Permalänk
Entusiast

HJÄLP! Sabertooth Z77-kan inte boota!

Så...Det är mitt första bygge och jag har bara lagt moderkortet på mitt paket den kom i och kopplat in allt som behövs bara för att kunna komma in i BIOS (tror jag, 24 pin-kabeln, CPU-kabeln och PCI-expresskabeln) Jag startar via någonting som heter "Memok" på moderkortet-är det rätt? Inga fläktar snurrar över huvud taget och ingenting visas på skärmen MEN en liten grön lampa lyser hela tiden. Vad är fel?

Edit: Komponenterna är Powercolor radeon 6770, i7 2700K, 4GB Ripjaws 1333Mhz.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Okej, ajg kanske har läst fel.
Men varför ska du starta datorn på "memok".
Det finns väl en knapp på chassit där du kan trycka för att starta den?

Och sålänge det lyser grönt så är det bra iaf.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Så...Det är mitt första bygge och jag har bara lagt moderkortet på mitt paket den kom i och kopplat in allt som behövs bara för att kunna komma in i BIOS (tror jag, 24 pin-kabeln, CPU-kabeln och PCI-expresskabeln) Jag startar via någonting som heter "Memok" på moderkortet-är det rätt? Inga fläktar snurrar över huvud taget och ingenting visas på skärmen MEN en liten grön lampa lyser hela tiden. Vad är fel?

Edit: Komponenterna är Powercolor radeon 6770, i7 2700K, 4GB Ripjaws 1333Mhz.

MemOk är för att ställa in någonting med minnena, inte till att starta med. Starta gör du genom att antingen koppla en startknapp till de 2 stiften på moderkortet som sköter starten eller genom att tex ansluta dom med en skruvmejsel

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS Z77 moderkort samt en nya 2700K som jag inte får igång. Samma minnen som dig också. Men först måste du prova starta det på rätt sätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mangemongen:

Jag har ett ASUS Z77 moderkort samt en nya 2700K som jag inte får igång. Samma minnen som dig också. Men först måste du prova starta det på rätt sätt.

Om det är på grund av minnena så har jag faktiskt 8GB Corsair i en annan dator men jag tänkte att de här minnena fungerar lika bra bara för att testa, exakt var är dom där sakerna man måste peta på med en skruvmejsel?:P

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har du kopplat 4+4 till CPU och 6+2 till PCI-E?

Det är viktigt att inte blanda dessa.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

exakt var är dom där sakerna man måste peta på med en skruvmejsel?:P

Ladda ner manualen och kolla efter PWRSW, det är de 2 pinnarna som ska anslutas under kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om det är på grund av minnena så har jag faktiskt 8GB Corsair i en annan dator men jag tänkte att de här minnena fungerar lika bra bara för att testa, exakt var är dom där sakerna man måste peta på med en skruvmejsel?:P

Men först måste du ju prova starta datorn rätt :). Jag vet inte vad du menar för saker.

Permalänk
Entusiast

Haha, tack för hjälpen, vet inte varför jag trodde att "memok" startade datorn
Jag fick igång den och allt fungerade bra
Imorgon monterar jag in den i chassit men jag ville bara vara säker på att allt fungerade.

En lite off-topic fråga bara: Hur får man bort kylpastan effektivt från en CPU? Helst någonting man kan ha liggandes hemma om det går!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om den inte torkat räcker det med ett hushållspapper. Om den torkat så går det att använda t.ex. T-Röd.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Haha, tack för hjälpen, vet inte varför jag trodde att "memok" startade datorn
Jag fick igång den och allt fungerade bra
Imorgon monterar jag in den i chassit men jag ville bara vara säker på att allt fungerade.

En lite off-topic fråga bara: Hur får man bort kylpastan effektivt från en CPU? Helst någonting man kan ha liggandes hemma om det går!

T-röd.

Visa signatur

WOLOLO