2500k instabil efter en tids användande

Permalänk
Medlem

2500k instabil efter en tids användande

Hej,

Jag har kört min 2500k i 4,2Ghz utan problem sedan jag inhandlade den för ca ett halvår sedan. Överklocken har klarat IBT samt minst 24h prime95 galant och jag har aldrig stött på några bsods eller liknande i vanligt användande; fram tills någon vecka sedan. Mitt system har gradvis blivit mer och mer instabilt med spel som kraschar, program som slutar svara, samt en och annan bsod.

Jag trodde att en snabb justering av Vcore skulle åtgärda problemen, men icke. Spänningen låg initialt på 1.208-1.216V under load (4,2Ghz) samt 0,860V i idle, vilket ökades inkrementellt, i steg om 0.005V, hela vägen upp till 1.3V utan att ens klara en enda körning i IBT. Jag beslöt mig då för att sänka klocken till 4Ghz, utan resultat. Nu har jag precis återställt bios till grundinställningar och kan fortfarande inte komma igenom en enda beräkning i IBT. Systemet känns även generellt instabilt då bla chrome kraschade medan jag skrev detta inlägg. temperaturen har övervakats med coretemp samt MWMonitor och har aldrig överstigit 70grader på varmaste kärnan, under load brukar den ligga runt 65.

Vad är det som har gått snett? Har processorn degenererat (känns väldigt osannolikt då har kört låga spänningar)? Kan det vara något annat? RAM?

All hjälp uppskattas enormt!
/Lucas

Komponenter:

i5 2500k
maximus iv gene-z
antec khüler 620
2x4gb vengeance 1600Mhz low profile
corsair AX 750W
corsair force gt 120gb
asus 6970 cu2

Permalänk

Återställ systemet så det körs enligt spec och kontrollera sedan RAM-minnena med memtest. Skulle mycket väl kunna vara något ramminne som mår dåligt.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubMarine:

Återställ systemet så det körs enligt spec och kontrollera sedan RAM-minnena med memtest. Skulle mycket väl kunna vara något ramminne som mår dåligt.

tack för tipset, men det hjälpte tyvärr inte. Jag körde windows memory diagnostics (antar att det fungerar på samma sätt som memtest?), vilket inte hittade några fel. Alla inställningar i bios är default och systemet är fortfarande instabilt.

Ingen annan som har några idéer?

Permalänk
Medlem

Jag har nu löst problemet som var en dålig ramsticka.

Om det är någon som i framtiden skulle ha något likande problem kan jag tipsa om att analysera era blåskärmar med: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html, och sedan söka efter debugkoden på: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/hh40...

tack för mig