Permalänk
Medlem

Matcha RAM

Tjenare, fick 100kr på clasolhson och tänkte därför införskaffa lite mer ram. Så flashback, passar dessa ihop?

Sitter på

RAM
Minnesspringor
Totalt minnesspringor 4
Använda minnesspringor 2
Lediga minnesspringor 2
Minne
Typ DDR3
Storlek 4096 MB
Kanaler # Dubbel
DRAM Frekvens 532.0 MHz
CAS# Latens (CL) 7 klockor
RAS# till CAS# Fördröjning (tRCF) 7 klockor
RAS# Förladdning (TRF) 7 klockor
Periodtid (tRAS) 20 klockor
Befallningsgrad (BG) 1T

Och detta är tänkt att köpas

Minne 2048 MB
Antal pins 240 st
Minneshastighet 1333 MHz
Minnestyp DIMM DDR3

Permalänk
Medlem

Du vill helst köpa 4x likadana minnen.. eller likadana som du redan har i systemet, med samma storlek och allt och inte bara en sticka utan 2 stickor för man vill inte köra ojämnt antal stickor på ett moderkort som har dual channel.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Skrivet av 99-99:

Tjenare, fick 100kr på clasolhson och tänkte därför införskaffa lite mer ram. Så flashback, passar dessa ihop?

Nej det är inte rekommenderat att köra med andra stickor än två till av den sorten du redan har.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, varför vill man inte köra med två sorter i varsin kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Du vill helst köpa 4x likadana minnen.. eller likadana som du redan har i systemet, med samma storlek och allt och inte bara en sticka utan 2 stickor för man vill inte köra ojämnt antal stickor på ett moderkort som har dual channel.

Skrivet av 99-99:

Tack för svar, varför vill man inte köra med två sorter i varsin kanal?

De flesta moderkort ska hantera 3 stickor alldeles utmärkt trots dual channel. De kör dual channel på två minnesmoduler och single channel på den ensamma stickan. (har jag för mig )

Jag rekommenderar däremot att skaffa 2x DDR3 moduler (kolla upp så de stöds av moderkortet) för att få ut effekten av Dual channel.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

De flesta moderkort ska hantera 3 stickor alldeles utmärkt trots dual channel. De kör dual channel på två minnesmoduler och single channel på den ensamma stickan. (har jag för mig )

Jag rekommenderar däremot att skaffa 2x DDR3 moduler (kolla upp så de stöds av moderkortet) för att få ut effekten av Dual channel.

Det vet jag givetvis (har skrivit minnesfaqen)

Grejjen är den att det inte är rekomenderat av moderkortstillverkaren, även om det går, så kan det bli mer problem än att göra nytta. Vilket vi helst vill undvika bland folk som inte har koll på sina prylar och vad som händer när man använder t.ex 3 stickor med dual channel.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Det vet jag givetvis (har skrivit minnesfaqen)

Grejjen är den att det inte är rekomenderat av moderkortstillverkaren, även om det går, så kan det bli mer problem än att göra nytta. Vilket vi helst vill undvika bland folk som inte har koll på sina prylar och vad som händer när man använder t.ex 3 stickor med dual channel.

Absolut, helt rätt. Därav min rekommendation att köpa iaf 2 moduler.

Och nu vet han våra tankegångar och ska nog fatta ett bra beslut.

Däremot, om han nu bara har råd med 1 sticka så kan han ju trots allt chansa och köpa den. Och om det blir strul så är han medveten om vad det kan bero på, spara lite pengar och köpa en till.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT