Komponentval i dator med med många ljudkort och många samtidiga processer

Permalänk
Medlem

Komponentval i dator med med många ljudkort och många samtidiga processer

Hej!

Nu är det dax igen!

Nu har nästan 2 år förflutit sedan mitt sista inköp av dator, en Acer x3900 med en i3 530 2.93 MHz processor, 4 GB RAM och 1 TB disk. Denna dator går ofta i taket då min CPU användning ligger på 85 – 95 %. Ibland stanna datorn helt vid 100 % CPU användning. Kör just nu 133 processer, CPU användning 88 % och utnyttjar det fysiska minnet till 76 %. Har 13 fönster öppna med olika kommunikationsprogram plus ytterligare 9 stödprogram för min radioverksamhet. Utnyttjar 21 USB portar till ljudkort, mottagare och styrning av dessa, plus 2 seriella och 1 parallell port. M ao en ganska hårt utnyttjad dator, hi!

Lite bakgrund.

Jag funderar nu igen på mitt komponentval i dator med med flera ljudkort som detekterar upp till 800 - 900 digitalt sändande radiostationer (amatörradio) som sänder på kortvåg så gott som samtidigt i extrema fall. Datorn står på 24 timmar av dygnet.

DSP avkodningen av den digitala trafiken (Telegrafi/PSK31) stationerna sker med hjälp av interna eller externa ljudkort. Tillhörande programvaran letar efter vissa textsträngar som ger programmet rätt att konfirmera stationens anropssignal och skicka den vidare till externa databaser på internet. Samma programvara startas om kanske upp till 6 -9 gånger för att lyssna på 6 - 9 olika frekvenser. När jag avkodar telegrafi (CW Skimmer) startas en extern SDR/DSP (RF Space SDR-IQ via USB med eget ljudkort) mottagare och då tillkommer 1 - 4 aktiva program. Däribland ett program som ensamt klarar av 760 avkodningar samtidigt vid 192 KHz och via USB 2.0.

Mina krav/behov är följande:

Mycket tystgående
Låg strömförbrukning i förhållande till processorkraft
Snabb
Stort RAM minne
Inga flaskhalsar i arkitekturen i valet av moderkort, CPU och minnen
Bra omdömen av tillverkare och prestanda på utvalda komponenter
Många USB portar + externt seriell/parallell kort (PCI/PCI Express)
Inget behov av grafikprestanda då jag aldrig spelar
3 samtidiga skärmar, gärna 4 om möjligt

Mitt preliminära komponentval (Andra förslag mottages tacksamt!)

Antec Sonata IV 620W (Svart)
Chassi - Miditower ATX, Micro-ATX, Mini-ITX 9,3 kg Medföljande nätaggregat
PS. Gilla egentligen inte högblank, men detta chassi är tyst och har ett bra nätaggregat. Ha ett ABSOLUT krav att nätaggregatet lämnar ren spänning dvs. lägsta möjliga rippel! Om inte så blir prestandan på framförallt USB ljudkorten mycket sämre!

Asus P8Z77-V LE
Moderkort - Formfaktor: ATX Intel Socket 1155 Intel Z77 DDR3
PS. Bra med bildskärmsmöjligheter, 5 PCI/PCI Express slots, ESATA och 1 seriell port

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box
Processor - Socket 1155 Intel Core i7 3,5 GHz Quad Core
PS. Lägsta strömförbrukning på en I/ processor

Cooler Master Hyper 212 Evo
CPU-kylare - Aktiv kylning (fläkt) 9 - 31 dB 775, 939, 940, A, AM2/AM3, 1366, 1156, 1155, 2011 Heatpipes
PS. Lågprofil och tystgående

Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
DDR3-minnen - Minneskapacitet: 8GB PC12800/1600MHz
PS. Vet absolut inget om vad mans skall välja i minnesväg

Plextor PX-128M3P 128GB
Solid State-disk (SSD) - 128 GB 2.5 tum 13:30 / GB Marvell 88SS9174-BLD2
PS. Lovande omdömen men vill gärna veta vilka billigare alternativ som finns? Sandforce drivkretsens drivrutiner verkar ju buggiga men det kanske är fixat!

Western Digital Caviar Green WD30EZRX 64MB 3TB
3,5 tums S-ATA-hårddisk - 3 000 GB 0:49 / GB Rotationshastighet: 5400 RPM
PS. Har på de senast åren kört med Samsung för de har varit väldigt tysta och funkat väldigt bra men de har för närvarande ingen S-ATA 6 Gb/s på mer än 1TB

Benq G2420HD
Bildskärm - 24 tum 1920x1080 Paneltyp: TN CCFL (lysrör) Bildförhållande: 16:9 Ej Pivotfunktion
PS. Har en sådan sedan tidigare.

Är det möjligt att installera ett Thunderbolt interface i efterhand som ett kort i datorn och/eller måste moderkortet/CPU vara förberett för detta?

Vill egentligen inte suboptimera allt för det kostar pengar och kommer kanske inte alltid till nytta men hellre dyrt än inte funktionellt. Tyvärr kan jag inte i reella tal veta vad jag behöver men en del kan man kanske utläsa ur hur min dator idag fungerar.

Vet inte hur mina applikationer är skrivna och hur de utnyttjar datorns olika funktionalitet. Vet dock att huvudprogrammeraren av min applikationer ”hotat” med att komma med en super applikation som behöver mycket CPU kraft och mycket minne!

Är tacksam för alla kommentarer!

Sven

Permalänk

Kul projekt! Kan man läsa mer om vad du använder datorn till någonstans? Kanske förtjänar en egen tråd, åtminstone jag blev väldigt nyfiken.

Jag har nog inte så mycket att komma med, men är det inte bättre att köpa ett svalare chassi och ett separat nätaggregat? Jag tänker mig nåt ur Corsair AX-serien.

Hoppas den allmänna kompetensen hittar in i tråden, jag kommer i alla fall följa den med nyfikenhet

Permalänk
Medlem

Mina användningsområden

Hej!

Tack för ditt svar.

Mer kan du få veta på www.qrz.com och sök på min amatörsignal SM6FMB. Sidan kanske inte är helt aktuell.

Har hållit på med externa enkorts datorer och/eller modem för kommunikation på kortvåg och vhf/uhf sedan mitten av 80-talet med hela tiden ökande krav på bakomliggande datorer. Just nu aktuellt är SDR Software Defiend Radio http://en.wikipedia.org/wiki/Software-defined_radio och CW Skimmer http://www.dxatlas.com/CwSkimmer/ . En SDR Mottagare kan kosta allt från USD 20 i byggsats och uppåt. En bra mottagare för CW Skimmer med allt funktionalitet USD 500.

Jag är väl lite tvärtom vad jag skall använda en högpresterande dator till, ljudanalys och inte fantastiska spel och dito fantastiska grafikkort. Men mitt användande kräver kanske lite annat av datorn!

Skall kika in på Corsair AX-serien och se vad de erbjuder ang. ren spänning "Low rippel" men det kanske också ligger i 80 Plus certifieringen.

Sven