Får ej någon signal från mitt gtx680 i pcie *16

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Får ej någon signal från mitt gtx680 i pcie *16

Köpte ett Gigabyte: GA-Z77X-UD5H + ett Zotac gtx 680 (med en IB cpu om det spelar roll)

Problemet e att grafikkortet ej ger någon signal till monitorn om det sitter i Pci_e 16 porten (provat bägge dvi + hdmi utgångarna)
Grafikkortet fungerar i dom andra långsammare pci_e platserna
Andra grafikkort fungerar utan problem med i pci_e 16 porten
Nyaste bios sitter på moderkortet (F6)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Svarar själv, ifall nån med samma chipset har liknande problem
Med en SB cpu fungerar mitt gtx 680 i pci express x16 porten, med en IB inte, första svaret från Gigabyte var att moderkortet inte stödjer Ib 3770K, vilket e skitsnack. Står tom på kartongen att stöd finns + på deras "cpu cupport list" from bios F6.

Verkar som en hel del har problem med Z77 och gigabyte, datorn låser sig sporadiskt, omstarter + se första post

Har kört in F8a bios från Tweaktown o disablat c-state in bios, vet inte om det hjälper än mot låsningarna, hinner ej testa IB på moderkortet idag för att se om jag får nån bild i pci x16
Antar att en ordentlig bios uppdatering löser problemen, men frågan e vilket år kommer den?

Håller er borta från Z77 från Gigabyte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Apr 2009

Testat och ändrat PCI-E mode till Version 2 istället för 3?

Intel i7-3930K | Corsair H-100 | Corsair Vengeance 16GB | Asrock Extreme7 X79 | 2X Radeon R9 290X | Samsung 830 256GB | OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS | Corsair HX1000W PSU | Creative X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion | Win8.1 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Tråkigt att det inte fungerar som det ska, men se det från den ljusa sidan att det inte gör så mycket i prestandan mellan 16x och 8x, iaf i nuläget! Hoppas det kommer en BIOS snart o fixar det

[System: Asus G20CI | CPU: i7-7700 | GPU: Nvidia GTX 1080 | Minne: 16 GB | HDD 512 GB M.2 / 1TB SATA HDD 7200 rpm | OS: Windows 10 Home 64-bit]