Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Överklocka 2700K-Hur?

Hejsan! En 2700K rullar snart in och då ska det nog överklockas lite också!
Jag kör den med en Corsair A70-kylare och undrar hur höga temperaturerna borde vara på 2700K för lång livslängd trots OC och hur hög Volt som är det absoluta MAX!
Jag ska ha den i minst 3 år så jag vill inte långsamt döda den.
Jag har överklockat förut fast på ett billigt 500kr-moderkort (MSI 770-C45) och då fick jag höra att 1.5V var max för CPUn jag hade (1100T) men ack nej, fick blåskärmar på 1.45 och 4.0Ghz och stekte till slut kortet på 1.5V men nu ska jag inte göra samma misstag! Så en liten extrafråga är-Är det ens möjligt att steka ett chip som Sabertooth Z77 (som jag har köpt)
eller blir det temperaturerna som går för högt innan moderkortet ens sätts i farozonen?

Hur som helst så känns det ju en aning onödigt att klocka upp 2700K 100Mhz åt gången upp till min ideal-klock så hur högt kan jag gå på direkten utan volt-ökning? (4.0Ghz?)
Tack på förhand och rekommendera gärna ett stabilitetsprogram också!

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

höj multipeln tills att datorn inte längre är stabil, höj spänningen tills att datorn blir stabil igen (håll koll på temperaturerna), öka multipeln igen, justera spänningen ytterliggare... Repetera tills det inte går att höja mer utan att temperaturerna sticker iväg för mycket.

Så länge du gör det i små steg så ska det vara svårt att steka ett moderkort av den kvalitén.

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Newklear:

höj multipeln tills att datorn inte längre är stabil, höj spänningen tills att datorn blir stabil igen (håll koll på temperaturerna), öka multipeln igen, justera spänningen ytterliggare... Repetera tills det inte går att höja mer utan att temperaturerna sticker iväg för mycket.

Så länge du gör det i små steg så ska det vara svårt att steka ett moderkort av den kvalitén.

Det är ju lite det jag undrar, hur höga får temperaturerna vara om den ska hålla ett tag men ändå ge extra prestanda? Det finns ju dom som kanske säger att 80 grader är säkert osv men jag vill ju att min ska hålla ett tag

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Uzanar:

Det är ju lite det jag undrar, hur höga får temperaturerna vara om den ska hålla ett tag men ändå ge extra prestanda? Det finns ju dom som kanske säger att 80 grader är säkert osv men jag vill ju att min ska hålla ett tag

Det är ganska svårt att svara på vilka temperaturer den ska ligga på utan att den långsamt blir sämre. En CPU nu för tiden är dock ganska tålig och jag förmodar att du inte kommer att ligga och Max stressa den dygnet runt. 80 grader ska du kanske hålla dig under men försök attmligga 60-70 så ska det inte vara några problem över huvud taget.

Sen så har inte jag fakta på detta men ligger du där kring 60 så kommer den i alla fall inte ta skada. Min E8500 håller än

GTX 570SC SLI | ASUS P8Z77 - v | Intel Core I7 3770K | 8GB corsair dominator | 650watt Corsair | Corsair Obsidian 800D | QPad 5K | Qpad MK - 80 pro | Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |
| MacBook Pro Retina 13 |
iPhone 6s plus | The New iPad |

| Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005

Kör ful-metoden genom att sätta multipeln på 45x och volt på typ 1.4. Sedan sänker du volten steg för steg tills den blir instabil, och då ökar du ett snäpp igen. Funkar alltid för mig på det sättet

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4250mhz, Corsair Platinum ddr4 3333mhz (13-16-16-22 1t) quad 16gig, 2st Gigabyte G1 Gaming 980ti + EK @1450mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Aug 2008

Jeg har ennå ikke fått satt opp det nye hovedkortet med den nye 2700k prosessoren, men har så langt gjort meg noen merknader:

En bør generelt sett holde antall volt under 1.4 og spesielt under 1.5.
Temperaturer bør helst være under 75 grader og slettes ikke over 90.
Minnebrikkene bør være av typen 1.5 V.
Hvis man opplever begrensning med multiplier ved bclk 100, så kan man forsøke med lavere bclk med enda høyere multiplier.