Permalänk
Medlem

Helgbench, del I

Jag tänkte skriva lite om helgens benchande och jag kan väl inleda med "det är inte alltid det blir som man tänkt sej".

Så här inför Ivy-premiären, så var ursprungstanken att köra kväve på 3570k tillsammans med Gigabyte Z77X-UD5H.

Not the latest version... Rev:0.2.

Jag kollade upp att senaste BIOS skulle fungera så det var bara att starta. Jag hade två CPUer, en 3770 och en 3570k. Jag visste inte vilken som var vilken och naturligtvis tog jag 3770 först. In i Windows och allt fungerade bra, men nu ville jag ju testa den olåsta 3570k... Byter CPU, på med kvävepottan, börjar kyla ner och allt verkar fungera till Windows-loggan dyker upp. Då möts jag av en blåskärm... Felsäkert läge fungerar inte heller. Felmeddelandet bara blinkar till så det tar mej kanske tio omstarter innan jag kan klura ut att meddelandet säger:

"MULTIPROCESSOR_CONFIGURATION_NOT_SUPPORTED"

"-Ok, jag får väl testa att installera om Windows", tänker jag, men se det gick icke. Ett par minuter in i installationen av Windows 7 64-bit så möts jag återigen av samma blåskärm. Hrm... Så, vad säger egentligen det här felmeddelandet? "multiprocessor..." Jag provar att i BIOS helt sonika stänga av 3 av de 4 kärnorna och vips, Windows laddas som det ska.
Det är skumt att 3770n fungerade men inte 3570k. Det finns många möjliga orsaker till detta: Att det Rev 0.2 på moderkortet, eller att jag har skadat det, eller att det är något konstigt med CPUn (ej retail), etc, etc...
Summasumarum så gick hela lördagen åt till att fippla med detta och det enda rekordet jag slog var antalet omriggningar av kvävepot på 90 minuter. Jag tror riggade om och testade ca 15 gånger för att testa olika CPUer.

Så, efter en natts sömns så bestämde jag mej för att köra med Gigabyte GA-X79-UD5, Intel 3930k och 2st GTX680 OC Windforce.

Då jag kört ett antal rundor 3DMark11 tidigare så beslutade jag mej för att börja med att köra 3DMark Vantage. Jag hade kört en runda tidigare och var då ganska nära det högsta resultatet på hwbot. Här är topplistan på hwbot för 2st GTX680 i SLI i 3DMark Vantage:

Och här är mitt resultat från rundan jag hade kört innan:

Efter att ha kört 3-4 rundor till så hamnar jag på 608xx poäng, alltså ca 500p över rekordet på hwbot. Det fick räcka så länge.

Nästa bench som stod på tur var Unigine Heaven DX11. Rekordet på hwbot ligger på 4428p enligt bild nedan:

Det gick ganska lätt upp till en bit över 4300, sen började det gå tungt... För att inte fastna alltför länge där och missa andra bench så hoppade jag vidare till 3DM06. Det högsta postade resultatet i 3DMark06 med 2st GTX680 är enligt nedan:

Redan i första rundan lyckades jag få till 39371 poäng.

Inte så långt ifrån 40000 så det hade ju varit skoj om man kunde komma upp i det. Jag ökar klocken lite ytterligare på korten och kör igen. Blåskärm och reboot... När operativsystemet sen ska laddas så ploppar det upp ett meddelande i stil med "Insert bootable disk and retry". Jag går in i BIOS och klockar ner CPU och minnena, men det hjälper inte. Disken är ej bootbar längre.
Så jag sätter i en annan disk och bootar in i Windows. Den tidigare disken är inkopplad på en annan port så jag kan kopiera resultaten sen tidigare. Jippi! Fast redan efter kopieringen av resultatet i 3Dmark06 försvinner disken för att aldrig mer komma till liv igen... Så 3DMark06-resultatet är det enda som blir sparat ifrån sessionen med GTX680 SLI.

Detta är den andra SSD-disken som dör för mej och bägge har varit av samma fabrikat och modell. Butiken där jag köpte den sa att tillverkaren haft problem med produktionen och att ca 1 av 10 lägger av efter ett tag. Så nästa gång ska jag lägga lite mer pengar på en bra disk, inte välja den billigaste SSD-disken.

Eftersom disken jag nu körde med hade drivrutiner för AMDs Radeon-kort så beslöt jag mej för att testa lite med 3st 7970 OC Windforce istället. Mer om det i Part II.

Tack till Gigabyte Nordic

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, det tackar vi för.

Kör hårt!!

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, bra skrivet

Men om jag får komma med lite konstruktiv kritik, kanske bara jag som tycker så här?
Skippa orgien i närbilder på moderkortet och lägg upp mera "action" bilder på kylningen och tillbehör, samt kanske några översiktsbilder?

Men annars bra, samt plus till schysst system

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Jag håller med Kristerj, även om jag förstår att det inte är så lätt att ta bild medans man kör med kväven men du kanske kan be någon fotografera medans du kör ?

Bra jobbat annars! Riktigt schyssta grejer, ser fram imot xfire

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tråden var så inspirerande att jag var tvungen att ta upp mitt hwbottande igen! Har slängt upp lite scores men mer ska det bli!

Visa signatur

Fips!