Funderingar över Push - Pull konfiguration med Corsair H40

Permalänk
Medlem

Funderingar över Push - Pull konfiguration med Corsair H40

Hej!

Jag har ett par ganska individuella funderingar så jag valde att skriva en ny tråd då jag inte lyckades hitta några bra svar.

I eftermiddag så kommer jag få hem ett Corsair H40 och har klurat lite på hur jag ska gå till väga med installationen. Av vad jag har sett så finns det många delade meningar med hur man ska montera hela paketet och vilka riktningar man ska ha på fläktarna.

Min tanke är att göra en push - pull konfiguration där jag använder medföljande fläkt på 2000 RPM och en fläkt som sitter i chassit sen tidigare på 1800 RPM.

Min första fråga är: Vilka tror ni bäst att ha i respektive ände? Vilken ska blåsa och vilken ska suga luft?

Min andra: Är det bäst att blåsa ut luft från chassit, eller dra in luft bakifrån? Jag kan tillägga att jag har bra cirkulation i chassit och har möjlighet att montera två fläktar i taket på mitt chassi (blow holes) för att få ut varmluften.

Tackar på förhand för ert svar och ser fram emot att läsa era funderingar!

Permalänk
Medlem

Svar på din första fråga: Jag skulle personligen valt att ha mer utsug än inblås. Det enda som händer med inblåset är att man blåser runt varmluften om du inte kan få ut den.

Svar på din andra fråga:
Luftgenomströmningen i lådan är tänkt att dra in kall luft på framsidan och ut på baksidan. Anledningen till detta är för att man "oftast" har framsidan utåt mot rummet och baksidan mot t.ex. en vägg. Varm luft stiger och därför sitter insugshålen framme nere i chassit medans utblåsen sitter bak upptill. En till anledning kan nog tänkas vara att folk vill ha sina optiska enheter osv nåbara och därför sitter dom så högt upp som möjligt på framsidan (som vi nyss fastslagit att man ofta har mot sig), vilket inte möjliggör design för högt insug på framsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Svar på din första fråga: Jag skulle personligen valt att ha mer utsug än inblås. Det enda som händer med inblåset är att man blåser runt varmluften om du inte kan få ut den.

Svar på din andra fråga:
Luftgenomströmningen i lådan är tänkt att dra in kall luft på framsidan och ut på baksidan. Anledningen till detta är för att man "oftast" har framsidan utåt mot rummet och baksidan mot t.ex. en vägg. Varm luft stiger och därför sitter insugshålen framme nere i chassit medans utblåsen sitter bak upptill. En till anledning kan nog tänkas vara att folk vill ha sina optiska enheter osv nåbara och därför sitter dom så högt upp som möjligt på framsidan (som vi nyss fastslagit att man ofta har mot sig), vilket inte möjliggör design för högt insug på framsidan.

Jag tänkte faktiskt samma sak som dig på första frågan! Känns som att det är viktigare att luften kommer ut ur radiatorn.

Men funderingen kring andra frågan är om det möjligtvis inte kommer kastas in för mycket varm luft i chassit in jag blåser in luften i chassit från radiatorn? Men om jag har kvar mina blow holes borde väl det ta bort problemet jag är orolig för.

Permalänk
Medlem

Det är just det jag sa. Du ska INTE blåsa in luften från radiatorn. Den skall ut med den andra varma luften bak, uppe i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Det är just det jag sa. Du ska INTE blåsa in luften från radiatorn. Den skall ut med den andra varma luften bak, uppe i lådan.

Då förstår jag! Min osäkerhet grundar sig dock i tanken om att man då kommer dra igenom ljummen/varm luft genom radiatorn, men det kanske inte är ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oathwood:

Då förstår jag! Min osäkerhet grundar sig dock i tanken om att man då kommer dra igenom ljummen/varm luft genom radiatorn, men det kanske inte är ett problem?

Sådant är fallet i de flesta datorkonstellationer. Det är därför man ofta talar om välventilerade chassin etc. Det är ju klart att varje komponent som utvecklar värme påverkar den nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Sådant är fallet i de flesta datorkonstellationer. Det är därför man ofta talar om välventilerade chassin etc. Det är ju klart att varje komponent som utvecklar värme påverkar den nästa.

Okej, kalas! Tack så mycket för dina svar Kolon!

Permalänk

Tror inte du behöver push pull på den kylaren. Radiatorn är så tunn så det blir inga problem med luftflödet i den, dvs, antagligen kommer du inte få den svalare med två fläktar.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Efter lite om och men så fick jag ihop en P&P config på min h40. Jag valde att pressa ut luften ur chassit och hade den svagare fläkten till att flytta luften in i radiatorn och den starkare till att suga ut luften.

Temperaturen ändrade sig ungefär 5 grader när jag installerade P&P kontra en fläkt och ligger på 70 grader i load med min 2500k på 4.8ghz. Kommer nog byta ut båda fläktarna i framtiden för att få samma RPM.