Lite om överklockning och Cpu-Z (HJÄLP) DDR2!

Permalänk
Medlem

Lite om överklockning och Cpu-Z (HJÄLP) DDR2!

Nu är det så att jag sitter med min gamla dator som är inte så speciellt bra för spelandet, redigering eller nått liknande.
Det jag vill veta är om det är möjligt MED stock saker att överklocka till 3.0 GHz? (Om det är ens någon nytta till spelandet)

Det andra är att jag har kollat lite runt på komplett för DDR2 minnen, men vet inte vilka SPECIFIKT
Minnehastighet jag kan använda
Hade tänkt på Kingston DDR2 HyperX PC6400 2GB KIT CL4
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322261#extra

Laddade ner CPU-Z för att få mer information om min dator. Jag har nämligen bytt lite hit o dit komponenter från dator till dator för ett tag sen pga att min AMD 64 X2 6400+ bara dog plöstligt.

CPU-Z:
Tillverkare: HP (numera inte en officiell dator, eftersom jag pillat mycket)
CPU: Intel Core 2 Duo E7300 @ 2.66GHz
OS: Windows 7 Ultimate (64-bit) Service Pack 1

Motherboard: PEGATRON CORPORATION
Model: Benicia
Chipset: Intel P35/G33/G31 Rev. A2
Southbridge: Intel 82801IR (ICH9R) Rev. 02
LPCIO: Fintek F8000

BIOS: American Megatrends Inc.
Version: 5.43
Date: 09/10/2009
G-Interface: PCI-Express x16 - Max x16

Memory:
Type: DDR2
Size: 2048 MBytes, Channels # Single
Timings: DRAM Frequency 333.3 MHz (Betyder det att jag har 667 Mhz??)
FSB:DRAM: 4:5

SPD: Slot #1 DDR2
Module Size 1024 Mbytes PC2-5300 (333 MHz)
Nanya Technology

SPD: Slot #2 DDR2
Module Size 1024 Mbytes PC2-5300 (333 MHz)
Nanya Technology

Graphics: NVIDIA GeForce 8600 GT 512 MB

Hoppas det är allt jag behöver skriva och jag hoppas verkligen inte att jag hamnat på fel del av forumet.
Tack så mycket

Visa signatur

Intel Core™ i5-3470 @ 3.20GHz - MSI B75MA - Kingston 8 GB RAM - Radeon HD 7850 1GB - Silver Power 500W - 120 GB SSD HyperX 3k

Permalänk
Medlem

Processorn kan du nog få upp till 3GHz, dock så kostar en eftermarknadskylare som sänker tempsen en hel del i förhållande till Socket 775 original i princip ingenting.
Kollade upp ditt moderkort lite och sådär, hur mycket RAM den klarar av osv.
Det jag skulle göra för att skrämma upp prestandan billigt och enkelt skulle vara något i den här stilen: uppgradering från Inet.

Däremot kan det nog vara värt att börja kolla på att kanske byta det mesta? Det är ändå inte så många tusenlappar att spara extra för att få ihop ett komplett paket med DDR3-minnen osv.
Sen kan man väl snåla ner lite på grafikkort osv, men grafikkortet du har just nu är ju inte det vassaste på marknaden direkt, så det kan nog vara värt att köpa ett värre hur som helst.

Permalänk
Medlem

Är det inte officiellt en dator? Är det en inofficiell dator då alltså? lol...
Att få den till 3 GHz är väldigt enkelt. Dock så när du klockar FSB (för att överklocka CPU) så höjs RAMets hastighet, men det kan du ställa ned med multipliers i nästan alla BIOS. Skaffa 4 GB minst... Kommer ihåg när jag hade 2 GB för att ena stickan började räkna en massa fel, det gick inte spela mycket.

Japp, alla DDR-RAM har en klock på x men effektiv klock på 2x, DDR = Dual Data Rate.

PC2-6400 är 800 MHz DDR2, PC2-6400 = Peak Dataöverföringshastighet på 6400 MB/s.
Tar du 6400/8 så får du effektiva frekvensen (klocken), 800 MHz.

Edit: Det kommer bli en skillnad i spel om du klockar, men Core2Duo (sockel 775) är ändå i princip dött. Du skulle kunna försöka med en Core2Quad, t.ex. Q9550, men de är väldigt dyra i förhållande till nyare processorer, alltså prestanda/pris.

Edit 2: Om du sätter in RAM med en hastighet tillsammans med RAM med annan hastighet så kommer den med snabbast frekvens att klocka ned, samma med latenser (timings), det kan dock bli problem när det skiljer sig mycket i timings, frekvens och speciellt spänning (volt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cation:

Nu är det så att jag sitter med min gamla dator som är inte så speciellt bra för spelandet, redigering eller nått liknande.
Det jag vill veta är om det är möjligt MED stock saker att överklocka till 3.0 GHz? (Om det är ens någon nytta till spelandet)
[...]
CPU-Z:
Tillverkare: HP (numera inte en officiell dator, eftersom jag pillat mycket)
CPU: Intel Core 2 Duo E7300 @ 2.66GHz
OS: Windows 7 Ultimate (64-bit) Service Pack 1

Motherboard: PEGATRON CORPORATION
Model: Benicia
[...]

Eftersom du säger att datorn numera inte är officiell HP, utgår jag från att den från början var färdigtillverkad av dem.

Problemet med att börja överklocka när man sitter på komponenter från färdigkomponerade datorer a la HP, är att de har sparat in på det mesta. Detta får betydelse nu när du ska överklocka. Moderkortets komponenter är antagligen inte av det bästa slaget och kylningen av komponenterna är säkerligen inte anpassad efter att belastas över standardklock. Nätagget levererar antagligen lämplig mängd ström och spänning för att driva systemet, men inte så mycket mer.

Om det skulle få betydelse om du överklockar? antagligen så skulle du kunna höja din minimum fps i spel, men med tanke på dina övriga delar i dator så kommer det inte att göra att du kan spela de nya titlarna på bättre inställningar.

Är det enkelt att få den till 3GHz? rent tekniskt så ja, sålänge ditt BIOS har inställningarna upplåsta, kan vara speciallösningar med moderkort från "officiella datorer". Varje processor är en individ och beter sig därefter, lägg sedan till det jag skrev ovan, så måste du sitta å kontrollera med stresstester för att se att systemet orkar med.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)