Permalänk

Jag kör ju själv med 16GB på mitt, 1600MHz och 4 stickor.
Bryr mig inte speciellt mycket om att jag fick C1 istället för C2 då jag inte tänker använda datorn till virtuella maskiner, och det klarar den ju av ändå utan problem. Någon som vet om Asus egna sensorer (Sabertooth X79) är bättre än de som läses av av t.ex. Core Temp? Asus thermal radar-program visar nämligen bättre vcore och lägre temperaturer än vad Core Temp gör.

Du får med ett litet häfte (med Sabertooth X79 i alla fall) som visar exakt hur du ska göra för att montera processorn också (med originalkylare, det är lika enkelt med t.ex. Corsair H100), jag fick lite panik när jag skulle spänna fast processorn efter jag lagt ner den i sockeln med tanke på att det krävdes lite väl mycket kraft får att få fast den, tyckte jag då...

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ska beställa 3930k och Sabertooth X79 men undrar om man måste köra med 8st minnen?

3690kr för 3930k är ett kap

kommer dessa delarna att funka bra ihop?

Asus Sabertooth X79 Intel X79 8xDDR3 Socket 2011 ATX

1 st à 2080 kr
2080 kr
Ta bort

CPU-Socket-2011 Intel Core i7 3930K 3,2GHz Socket 2011 Box

1 st à 3695 kr
3695 kr
Ta bort

Crucial BallistiX Sport 1x4GB DDR3 1600MHz

4 st à 171 kr
684 kr
Ta bort

Noctua NH-D14 SE2011 CPU Cooler - Intel LGA2011

1 st à 650 kr
650 kr

Summa

7109 kr

Frakt – Fraktklass B

49 kr

Total

7158 kr

Det blir att uppgradera och sälja 860 med moderkort och minnen

Kör själv den brädan och cpun. Byt ut kylaren mot H80 det kommer du bli kanonnöjd med! Klart ska du ha 4 moduler minnen då du kör quad channel...

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Skrivet av FFredrikk:

Jo visst ger det bättre prestanda, visserligen inte stor, men alla procent räknas. Speciellt om han ändå tänker satsa på en high-end dator, hittade ett gammalt test

http://www.techsweden.org/recension/MkYY-ddr3-minnen-2000mhz/...

Vad jag undrar är vad man ska ha mer än 8Gb till, skulle vara om man har datorn till tunga arbets-projekt då. För en vanlig användare räcker 4Gb oftast mer än väl.

Testa att spela bf3 på en dator med 4gb RAM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkzideR 84:

Jag kör ju själv med 16GB på mitt, 1600MHz och 4 stickor.
Bryr mig inte speciellt mycket om att jag fick C1 istället för C2 då jag inte tänker använda datorn till virtuella maskiner, och det klarar den ju av ändå utan problem. Någon som vet om Asus egna sensorer (Sabertooth X79) är bättre än de som läses av av t.ex. Core Temp? Asus thermal radar-program visar nämligen bättre vcore och lägre temperaturer än vad Core Temp gör.

Du får med ett litet häfte (med Sabertooth X79 i alla fall) som visar exakt hur du ska göra för att montera processorn också (med originalkylare, det är lika enkelt med t.ex. Corsair H100), jag fick lite panik när jag skulle spänna fast processorn efter jag lagt ner den i sockeln med tanke på att det krävdes lite väl mycket kraft får att få fast den, tyckte jag då...

Läste precis i ett forum och så här skriver en: I just spoke with an Intel rep about this - the issue likes in the BIOS, NOT the CPU iteslf. Each manufacturer should be releases a BIOS update that fixes this issue. C2 CPU's have it fixed in-processor. Nobody is screwed, just contact your MB Manufacturer and get the latest BIOS.

http://www.tomshardware.com/news/intel-cpu-sandy-bridge-e-c2-...

Jaja blir att bygga nu får hoppas det går bra.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Om man enbart kör lättviktarprogram och aldrig har massiva mängder browserfönster + flikar igång samtidigt och aldrig kör spel som käkar mängder med minne så räcker 4 GB bra. Med pagefilen påslagen.

Till saken hör då den viktiga "detaljen" att kunna slå av den f*rbannade pagefilen. Jag vägrar använda pagefil och slår alltid av den det första jag gör efter en Windowsinstallation. Om man gör så, så är det en klart god idé att ha mer än tillräckligt med minne för säkerhets skull. Personligen kör jag med 16 GB, vilket gott och väl räcker, och dessutom kostade det så lite att det var löjligt.

Man bör dessutom inte glömma fördelen med att operativsystemet kan använda ledigt utrymme till att cacha filer och annat, som automatiskt frigörs när minnet behövs till annat. Där kan man få en sjuhelsikes prestandaboost, så länge som man alltid ser till att ha "onödigt" mycket minne.

Och återigen, minne är så billigt att det inte är klokt (förutom onödigt högfrekventa låglatenta "lyxminnen" som i normalfallet inte ger någon praktisk vinst alls), så det finns ingen anledning att snåla in på utrymmet.

Dock är page fil skärp

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Bygget gick bra=)
Testade auto oc den gick upp till 4.2ghz utan problem.
Är det någon som har dom perfekta inställningarna till BIOS?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Läste precis i ett forum och så här skriver en: I just spoke with an Intel rep about this - the issue likes in the BIOS, NOT the CPU iteslf. Each manufacturer should be releases a BIOS update that fixes this issue. C2 CPU's have it fixed in-processor. Nobody is screwed, just contact your MB Manufacturer and get the latest BIOS.

http://www.tomshardware.com/news/intel-cpu-sandy-bridge-e-c2-...

Jaja blir att bygga nu får hoppas det går bra.

Antar att det är det här de menar:

Citat:

Sabertooth X79 0906 BIOS
1. Enhance PCIe 3.0 Support Capability.
2. Enhance DRAM Compatibility.
3. Enhance CPU OC capability.
4. Enable VT-d support for VT-d enabled processor.
5. Speed up S3 resume time

Mitt installerade BIOS var det absolut första så uppdaterade till 1104.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkzideR 84:

Antar att det är det här de menar:

Mitt installerade BIOS var det absolut första så uppdaterade till 1104.

Måste vara det.
Min turbo går inte över 3.3ghz undrar vad jag glömt i bios

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Bygget gick bra=)
Testade auto oc den gick upp till 4.2ghz utan problem.
Är det någon som har dom perfekta inställningarna till BIOS?

Vilken stepping fick du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Vilken stepping fick du?

C1 men BIOS update fixade buggen.

Jag får inte Thermal monitor programmet att fungera, får en felkod:Unable to start server, prog,id:"Asusfancontrolservice.fancontrolmanager"

Har samma problem att Core temp visar 5c mer än i Bios och andra program.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Inte direkt allvarlig bug i c1 stepping, är bara vt extensions som inte fungerar, och det kan fixas med bios upgrade (behövs troligen inte ens nu, behövdes på vissa moderkort vid release).

Om du vill köra virtuella maskiner kanske du måste uppgradera bios.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Inte direkt allvarlig bug i c1 stepping, är bara vt extensions som inte fungerar, och det kan fixas med bios upgrade (behövs troligen inte ens nu, behövdes på vissa moderkort vid release).

Om du vill köra virtuella maskiner kanske du måste uppgradera bios.

Nej, det har du rätt i men man blir ju ändå rätt nyfiken.
Vid köptillfället låg de nästan en 1000-lapp under konkurrenterna, nu har de höjt priserna lite igen....
Var det månne för att bli av med C1.....?

Har inte fått mina grejjor än dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Jo visst ger det bättre prestanda, visserligen inte stor, men alla procent räknas. Speciellt om han ändå tänker satsa på en high-end dator, hittade ett gammalt test

http://www.techsweden.org/recension/MkYY-ddr3-minnen-2000mhz/...

Vad jag undrar är vad man ska ha mer än 8Gb till, skulle vara om man har datorn till tunga arbets-projekt då. För en vanlig användare räcker 4Gb oftast mer än väl.

Bra där, på sidan du hänvisade till kollade de vad det kunde klocka respektive till för frekvens på vilken timing, vilken prestanda denna frekvensökning ger redovisas dock inte.