Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

ASUS P8Z77-V PRO

Hej,

Ska jag köpa ett ASUS P8Z77-V PRO för 1499 till min nyligen inköpta 2700K(skall överklockas) eller finns det bättre alternativ?

Tack på förhand, Johan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Bättre alternativ finns ju alltid och det beror såklart på vilka funktioner och krav man har. 1499 (antar att det är från dustinhom) är ju ett bra pris för kortet, och min research visade att många föredrar P8:an framför sabertooth som ju också är dyrare. Har själv ett p8 att hämta ut på posten idag, men av förklarliga skäl inte berätta något om hur det fungerar

Du lär väl knappast uppgradera till ivy bridge innan nästa generation kommer ut, så frågan är väl om du har någon egentlig nytta av att köpa ett chipset som är mindre beprövat (z77)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Epistlewool:

Du lär väl knappast uppgradera till ivy bridge innan nästa generation kommer ut, så frågan är väl om du har någon egentlig nytta av att köpa ett chipset som är mindre beprövat (z77)

Detta har du troligen helt rätt i (jag hoppas denna 2700K räcker till 2015 tocken). Något 68kort du skulle rekommendera?:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Nja, jag är själv inte säker än på vilken processor jag kommer köpa till mitt bygge (sandy eller ivy). Jag fick en grym deal på en p8:a så jag slog till direkt.

Asus 68-kort är ju rejält beprövade och jag tror att de funkar riktigt bra förutom dual-boot problemen som du kan googla fram om du vill. Vad jag förstått är detta dock inget fel i sig, utan det är meningen att kortet ska bete sig så. Är väl endast en liten fördröjning vid kallstart som konsekvens, inte så allvarligt med andra ord.

Men om du inte är ett stabilitetsfreak så tror jag P8:an också kommer bli bra. Det kan ju också vara kul att testa på det nyaste? 1400 är som sagt ett helt OK pris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003

Fick samma kort för 990 på Kompletts 6 timmars rea. Tänkte att det kan inte vara så mycket man missar med en 2700K kontra 3570/3770K. Men jag kan berätta hur det gick senare.

Spelburk: Fortress FT02 | I7 4690K @ 4,5 GHz | Corsair AX850 | Samsung 830 256 GB | EVGA GTX 970 | 32GB RAM | Eizo EV2736-BK
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2010

Beställde på Dustin nu. 16% billigare.

http://www.dustinhome.se/product/5010636865/asus-p8z77-v-pro-...

Inte lika billigt som det var på komplett

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Diö
Registrerad
Dec 2008

Fick ett för 990:- på kompletts rea.
Har det här jämte mig och det ser väldigt trevligt ut. Mycket tillbehör och verkar kvalitébyggt.
Kan dock inte starta det för har ingen CPU förrän på måndag, beställde den på CDON.

Förvänta dig inget svar utan citat!
Kolla gärna in mitt bygge: http://www.sweclockers.com/galleri/11602-final-aqua-dreamer-b...
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄
http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/KaakaaN/