Ivy bridge med lågprofilkylare / lågvarvsfläkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

Ivy bridge med lågprofilkylare / lågvarvsfläkt

Nyfiken på om någon testat 3570k/3770k i ett litet trängre utrymme med kanske lite sämre luftflöde eller sämre kylning generellt. Vi har ju alla sett att det blir varmt, men däremot testar de flesta recensenter med större tornkylare / vattenkylare på öppna testbänkar, och jag lurar lite på hur det skulle se ut med överklockning i kanske ett m-atx chassi med lågprofilsfläkt eller liknande. Tänk ett m-itx gamingsystem eller en htpc etc.

Vad jag förstått av tester med Ivy är att värmeutvecklingen i sig ligger ganska lågt, men att värmeavledningsförmågan är låg, vilket ev. borde innebära att en mindre kylare med långsammare fläkt ev. presterar bättre än på andra plattformar då värmeavledningsförmågan från kylarens flänsar inte är "bottleneck" för temperaturen.

Som sagt, om någon testat Ivy bridge i mindre optimala kylförhållanden får ni gärna posta era resultat. Nog finns det väl fler än jag som föredrar små chassin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Nu har jag ingen K-modell i min ivy bridge-burk då det är en slags HTPC/light gaming.

Har en 3450S som kyls av Scythe Big Shuriken Rev. 2, i ett tight liggande Silverstone Milo-chassi. Har kört den så "högt" som 3.5GHz stress test på alla kärnor utan att den överhettats, men däremot så blev det ändå en del varmluft som letade sig vidare i chassit in till grafikkortet som då överhettades. Fick lösa det med två 80mm-fläktar som såg till att varmluften gick direkt ut.

Temp på CPU översteg aldrig 70 grader hursomhelst.

edit: kan tilläggas jag planerar göra ett stresstest med 3.9GHz på alla kärnor inom kort. Så långt är multipeln upplåst, sen tar det stopp.

i7-4790K @ 4.6 GHz | 32GB DDR3 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | Geforce GTX 1080 Ti FE | 2x500GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007

Värmeproblemen kommer mest när man överklockar, kör du standardklock och med en hyfsad heatpipe-kylare så ska det gå bra ändå.

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.