Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
malmö
Registrerad
Apr 2011

I7 2600k för varm

Hejsan jag visste inte exakt var jag skulle göra denna tråden men antog på överklockning passade det nog.

Jag skaffade en ny Asrock z68 extream 4 gen 4 med i7 2600k hade redan sedan innan okey graffe kort tänkte skaffa nya senare när nvidias 700 serie kommer.
Jag får då konstiga temps när jag kör på BF3 med stock clock.
Kör med en 27 tum Samsung HD 1920x1080p och en skärm i sidan som är 22 tum 1680x1050p
Jag får 33-35c temps i Idel men när jag kör i load på BF3 så får jag 55-60c när jag clockar den till 4ghz utan att ändra volt får jag 65-68c i load och 33-35c i idel, jag kör med Corsair H80 med deras standard fläktar och att de sugger in lufft i chasit samt kör med Arctic MX-4 kyll pastan kollade noga så jag ej tog förlite och spände kyllaren jämt och bra.
Jag har 2st 5770 XFX HD referens kort CF som är överklockade 875Mhz Gpu clock och 1300Mhz mines clock.
jag har en kompis som har en 2600k och en h80 kyllare fast bara en annat mobo och har Gtx 580 hans är övercklockad till 4.5ghz och höjt sin volt men får bara 45-50c i load på bf3.
Jag och min kompis har en teori med att jag har så dåliga graffe kort så läggas de mera belastning på min cpu?
Eller är de jag som är ute och springer med teorin ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2007

Tror det kan ha något göra med fläkt profiler att ni kör olika hastighet på fläktarna eller att det kanske är något fel på din pump för 65-68C på 4ghz med H80 är ganska mycket, den ska/borde prestera mycket bättre än de.

Du kan ju kolla så att fläktarna går upp i max/högt varv när du maxxar cpun så dom inte ligger kör jätte sakta i sådana fall flyttar dom ju ingen luft vilket påverkar temperaturen.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|
Server: FX 8320|Antech Kuhler 620 V4|Asus M5A78L-M|Corsair XMS3 32GB|Corsair CX430W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
malmö
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av BaZZe:

Tror det kan ha något göra med fläkt profiler att ni kör olika hastighet på fläktarna eller att det kanske är något fel på din pump för 65-68C på 4ghz med H80 är ganska mycket, den ska/borde prestera mycket bättre än de.

Du kan ju kolla så att fläktarna går upp i max/högt varv när du maxxar cpun så dom inte ligger kör jätte sakta i sådana fall flyttar dom ju ingen luft vilket påverkar temperaturen.

Ne tro mig jag kör på Maxx med pumpen och fläktarna.
och jag håller med men vetefan jag har ju sämre graffe så kanske har nått med de? Vetefan min H80 är yngre än hans så min bör inte de vara nått fel på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
malmö
Registrerad
Apr 2011

Okey så jag satt och funderade lite och kom på jag har crosfier så testade att stänga av den och se hur tempsen såg ut då och sjuka var då fick jag runt 45-50c maxx på min cpu i load i bf3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åmål
Registrerad
Mar 2008

lite pasta på cpun & skruva åt kylaren riktigt. push and pull på H80? kolla så fläktarna är rätt vända & mycket viktigt att du har gott om luft in om du tar luft in i från burken.

| Temjin TJ08-E | i5 3570K@ 4,8GHz | EKWB Water cooling |
| GIGABYTE Sniper M3 | MSI GTX1070 ARMOR oc |
| 16Gb Corsair Dominator Platinum 1600MHz |
| OCZ Vertex 2E x4 raid 0 | Cooler Master Silent Pro M700 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Aug 2008

Med alt på "high" i BF3, hvor deferred antialising er slått AV, så ser jeg at min firekjernede Q6600 prosessor @ 3.5 GHz bruker ca 3/4 deler av prosessorkraften, hvor temperaturen stiger til 72 grader C som maksimum.

Jeg har nå blitt vant til at temperaturen blir såpass høy, men syntes det var rart i begynnelsen da 72 grader C er samme maks temperatur jeg får med å stressteste maskinen med Prime 95.

Dette sammen med et overklokka radeon 5850 kort.

Jeg tenker at det går nok med mye cpu kraft, for bl.a. motion blur og sånt i BF3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
malmö
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av mooseslayer:

lite pasta på cpun & skruva åt kylaren riktigt. push and pull på H80? kolla så fläktarna är rätt vända & mycket viktigt att du har gott om luft in om du tar luft in i från burken.

Hehehe har jag gjort Kör push and pull med corsair standard fläktarna insug och har ett fint täcke med Mx-4 kyllpastan och spänt h80 fint.
Men problemet låg med CCC 12.4 så gick och läste lite runt på forums och där var en kille som hade gjort denna gryma sidan http://www.overclock.net/t/1152730/battlefield-3-crossfire-is...

Så jag testade 12.1 A CCC och otroligt nog kan jag köra BF3 på high med min cpu i stock får jag temps på 45-48c maxx och mina graffe innan på 12.4 fick jag 80c nu får jag 66c plus de är over clockade.
Så jag skulle säga att AMD Catalyst är de sämsta shiten som finns.