att göra för att få ned ljudvolymen.
Men som du säger, det verkar inte vara så stor skillnad i värmeledningsförmåga (ca 5%) på de båda modellerna.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av stenkross:

Jag försöker komma på vad som är möjligt att göra för att få ned ljudvolymen.
Men som du säger, det verkar inte vara så stor skillnad i värmeledningsförmåga (ca 5%) på de båda modellerna.

Tack!

Om du vill hålla nere ljudnivån bör du satsa på en bättre pump, t.ex. är denna bra, den kan även styras via PWM:

http://coolingstuff.se/p/434/swiftech-mcp35x-12v

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Marcusk:

Om du vill hålla nere ljudnivån bör du satsa på en bättre pump, t.ex. är denna bra, den kan även styras via PWM:

http://coolingstuff.se/p/434/swiftech-mcp35x-12v

Jaha, tack för den, nu blev det ännu dyrare!
Det blir nog en Swiftech MCP35x som du rekommenderade. Tänkte inte på att man kan styra hastighet på pumpen också...
Jag har letat upp en kontroller från Zalman där jag kan styra mina 4 fläktar (3-pin) + 1 PWM (4-pin) pump.
Verkar inte som den säljs i Sverige dock, ska leta lite till.

Tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

Den som pratade om kopplingar menade nog slangklämmor alt. compression fittings vilket är nipplar som man skruvar fast slangen i... Lite vågat att köra utan fastsatta slangar, men systemet kanske inte var fyllt...

Skickades från m.sweclockers.com

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

förresten, om du ska hålla på med videoredigering, varför en 3820? .. varför inte en 3930k med 6?

dessutom, kör 8 gb stickor, 4 gb kommer tappa i värde snabbare, och du har en möjlighet att uppgradera ...

hade jag varit du hade jag dragit ner på chassie, och bytt märke på ram, och lagt de pegnarna på en 3930k ...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av stenkross:

Det blir nog en Swiftech MCP35x som du rekommenderade. Tänkte inte på att man kan styra hastighet på pumpen också...
Jag har letat upp en kontroller från Zalman där jag kan styra mina 4 fläktar (3-pin) + 1 PWM (4-pin) pump.

Tack för tipset!

Jag köpte en Aquaero 5 Pro kontroller, den är riktigt avancerad och kan sköta allting åt dig, men den kostar därefter oxå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av fizzdan:

förresten, om du ska hålla på med videoredigering, varför en 3820? .. varför inte en 3930k med 6?

dessutom, kör 8 gb stickor, 4 gb kommer tappa i värde snabbare, och du har en möjlighet att uppgradera ...

hade jag varit du hade jag dragit ner på chassie, och bytt märke på ram, och lagt de pegnarna på en 3930k ...

Jag har funderat mycket över 3930 vs 3820, är det mycket vinst i flera kärnor när det kommer till videoredigering? Att det är viktigt med mycket minne vet jag.
Vi väntar tillökning till hösten och då lär det bli ny videokamera, fullhd och en sabla massa film som ska klippas ihop...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av stenkross:

Tack för tipset!

Den kanske?

Intel C2Q Q9550@2,83 GHz | Noctua NH-C14 | Corsair XMS2 4 x 1GB PC6400 | Asus P5Q Pro | Asus HD7870 DCII 2GB | Corsair Force GT 120 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Skuggan74:

Jag köpte en Aquaero 5 Pro kontroller, den är riktigt avancerad och kan sköta allting åt dig, men den kostar därefter oxå.

Verkar väldigt smutt indeed, men blir lite väl häftigt för min (redan överbelastade) budget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av soddamarre:

Nope, combo != plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

http://www.inet.se/produkt/5409443/evga-geforce-gtx-680-2048m...

Kör på denna.. Billigare samt att du får byta kylare på den utan att garantin bryts

Chassi: NZXT Switch 810 Vit, PSU: OCZ 850W ZX +80 Gold, Mobbo: ASUS MAXIMUS VII HERO Z97, CPU: IIntel Core i7 4790K @4.7GHz, CPU Kylning:Fractal Design Kelvin S36, GPU: GTX 970 G1 Gaming, RAM: Corsair Vengeance PRO 16GB, SSD: OCZ Agility 3 120GB, Samsung SSD Basic 840-Series 250GB HDD: Western Digital Caviar blue 500GB, Skärm: BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012

Här får du tips på lite häftigare kontrollers som inte kostar skjortan, dom som finns på inet.se är inte så smutta direkt.

http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c738_Aerocool.html

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av stenkross:

Jag har funderat mycket över 3930 vs 3820, är det mycket vinst i flera kärnor när det kommer till videoredigering? Att det är viktigt med mycket minne vet jag.
Vi väntar tillökning till hösten och då lär det bli ny videokamera, fullhd och en sabla massa film som ska klippas ihop...

att köra 4core på lga2011 är poänglöst... Imho ... Jag hade hellre sparat in lite på vattenkylning i första steget och lagt de pengarna på en sexkärnig .. Uppgradera GPU med vattenkylning kan man alltid göra senare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av BullZeye:

http://www.inet.se/produkt/5409443/evga-geforce-gtx-680-2048m...

Kör på denna.. Billigare samt att du får byta kylare på den utan att garantin bryts

Jag såg den när jag satt och specade burken, men valde ASUS för att det är ett märke jag känner igen. Måste erkänna att det var några år sedan jag byggde dator sist och jag har en del catching up to do. Men det klart, om man bibehåller garantin med Evga och inte Asus, så är det ju en klar fördel där (dessutom någon hundring billigare).
Tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av stenkross:

Jag såg den när jag satt och specade burken, men valde ASUS för att det är ett märke jag känner igen. Måste erkänna att det var några år sedan jag byggde dator sist och jag har en del catching up to do. Men det klart, om man bibehåller garantin med Evga och inte Asus, så är det ju en klar fördel där (dessutom någon hundring billigare).
Tack för tipset!

Asus gör grymt bra kort, dom har bättre delar än dom andra dessutom så ett Asus kort tål värme mycket bättre än andra märken, dom kallar det Super Alloy Power och ska enligt Asus websida ge 15% högre prestanda, 2,5 gånger så lång livstid och 35C lägre temperatur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2006

nytt build

Några uppdateringar sedan sist.
Ny budget: ..... fuck it, nudlar är gott ......

Nytt bygge:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1737356/2012-04-28 (3930 istf 3820)

Kylning (* = utbytt sedan sist) :
* Pump: Swiftech MCP350 624:-
* Tank: Phobya Balancer 250 nickel black 295:-
* Kontroller: Zalman ZM-MFC1 Combo 5 Channel Fan Controller 286:-
Vatten: Feser One 1L UV Green 59:-

summa kylning: 4400:- (+ frakt).

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Whimsyshire
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av stenkross:

Några uppdateringar sedan sist.
Ny budget: ..... fuck it, nudlar är gott ......

Nytt bygge:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1737356/2012-04-28 (3930 istf 3820)

Kylning (* = utbytt sedan sist) :
* Pump: Swiftech MCP350 624:-
* Tank: Phobya Balancer 250 nickel black 295:-
* Kontroller: Zalman ZM-MFC1 Combo 5 Channel Fan Controller 286:-
Vatten: Feser One 1L UV Green 59:-

summa kylning: 4400:- (+ frakt).

Den fläktkontrollern klarar bara 7w per kanal, rekommenderar någon av Lamptrons modeller. Har själv beställt en FC3 som klarar 30w.

http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c1062_Lamptron.html

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360