Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jkpg
Registrerad
Jan 2012

konfiguration på fläktarna

har precis köpt en h60 undrar bästa kyl effekt med fläkt och hur fläktarna ska sitta i chassit

antar att jag ska ha push and pull på blocket
har 140 mm i toppen blåser ut
120 mm front blåser in
120mm botten blåser in
och med h60in därbak så har jag ett utblås till och undrar då om jag borde ändra om?
för om h60in blåser in ist borde la det ge bättre temps ? ge mej gärna förslag osv

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011

Intressant att du har fått in en H60 i en laptop

Nej men för att vara seriös, nackdelen med att sätta den där bak blåsande ut ur chassit är att den kyler med den varma datorluften och inte luft från rummet. Dock att vända riktningen på luften kan fungera men inte i alla chassin, dom är ju oftast designade för att dra luft diagonalt från botten fram till toppen bak. Dessutom sprutar man in den varma processorluften så med.
Så jag tror att du har den smidigaste lösningen redan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011

Har du H60'in som inblås får du lägre temps på cpu'n men högre i chassit
har du den som utblås får du lite högre temps på cpu'n men lägre i chassit
men har haft både en H50, H60 och har nu en H70 och tempsen skiljer max 5C för mig på cpu'n hur jag än sätter den
så nu sitter den som utblås
kan hända att jag får sätta en värre fläkt i topp och botten på mitt R3 och köra inblås i sommar beror på hur varmt det blir
kör just nu 2st 140 FD's egna fläktar i topp (utblås) och botten (inblås)
och 4 st cooler master sickle flow i front(inblås) samt som PnP(utblås) på H70'in

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 3.8GHz (4.4GHz turbo) Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD:OCZ Arc 100 240GB HDD1: WD Black 1TB HDD2: WD Blue 320GB Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: En sån man ringer med? (Xperia M4 Aqua)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jkpg
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av pumba-kung:

Har du H60'in som inblås får du lägre temps på cpu'n men högre i chassit
har du den som utblås får du lite högre temps på cpu'n men lägre i chassit
men har haft både en H50, H60 och har nu en H70 och tempsen skiljer max 5C för mig på cpu'n hur jag än sätter den
så nu sitter den som utblås
kan hända att jag får sätta en värre fläkt i topp och botten på mitt R3 och köra inblås i sommar beror på hur varmt det blir
kör just nu 2st 140 FD's egna fläktar i topp (utblås) och botten (inblås)
och 4 st cooler master sickle flow i front(inblås) samt som PnP(utblås) på H70'in

Skrivet av Blargmode:

Intressant att du har fått in en H60 i en laptop

Nej men för att vara seriös, nackdelen med att sätta den där bak blåsande ut ur chassit är att den kyler med den varma datorluften och inte luft från rummet. Dock att vända riktningen på luften kan fungera men inte i alla chassin, dom är ju oftast designade för att dra luft diagonalt från botten fram till toppen bak. Dessutom sprutar man in den varma processorluften så med.
Så jag tror att du har den smidigaste lösningen redan

hahah aa får la ha det som jag har det nu då

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv