Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Vattenkylnings hjälp.

Finns det någon "vattenkylnings konsult" (haha) någonstans? Min tanke är att lämmna in datorn till en sådan (om det nu finns)
Har totalt fastnat i mitt bygge, allting fungerar bra men det ser förj*vligt ut.

Finns bilder och mer info om det behövs.
Det är ett speciellt bygge, ett SR2 moderkort med 2st grafikkort och 2 cpuer, vattenblock på allt även moderkortet.
2st radiators med 16 fläktar totalt och 2st pumpar. Vattenkylningen har separat psu.

Tack på förhand!

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av totally:

Finns det någon "vattenkylnings konsult" (haha) någonstans? Min tanke är att lämmna in datorn till en sådan (om det nu finns)
Har totalt fastnat i mitt bygge, allting fungerar bra men det ser förj*vligt ut.

Finns bilder och mer info om det behövs.
Det är ett speciellt bygge, ett SR2 moderkort med 2st grafikkort och 2 cpuer, vattenblock på allt även moderkortet.
2st radiators med 16 fläktar totalt och 2st pumpar. Vattenkylningen har separat psu.

Tack på förhand!

Mvh

Hehe, ja det finns säkert:P

Men vad exakt är det du vill ha hjälp med, organisera upp i datorn o snygga till den? Mvh

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Om du har så många fläktar kanske du ska sätta radiatorer och pumpar i källaren och dra slangen upp istället:P

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Solding:

Hehe, ja det finns säkert:P

Men vad exakt är det du vill ha hjälp med, organisera upp i datorn o snygga till den? Mvh

Ja precis, kabeldragning och sånt. Och slangarna är för långa.
Sen måste jag komma på vad jag ska göra med radiatorerna och psun, dom ligger på ett bord bredvid chassit.
Dom kommer garanterat inte få plats i chassit, men det var inte tanken från början heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Nerus:

Om du har så många fläktar kanske du ska sätta radiatorer och pumpar i källaren och dra slangen upp istället:P

Det vore grymt haha..
Men jag vill kunna flytta datorn osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ödeshög
Registrerad
Mar 2011

Vad har du för chassi m.m och hur stora är radiatorerna? ska du ha 2 loopar eller en stor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Skaffa ett chassi allt far plats i till att borja med, mountain mods star nog narmast till hands eller kanske en silverstone tj11 men jag vet inte om ditt moderkort far plats.

Sen kan du ju snygga till det en hel del, du behover inte en separat psu till pumparna, dumpa den sa slipper du en del, PnP gor liten skillnad, speciellt nar du har sa pass mycket radyta som du har, ta bort halften av flaktarna.

Ta ett foto pa vad du har idag sa vi kan se hur det ser ut

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Kevin1992:

Vad har du för chassi m.m och hur stora är radiatorerna? ska du ha 2 loopar eller en stor?

Chassi: Lian-LI PC-v2120X
Moderkort: Evga SR2
Processor: 2x Xeon x5680
Grafikkort: 2x HD6970
Psu: Corsair AX1200
Ram: 12x 4Gb DDR3-1333 Adata XPG Gaming series

Kylning
Cpu block: 2x EK-Supreme HF Nickel CPU blocks
Gfx blocks: 2x EK-FC6970 Acetal Blocks
Mb block: EK-FB SR-2
Pumpar: 2x Alphacool VPP655 Pumps med EK-D5 Dual top
Rads: 2x XSPC RX480 Quad Radiator med 4 Gentle Typhoon's (1150rpm) på varje sida, 16 fläktar alltså.
Res: EK-Multioption RES X2 400 Basic
Vattenkylningen har en separat psu (Seasonic X-Fanless PSU 400w)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011

Ladda upp några bilder på hur det ser ut nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Inveramsay:

Skaffa ett chassi allt far plats i till att borja med, mountain mods star nog narmast till hands eller kanske en silverstone tj11 men jag vet inte om ditt moderkort far plats.

Sen kan du ju snygga till det en hel del, du behover inte en separat psu till pumparna, dumpa den sa slipper du en del, PnP gor liten skillnad, speciellt nar du har sa pass mycket radyta som du har, ta bort halften av flaktarna.

Ta ett foto pa vad du har idag sa vi kan se hur det ser ut

Har tittat på mountain mods tidigare, jag gillar inte hur dom ser ut med massa lampor och plexi fönster annars skulle ett chassi från dom vara perfekt. Ett tag var det endast dom som gjorde chassis som HPTX formfaktorn fick plats i.

Foto kommer.
Så jag borde ta bort dom fläktarna som "drar ut" luft på ena sidan av båda radsen ? Kommer jag märka högre temperaturer ? Sorry vet inte va du menar med PnP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av totally:

Ja precis, kabeldragning och sånt. Och slangarna är för långa.
Sen måste jag komma på vad jag ska göra med radiatorerna och psun, dom ligger på ett bord bredvid chassit.
Dom kommer garanterat inte få plats i chassit, men det var inte tanken från början heller.

montera dom på sidan på chassit med distanser?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ödeshög
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Solding:

montera dom på sidan på chassit med distanser?

Det borde väll gå att som du säger montera en 480mm radiator på toppen med distanser och sen en som "hänger" på baksidan med hjälp av såna adaptrar som finns?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011

Om du tror att du kan göra själv eller ge förslag på vad du vill ha så kan DazMode eller TimeToLiveCustoms vara inspiration för hur man kan lösa dragning av slangar.
Jag har själv aldring byggt någon vattenkylning så det är svårt att själv ge råd. Men det låter som om den extra PSUn är lite overkill att bara driva två pumpar och några fläktar. Om båda radiatorerna sitter i samma loop så kan ett förslag vara att sätta dessa som en sandwich med fläkt-rad-fläkt-rad-fläkt med någon form av fästen på toppen av chassit. Om den andra radiatorn i luftflödet får vattnet från blocken och edt sedan går in i nästa radiator som då får den svalaste luften så kommer du inte tappa så många grader i kylning (enligt min kunskap från processteknikkurserna på högskolan).

Copy/paste fail.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av totally:

Har tittat på mountain mods tidigare, jag gillar inte hur dom ser ut med massa lampor och plexi fönster annars skulle ett chassi från dom vara perfekt. Ett tag var det endast dom som gjorde chassis som HPTX formfaktorn fick plats i.

Foto kommer.
Så jag borde ta bort dom fläktarna som "drar ut" luft på ena sidan av båda radsen ? Kommer jag märka högre temperaturer ? Sorry vet inte va du menar med PnP.

Jo, PnP = push n pull, dvs fläktar på bägge sidorna av radden. Det brukar max göra någon grads skillnad att bara köra pull eller push (och ingen skillnad i regel mellan pull och push). Fördelen är att det blir tystare och och en mer slimmad profil.

Det var en tråd för nån vecka sen bara med en som hade ett SR2 som hade vattenkylt det, lite sökande så hittar du nog det

Simlärare