Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Nov 2010

Funderingar kring Alphacool Heatmaster

Kan någon förklara för mig ganska ingående hur denna fungerar. alla filmer och texter är på tyska xD. känns som det är en ganska billig "försäkring" för vattensystemet. är mjukvaran svårt att konfigurera, osv. vad visar den? vad styr den , osv

http://www.coolingstuff.se/p/468/alphacool-heatmaster

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011

Jag använder en till att styra hela mitt system, med en MCP355 pump, 3X scythe GT på en radiator, tempmätare på vattnet samt chassifläktar. Den fungerar enligt mig riktigt bra, när man väl ställt in den rätt så sköter den allt helt automatiskt, både pumpar och fläktar, och har även olika larmfunktioner om man vill bli varnad om t.ex. en pump eller fläkt går sönder. (Detta kräver dock en separat högtalare, "PC Speaker")

Programvaran var ganska svår att förstå i början, manualen som finns på internet är inte lätt att förstå, och jag satt i 1-2 timmar innan jag ens visste hur det skulle användas. Men efter det går det väldigt smidigt att göra ändringar efter hur man vill ha det. Den kan kontrollera även ej PWM fläktar väldigt bra, och pumpar också. Kontrollern undervoltar inte, utan pulserar spänningen istället vilket är ungefär vad PWM gör. Detta gör att man även kan kontrollera pumpar som inte egentligen går att undervolta.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Marcusk:

Jag använder en till att styra hela mitt system, med en MCP355 pump, 3X scythe GT på en radiator, tempmätare på vattnet samt chassifläktar. Den fungerar enligt mig riktigt bra, när man väl ställt in den rätt så sköter den allt helt automatiskt, både pumpar och fläktar, och har även olika larmfunktioner om man vill bli varnad om t.ex. en pump eller fläkt går sönder. (Detta kräver dock en separat högtalare, "PC Speaker")

Programvaran var ganska svår att förstå i början, manualen som finns på internet är inte lätt att förstå, och jag satt i 1-2 timmar innan jag ens visste hur det skulle användas. Men efter det går det väldigt smidigt att göra ändringar efter hur man vill ha det. Den kan kontrollera även ej PWM fläktar väldigt bra, och pumpar också. Kontrollern undervoltar inte, utan pulserar spänningen istället vilket är ungefär vad PWM gör. Detta gör att man även kan kontrollera pumpar som inte egentligen går att undervolta.

Tar den tempen enbart från reservatorn? eller vart placerar du tempen?...

kan jag se att vattnet håller en jämn flödeskurva t.ex. så det inte är stopp ngn stans. kan jag bestämma separat att fläktarna, radiatorn och pumpen går på olika hastigheter?

vad är det den sköter automatiskt? samma som moderkortet gör annars? alltså känner av när de behövs mer kyla osv. kan jag då som sagt bestämma att den först ska testa att öka fläktarna eller pumpen och sen om inte de fungerar öka reserande? förstår du hur jag menar haha?

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Ative00:

Tar den tempen enbart från reservatorn? eller vart placerar du tempen?...

kan jag se att vattnet håller en jämn flödeskurva t.ex. så det inte är stopp ngn stans. kan jag bestämma separat att fläktarna, radiatorn och pumpen går på olika hastigheter?

vad är det den sköter automatiskt? samma som moderkortet gör annars? alltså känner av när de behövs mer kyla osv. kan jag då som sagt bestämma att den först ska testa att öka fläktarna eller pumpen och sen om inte de fungerar öka reserande? förstår du hur jag menar haha?

Vad menar du med öka "reserande"? Och jag antar att du med "reservatorn" menar reservoar? Hursomhelts så tar jag tempen från vätskan i systemet, var man placerar en tempmätare spelar inte så stor roll då vätskan i ett vattenkylningssystem är jämnt varm i hela systemet. Det följer med temperaturmätare man kan klistra på saker, t.ex. på en kylfläns eller på radiatorn som är gjord i metall = man får ungefär temperaturen på vätskan i den.

Jag har köpt till en separat temperaturmätare som kollar vätsketemperaturen direkt, den sätter jag på valfri anslutning mellan den vanliga slangnippeln och "uttaget" på delen. Det är inget måste att köpa en extra om du nöjer dig med de som följer med men kommer visa tempen någon grad under den riktiga vätsketempen. Denna använder jag, som sagt inte nödvändig:

http://coolingstuff.se/p/204/phobya-temperatur-sensor-inne-yt...

Man kan ställa in olika "kontrollkurvor", t.ex. att vid vätsketemp på 40 grader ska pumpen öka, eller vid 30 grader ska fläktarna öka. Man kan ställa in precis hur mycket fläktarna max ska köras i, samt hur lågt de ska köras under låg belastning. Man kan även låta fläktar stängas av helt vid låg temperatur om man vill det.

Det är nästan samma som ett moderkorts styrning förutom att man kan styra den efter valfri temperatur, inte bara efter CPU eller liknande. Den största fördelen är att det går att styra efter vätsketemperatur.

Den kan hålla koll på vattenflödet om du köper till en flödesmätare liknande:
http://coolingstuff.se/p/298/flow-sensor-gmr-acetal

Dock är de dyra, och jag nöjer mig med att larma om t.ex. pumpen skulle gå sönder vilket räcker för mig.

Du verkar inte kunna allt för mycket inom vattenkylning dock, jag rekommenderar inte denna kontrollern om du inte är liter mer erfaren. T.ex. så kan en radiator inte "köras på olika hastigheter" som du skrev.

Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Nov 2010

Aldrig kopplat vattenkylning men håller på att lära mig. Självklart menar jag reservoar. Skit bra svar, fick veta det jag ville. Det jag menar med att styra radiatorn är självklart fläktarna som sitter i den. Altså som ett eget schema men de fick jag svar på nu av dig. Vad du menar med att jag inte kan så mycket om det förstår jag inte varför det är relevant? Någon gång måste vara den första. Jobbat väldigt mycket med vattenkylning innan än datorer. Så jag ska bog klara mig men tack för omtanken!

/W