Får ej någon signal från mitt gtx680 i pcie *16

Permalänk
Avstängd

Får ej någon signal från mitt gtx680 i pcie *16

Köpte ett Gigabyte: GA-Z77X-UD5H + ett Zotac gtx 680 (med en IB cpu om det spelar roll)

Problemet e att grafikkortet ej ger någon signal till monitorn om det sitter i Pci_e 16 porten (provat bägge dvi + hdmi utgångarna)
Grafikkortet fungerar i dom andra långsammare pci_e platserna
Andra grafikkort fungerar utan problem med i pci_e 16 porten
Nyaste bios sitter på moderkortet (F6)

Permalänk
Avstängd

Svarar själv, ifall nån med samma chipset har liknande problem
Med en SB cpu fungerar mitt gtx 680 i pci express x16 porten, med en IB inte, första svaret från Gigabyte var att moderkortet inte stödjer Ib 3770K, vilket e skitsnack. Står tom på kartongen att stöd finns + på deras "cpu cupport list" from bios F6.

Verkar som en hel del har problem med Z77 och gigabyte, datorn låser sig sporadiskt, omstarter + se första post

Har kört in F8a bios från Tweaktown o disablat c-state in bios, vet inte om det hjälper än mot låsningarna, hinner ej testa IB på moderkortet idag för att se om jag får nån bild i pci x16
Antar att en ordentlig bios uppdatering löser problemen, men frågan e vilket år kommer den?

Håller er borta från Z77 från Gigabyte

Permalänk
Medlem

Testat och ändrat PCI-E mode till Version 2 istället för 3?

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte fungerar som det ska, men se det från den ljusa sidan att det inte gör så mycket i prestandan mellan 16x och 8x, iaf i nuläget! Hoppas det kommer en BIOS snart o fixar det

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit