När jag klockar på mitt nya moderkort så får datorn "choka" igång sig... X58-bräde.

Permalänk
Medlem

När jag klockar på mitt nya moderkort så får datorn "choka" igång sig... X58-bräde.

Halloj. Här kommer en utförlig problembeskrivning. Om man inte orkar läsa så ber jag er läsa det tjocka längst ned, för där är min egentliga frågeställning.

Jag bytte moderkort från ett Asus Rampage II Extreme till ett Gigabyte X58a-OC.

Nu blir det dock problem med klockningen på min 920. Till den har jag 6x2GB Corsair 1600mhz Dominator-minnen

Jag har fått upp den i 4.1ghz med HT stabilt när den var ny. Med tanke på värmeutveckling och vad det faktiskt ger mig så har jag dock kör den på 3.8 utan HT under större delen av dens livstid.

Jag kör på(och har kört) 211x18, 1.27 i Vcore och 1.64 i DRAM Volten(visst är det den?)

Nu när jag bytt moderkort så har jag väldiga problem med att klocka dock. Jag har sett jämförelser mellan dessa två moderkort och dom är ganska slätstrukna vad gäller klockning.

Jag kan få upp processorn och köra den fint i 3.8ghz även nu. Men när jag sen har stängt av datorn för natten så vill den inte starta på morgonen. Den varvar igång i två sekunder, stänger av sig, varvar igång, stänger av sig osv osv... IBLAND har det hänt att den har gått igång efter några minuters "chokande" men mitt tålamod är inte det bästa.

Lösningen är att resetta bios (vilket på det nya mobot sitter opraktiskt till på själva brädan så man måste öppna lådan) och då startar den utan problem. Sen kan jag klocka den och den går fortfarande jättefint, bootar och går stabilt. Jag kan "starta om datorn" och även stänga av den och starta den igen med en kortare vila.

Om jag går och lägger mig och ställer ned datorn till orginalklock (allting på auto) så startar den fint morgonen efter.

I en annan tråd så nämnde någon att det ofta är minnesklocken som är knäpp när den beter sig så här och bad mig kolla vad SPD stod på. Det stod på auto och det låter ju som ett rimligt problem. Däremot är det väldigt dåliga alternativ i manuella (x6 och x8 är lägsta, vilket klockar minnena på typ 1200 och 1600), på mitt förra mobo så ställde jag alltid in minnesklocken till strax under 1700 när jag körde FSB på 211. Så bägge de låga borde fungera att ställa in manuellt på. men dom gör inte det.

Däremot är två andra värden också på Auto

QPI Clock Ratio
Uncore Clock Ratio

detta är två värden jag aldrig rört på mitt förra mobo. Hur bör dessa två värden ligga i förhållande till FSB och SPD? För dom blir väldigt höga, allra helst QPI, det går på x36 som lägst i manuellt.

Eller är det någon som har några andra idéer? Jag kan ju gärna inte ha det så här, då åker ju mobot tillbaka omgående!

Permalänk
Medlem

QPI skall vara på lägsta möjliga, 36 eller vad det är..
Uncore fick på min tid aldrig gå över 3600 vill jag minnas ^^

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Jag har börjat jiddra lite med alla typer utav "Auto" som finns. Många volter har stått på auto vilket resulterat i väldigt låga volts på vissa ställen

QPI/Vtt stod på 1.150
QPI PLL stod på 1.100

Att köra så låga volts med 1.64 i dram låter ju som krångel. Får se vad som händer. Drygt att det måste gå typ ett dygn mellan varje liten inställning för att se om det blir något bättre/sämre

Permalänk
Medlem

QPI Klocken går även upp i typ 7.2ghz, låter inte det mycket? Det är även det lägsta om jag inte ska köra på "slow" som ger mig typ 100mhz.
Uncore har jag låst till 2ggr minnesklocken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

QPI Klocken går även upp i typ 7.2ghz, låter inte det mycket? Det är även det lägsta om jag inte ska köra på "slow" som ger mig typ 100mhz.
Uncore har jag låst till 2ggr minnesklocken.

Ett litet test; prova ställa in alla multiplar på lägsta värde förutom den för QPI och sätta fsb på default (BLCK eller va de kallas nu för tiden) och sedan dra upp den (i windows) tills systemet crashar, för att se vad din maximala qpi klock är

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Ett litet test; prova ställa in alla multiplar på lägsta värde förutom den för QPI och sätta fsb på default (BLCK eller va de kallas nu för tiden) och sedan dra upp den (i windows) tills systemet crashar, för att se vad din maximala qpi klock är

Jag har lyckats lösa problemet nu genom att ställa in volterna. Däremot är det många knasiga volter som jag egentligen inte vet vad dom gör.

Så här ser det ut nu.

QPI/VTT 1.330 <---
CPU PLL 1.800
PCIe 1.500
QPI PLL 1.340 <---
IOH Core 1.200 <---
ICH I/O 1.500
ICH Core 1.140 <---
DRAM 1.640 <---

Dom som är "pilade" är ändrade på, alla stod på 1.100 innan ökningen. Är det något som ser helt galet ut?