Nas/Mediaserver tips

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Sep 2009

Nas/Mediaserver tips

Hejsan
Det börjar dra ihop sig till att bygga någon mer permanent lagring i hemmet och jag har fastnat för att lagringsservern skall kunna spela upp hd film då den är tänkt att placeras i vardagsrummet som tv dator. Men jag har fastnat lite i funderingarna på exakt hårdvara då främst på procesor sidan

Står i valet och kvalet mellan
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1717547/amd-fusion Som bygger på e450 cpu

Och

Ett liknande system baserat på INTEL CELERON G530

Kraven är att det skall klara att spela upp hd vara i mini-itx format och klara 6 hårddiskar och vara rimligt strömsnål.

Har tänkt köra debian squeeze med xbmc och hårdiskarna är tänkta att vara i raid1 alternativt raid5 självklart kommer jag anpassa antalet diskar vid köp

Så kommer dessa alternativ fungera? och vilket utav dem är bäst?
Tacksam för svar

Återkommer om den saken....

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Du har inte funderat på en billig Intel i3:a? AMD Fusion är visserligen trevlig och erbjuder många funktioner som låg strömförbrukning och billiga komponenter, men ska du köra datorn som en HTPC och aktiv filserver kan det i mitt huvud vara vettigt att inte köra endast på de absolut billigaste komponenterna.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Sep 2009

Jo tanken har slagit mig dock är det inte ett särskilt stort hushåll och när media funktionen används så kommer inte filserver biten belastas från något annat håll.

Och så tänker jag att fusion platformen har starkare grafik vilket hjälper media biten.
För som jag tänkt mig det så kräver inte filserver biten särskilt mycket cpu kraft.

Men jag frågade ju här för att få svar på det så om jag väljer tex en i3 istället vad kommer jag få för fördelar utav det i scenariot två aktiva användare utav filserver och när den används som mediaserver så används inte nas funktionaliteten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Sep 2009

Jag har nu tänkt om lite och funderar på att sätta upp servern som enbart nas då med freenas och för att hålla nere kostnaden funderar jag på http://www.dustinhome.se/product/5010609238/asus-e45m1-m-pro-...

Vilket enligt mig ger två fördelar
* kan ha ecc minnen vilket ska vara fördelaktikt när man kör zfs
* Energisnålt

Vad jag undrar är dock om det räcker i prestanda väg och om ecc minnen faktiskt fungerar med det moderkortet samt om man kan använda esata porten som en intern sata port alltså dra en kabel in i chassit till en intern disk