Intel i7-2700k @ 3.5Ghz - Min 4.0 Ghz klocking visas inte.

Permalänk

Intel i7-2700k @ 3.5Ghz - Min 4.0 Ghz klocking visas inte.

Hej Sweclockers!

Jag har suttit, mer eller mindre hela natten och försökt läsa mig till klockning. Men nu ger jag upp och frågar NI som är KUNNIGA på detta forumet. Tack.

Jag har en Intel i7-2700k Proccesor som aldrig varit klockad. Bara min försöklocking i MSI BIOS.

Jag ändrade Ratio? Tror det va Ratio, Gånger X. Stock är den (Auto) 100Mhz x 35 = 3500Mhz. Jag testade ändra den till 100Mhz x 40. Inne i själva bios ändrades min CPU till Intel i7-2700k @ 4000Mhz. "Yes" tänkte jag, men när jag starta om datorn och skulle kolla så den verkligen va på 4.0Ghz via "Egenskaper på "Den här datorn" Testade göra ny prestandaklassifiering men den minskades från 7.7 betyg till 7.6. Så med andra ord lyckades inte min lilla klocking.

Också säga att jag vill bara ha min 2700k till 4.0Ghz. Känner inte just nu för mera.

Temperaturer just nu med stock 3.5ghz.

IDLE: Core0: 28c - Core1: 30c - Core2: 32c - Core3: 32c
Load: Alla cores: ~50-55c med stress test i Everest och Battlefield 3 Gameplay med ULTRA settings.

CPU KYLARE: Cooler Master Hyper 212 EVO ~1600RPM Alltid på MAX (Ljudlös ändå).

Jag har försökt google mig till. Jag i hela mitt liv ägd AMD proccesor. Deras MAX temperatur brukar ligga på 62c.
För första gången äger jag Intel cpu. Men har ingen aning hur mycket 2700k är max. Dvs vilken temp man ej helst ska överstiga. Som tex AMD's 62c.
Tack! Undrar verkligen vad rekommenderade temp ska ligga på.

Okej tillbaka få upp min CPU till 4.0Ghz. Varför får jag inte 4.0Ghz om jag öppnar CCleaner eller egenskaper på Datorn?. Klockar helst med Multi saker "Gånger X".

Tack, tror inte jag behöver ändra volt på sån liten klock? Räcker med AUTO?.

MIN DATOR
Chassi:Fractal Design Define R3 Black Pearl
Nätagg:Corsair AX 750W PSU GOLD
Moderkort: MSI Z77A-G45, Socket-1155
CPU:Intel® Core i7-2700K Processor 3.5Ghz
GRAFIK: Sapphire Radeon HD 7870 2GB GDDR5
MINNE: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
HDD: Seagate Barracuda® 2TB
OS:Microsoft Windows 7 Home Premium SE 64bit

Tack sweclockers. Hjälp mig gärna med den lilla klock! Ursäkta jag gör en tråd också om klocking men bättre fråga ni som VERKLIGEN KAN klockning.
Min dator är 2 veckor ny så vill inte bränna upp något, inte sugen förlora 12000kr.

Permalänk
Medlem

Du har ju 2 olika multiplar att leka med.
Dels normal klockan vilken som du ju sett är 100x35 till din CPU.
Och dels turbo klockan.
Oftast så ändrar man turbo klockan när man klockar.
Ändra inga spänningar innan du når max med std spänning.
Sen så har ju Intel (precis som AMD) funktioner som klockar ner CPU'n när den inte belastas.
Din 2700 borde ligga på 1600mhz i idle om jag inte minns fel.
Därför så kan systemegenskaper m.m visa galet.
Du måste använda nånting som dynamiskt visar frekvensen t.ex CPU-Z.

Intel max temp ligger på betydligt högre än 62 grader, 90 grader i std frekvens är inte helt ovanligt med stock kylaren i dåligt ventilerade chassin.
Men som med all annan klockning så är lägre temperaturer bättre.
Om den maxar 70 grader med stressprogram så är det ingen fara.

Permalänk
Medlem

För att inte vilja bränna upp din dator så leker du ganska hej vilt tycker jag...

Du bör nog läsa på lite mer om vad alla olika inställningar i bios gör för någonting innan du ger dig på en 4GHz klockning bara sådär.

Bör också påpekas att skillnaden i spel mellan 3.0 och 4.0 GHz är noll och intet så skynda långsamt.

Permalänk
Medlem

Egenskaper under dator visar inte om din CPU är klockad eller ej, den kommer bara visa stockklock oavsett.

Använd tex CPU-Z för att kolla den delen, håll koll på tempen med tex realtemp eller coretemp, blir den för varm så börjar den trottla och prestandan sjunker istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast

Ska också klocka min 2700K nästa vecka men 4.0Ghz är väl inget farligt att bara dra upp? Har hört att man nästan kan få 4.5Ghz utan att höja volten alls :S

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att hitta en guide för att överklocka just din cpu-modell, gärna med samma moderkort också. Ofta är det en hel del inställningar som ska göras, med bussar och minnesfrekvenser mm, för bästa möjliga resultat.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Skrivet av Nerus:

Ett tips är ju att hitta en guide för att överklocka just din cpu-modell, gärna med samma moderkort också. Ofta är det en hel del inställningar som ska göras, med bussar och minnesfrekvenser mm, för bästa möjliga resultat.

Har ju försökt leta upp på youtube osv men finns inga bra.

Och till ovan. Ja jag har sett folk med 5.2 Ghz klocks osv. Så den ska gå rätt högt =).

Ok om Egenskaper "dator" inte visar klock kanske jag gjorde rätt ändå. Gjort nyss en systemåterställning så allt blev som den va för 2 dagar sen "Lazy me".

Väntar in lite mer kommenterar *Om det kommer mer dvs*

Tack alla för svar! uppskattas

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Ska också klocka min 2700K nästa vecka men 4.0Ghz är väl inget farligt att bara dra upp? Har hört att man nästan kan få 4.5Ghz utan att höja volten alls :S

Ja det ska va rätt simpelt och "ofarligt vad jag har läst också".

Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt. Ändra 100mhz x 35. till 100mhz x 40. Räcker kanske?

Borde egentligen inte pilla i BIOS för kan inte så mycket. Bara ändrat RAM från 1333-DDR3 till 1600Mhz-DDR3. Ingen volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel-ös:

Har ju försökt leta upp på youtube osv men finns inga bra.

Och till ovan. Ja jag har sett folk med 5.2 Ghz klocks osv. Så den ska gå rätt högt =).

Ok om Egenskaper "dator" inte visar klock kanske jag gjorde rätt ändå. Gjort nyss en systemåterställning så allt blev som den va för 2 dagar sen "Lazy me".

Väntar in lite mer kommenterar *Om det kommer mer dvs*

Tack alla för svar! uppskattas

http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Han hjälpte mig med en fantastiskt bra guide till cpun jag använder. Kan dock inte säga något om denna guiden i sig.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

haha turbon ligger väl på 3.9 GHZ annars?
varför klocka 0.1 GHZ? ^^

Lite klent, och onödigt :P.

Permalänk
Skrivet av adfi:

haha turbon ligger väl på 3.9 GHZ annars?
varför klocka 0.1 GHZ? ^^

Lite klent, och onödigt :P.

Hehe jo men hade tänkt utan turbo 4.0Ghz och med turbo ~4.4 - 4.5GHz om möjligt.

Permalänk
Medlem

Eftersom du per auto har funktioner som SpeedStep, C1, osv enabled i din bios kommer din frekvens att sjunka när du inte belastar processorn. Som tidigare har påpekat så bör du installera CPU-Z för att se din frekvens i realtid. När du överklockar processorn handlar det i huvudsak om att hitta den optimala spänningsnivån för den klockfrekvens du väljer, så du vill använda dig utav diverse stress program för att ta reda på detta, tex som Prime95 eller Intel Burn Test. Du vill ha tillräckligt hög spänning för att ditt system ska vara 100% stabilt men inte heller onödigt högt vilket innebär ökad värme liksom minskad livslängd för din processor.

När du kör dessa stressprogram kommer din processor arbeta i max load och du kommer då i CPU-Z i realtid se vad din klockfrekvens är på, om du klockat till 4.0 GHz så kommer du alltså se ca 4000 MHz.

Jag tycker inte du ska köra med auto på CPU spänningen, för relativt harmlösa överklockningar (såsom 4.0 GHz) kommer moderkortet sannolikt ge dig mera spänning än vad du faktiskt behöver, så vitt jag vet. Så jag skulle råda dig att utgå från en viss Vcore som du sätter manuellt, stresstesta med tex Prime95 samtidigt som du bevakar dina temperaturer med tex RealTemp och kom fram till huruvida du behöver öka eller kan sänka spänningen. För 4.0 GHz tror jag du skulle kunna testa med ett första värde på säg 1.25 Vcore? Bättre att utgå ifrån ett första värde som i alla fall inte riskerar att vara på tok för högt eftersom det då skulle ta dig avsevärt längre att lära känna ditt chip. När spänningen är för låg får du felmeddelande i stressprogrammet och om den inte är i närheten av den nivå du egentligen behöver får du eventuellt en BSOD, dvs datorn rebootas. Skulle så ske så är det absolut ingen fara, utan en naturlig och harmlös del i processen att hitta rätt spänning. Precis i början av ditt testande har du ju ingen aning ungefär hur spänningshungrig just ditt chip är men när du börjar lära känna ditt chip kommer du kunna sätta bättre initiala spänningar för olika frekvenser.

Eftersom du satsar på relativt harmlösa överklockningar kan du i min mening låta i princip allt vara på auto undantaget Vcore som du sätter manuellt, ska du högre upp behöver du dock se över LLC inställningar o annat, liksom se över inställningar för dina minnen.

Du vill inte gå över maxtemps på ca 80 grader för vilken överklock du nu hamnar på, men allt under är som jag förstår mer eller mindre ok. Själv vill jag nog inte överstiga 75 grader. Det är viktigt att ha i åtanke att den belastning som program som Prime95 utsätter din CPU för inte är särskilt realistiskt, för "vanligt" bruk med diverse spelande o annat kommer du sannolikt väldigt sällan komma upp i lika höga temperaturer. För 4.0 GHz kommer du sannolikt hamna på en Vcore som inte kommer ge i närheten på så höga maxtemps som 80 grader förutsatt att du har relativt god kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel-ös:

Hehe jo men hade tänkt utan turbo 4.0Ghz och med turbo ~4.4 - 4.5GHz om möjligt.

Finns ingen som hellst anledning att öka grundfrekvensen då den kommer att köra på turbo frekvensen vid belastning och 1.6ghz vid idle.