Corsair minne körs i 1333 istället för 1600. Hjälp

Permalänk
Medlem

Corsair minne körs i 1333 istället för 1600. Hjälp

Hej,

Byggde ihop min första dator för 1 vecka sedan och det fungerade skit bra förutom att mina minnen körs i 1333mhz istället för 1600.
Vet inte riktigt vad problemet är, kanske något kompatibilitetsproblem?

Min setup,

Moderkort: Asus P8H77-I
Minne: CORSAIR 8GB (KIT) DDR3 1600MHZ 9-9-9-24/VENGEANC LP
Processor: Intel 2500k

Har varit inne i BIOS och valt XMP alternativet och även ställt det manuellt till 1600. När jag stänger ner BIOS händer ingenting på 5-10 minuter och jag blir därför tvungen att starta om datorn på reset knappen. När den startas igen står det Overclocking failed! Lite onödigt att man ska behöva klocka sina 1600 minnen för att de ska bli just det. Någon annan med liknande problem?

Mvh

Permalänk
Medlem

http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage...

Om inte ditt minne finns med på QVL listan så finns det inga garantier.
Oftast brukar det fungera ändå, men ibland gör det inte det.

Permalänk

Memory Types - DDR3-1066/1333

taget från:
http://ark.intel.com/products/52210

Permalänk
Avstängd

Det står det samme om 2700k. Jeg tror ikke det er avgjørende for noe angående den reelle hastigheten på 1333MHz.

Mine kjører også på 1333MHz siden jeg satte det hele opp for 18 timer siden, men jeg regner med å få minne opp i 1600MHz når jeg får lest meg fram til hvordan dette gjøres.

Permalänk
Medlem

Okej,

tack för svaren. Ingen idé att fortsätta googla eftersom det inte lär fungera ändå :/

Permalänk
Avstängd

Finnes det et EPROM "keep current" valg i bios? Lurer på om dette kan være relevent (er usikker).

Permalänk
Medlem

Corsair har testat att dessa minnen går att köra i 1600 MHz.
Men resten av din dator stödjer enbart 1066/1333 MHz "out of the box"

Om du vill köra minnena i högre hastigheter än så, så får du gå in i uefi och ställa in det manuellt. ( överklocka )
Så här är det för i princip alla som köper minnen med högre hastighet än 1333 i dagsläget, inga konstigheter.

se till så att du ställer in korrekt spänning samt timings också.
en annan sak som kan behöva lite extra spänning för att stabilt hantera de högre hastigheterna är nog minneskontrollern.

Dock är det ingen större förlust att köra minnena i 1333 istället för 1600.
Så du behöver inte bli allt för oroad om du inte lyckas till slut.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |