Kylning i R3 med medföljande fläkten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jan 2011

Kylning i R3 med medföljande fläkten?

Hej, när jag köpte R3 fick man med en 140mm på köpet, undrar vart det är bäst att koppla in den? Tänker mig sidan, för att dra in kall luft som sedan grafikkortet får direkt istället för luft ur fronten? Bara en tanke. En jag känner säger att det är bäst att koppla in i toppen, varför vet jag ej. Tips tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Toppen brukar bara bra att ha en fläkt i som utblås, då varm luft naturligt stiger uppåt och då kan få lite hjälp på traven.

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: Asus P8Z77 Deluxe CPU: Ivy Bridge 3570K @ 4.2ghz GPU: 2x Asus GTX 780 Direct CUII SLI SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6 Laptop: Asus Zenbook UX31A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Vincent:

Hej, när jag köpte R3 fick man med en 140mm på köpet, undrar vart det är bäst att koppla in den? Tänker mig sidan, för att dra in kall luft som sedan grafikkortet får direkt istället för luft ur fronten? Bara en tanke. En jag känner säger att det är bäst att koppla in i toppen, varför vet jag ej. Tips tack

När jag körde R3 så hade jag alla UTOM sidan då den bröt min luftström. Jag (läs fläktarna) sög inte luft fram och i botten och ut blås på toppen och bak. en fläkt i sidan hade fuckat upp den luftströmmen. så de beror lite på hur du har tänkt resten.

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Ative00:

När jag körde R3 så hade jag alla UTOM sidan då den bröt min luftström. Jag (läs fläktarna) sög inte luft fram och i botten och ut blås på toppen och bak. en fläkt i sidan hade fuckat upp den luftströmmen. så de beror lite på hur du har tänkt resten.

Okej, har du fronten som insug och botten som insug och bak och topp som utsug då eller? Är det hög ljudnivå då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2009

Jag kör 2 st 1000rpmare fram med en 1 där bak också i 1000rpm. Rekommenderar inte att du monterar i taket eller sidoplåten pga det låter ganska mkt mer då. Försök att ha fler insugsfläktar än utsug för att minska damm som tar sig in överallt annars.

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | CM Storm QFR Thick PBT Dyesub MX Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Wroclaw
Registrerad
Okt 2011

Så här har jag:

2st 140mm top (utsug)
1st 120mm bak (utsug)
1st 120mm längst fram (insug)
1st 140mm botten (insug)

funkar utmärkt! man märker inte alls ljudnivån (iallafall enligt mig).

Hade först bottenfläkten på sidan, men vibrationsljudet var väldigt störande så den hamnade i botten istället vilket var bättre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Okt 2011

Hej jag har ett R3 där jag har just nu:

1st 120mm insug i fronten.

1st 140mm insug i botten.

1st 120mm utblås där bak, (standard)

1st 140mm utblås i topp.

Samtliga fläktar är från FD och de är kanske inte de bästa på att flytta luft men klart godkända, alla är kopplade till en fläktkontroller och jag har fått ner tempen på mitt överklockade GTX 580 bra. Ska nog sätta dit en till 120mm fläkt i fronten så jag får lite övertryck.

Så för bra luftflöde kör insug i botten och i frontten och utblås i topp och där bak då självklart.

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Okt 2003

Jag har ett grafikkort som inte blåser ut luften utan mer åt sidan och då fläktplatsen på sidoplåten ligger hyfsat över grafikkortet så satte jag en fläkt där som blåser ut den varma luften. Kall och go luft får grafikkortet rakt under ifrån då fläkten i botten blåser rakt upp på den.
Bak i lådan sitter min H80 som tar luft utifrån och i toppen sitter en fläkt som blåser ut.
Tanken med den här konstruktionen är att få två luftströmmar, en från botten genom grafikkortet och ut på sidan och en bakifrån och ut i toppen.
Dessutom så kör jag med dammfilter i alla insug så för att säkerställa ett övertryck i lådan så sitter det även en fläkt i fronten som blåser in luft i lådan.

Intel i2500K @4500MHz | Corsair H80 | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600MHz | Gigabyte GA-Z68X-UD4 | Fractal Design Define R3 | OCZ StealthXStream 2 700W | Gigabyte GTX570 2.0 Windforce | Seagate Barracuda 500Gb