Permalänk
Medlem

Hur byta cpu fläkt?

Jag har stockfläkten och tänkte kanske köpa en eftermarknadskylare när inet har billigt, men undrar vilka eftermarknadskylare passar med mina 2 vengeance minnen som inte är LP? Gärna billigt också. Undrar även hur jag tar bort kylpastan som smält från stockkylaren fast i cpu'n?

Permalänk
Medlem

Läs testet som ligger här på Sweclockers testcenter, där bör de gå igenom vilka kylare som kan vara problematiska att montera med tanke på ramminnena. Problematiken ligger också i hur ditt moderkort ser ut, ramminnena kan ju befinna sig närmare eller längre ifrån CPUn.

För att ta bort gammal kylpasta så använd kemiskt ren bensin, finns på de flesta matvarubutiker. Går att använda aceton eller t-sprit också, men de lämnar en hinna kvar efter sig. Jag vet i och för sig inte om hinnan påverkar temperaturöverföringen, men varför chansa?

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Du får helt enkelt mäta från moderkortet till toppen på minnena hur högt kylaren måste bygga för att den ska komma över.
Jag använder alltid kemiskt ren bensin och tops(topz?) när jag ska ta bort gammal pasta.
Lite bensin i topsen, börja gnugga tills det är helt rent, på med ny pasta och sen är det färdigt!

Permalänk
Medlem

Okej, ska uppdatera min sig med mina komponenter!

Permalänk
Entusiast

Det bästa jag någonsin har testat vad det gäller borttagning av kylpasta är en bit hushållspapper med Isopropylalkohol, finns på Apoteket, 59kr för en 100ml flaska, och är till för sånna användningsområden

Permalänk
Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda