Permalänk
Skrivet av mfm:

De flesta icke-amatörer har ingen som helst nytta av ett separat grafikkort.

Hmm...amatör är väl en något knepig benämning. Jag antar att du med icke-amatör menar de som endast använder datorn i sin yrkesutövning, men även där haltar det hela lite då du inte räknar med de som renderar 3D-applikationer, CAD:ar eller liknande i icke-amatörer. Sedan vet både du och jag att merparten av de som hänger på forumet spelar spel, antingen lite casual eller mer hängivet och då är inte Intels integrerade grafik ett alternativ.
I mitt yrkesutövande har jag noll nytta av ett kraftigt grafikkort, men hemma har jag det. På jobbet har jag inget större inflytande över hårdvaran jag får, hemma bestämmer jag allt. Följdaktligen är det datorerna som används för hemmabruk som är referensramen dvs är även jag en "amatör" med dina mått mätt, även om jag är programmerare till yrket.

Citat:

Bara för att han överklockat då, 920 i stock flaskar en del: http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/pag...

Jepp, en 920 i stockklock agerar i vissa spel flaskhals, främst då i spel som är dåliga på att nyttja många kärnor, likt SC2 (och i kombination med ett eller flera kraftfulla grafikkort). Men då trådskaparens processor är överklockad över en GHz över stockklock är det ju inte särskilt relevant för trådskaparen.
Som svar på frågan om det för trådskaparen, med trådskaparens användningsområden, är värt att uppgradera till IB/SB är svaret nej. Vilket jag misstänker att du måste hålla med om?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis ifrån en i7 920 till en i7 3770K men det berodde inte på varken flaskning, usb 3.0 eller SATA 3 utan för att grabbens dator inte var kry så jag bytte till nya friska prylar i min så fick grabben överta mina "gamla" prylar...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Intressant tråd! Sitter med likartad fundering. Då med skillnaden att min core i7-920 fungerar skraltigt.

Dels är jag drabbad av det ökända "2 GB minne saknas"-buggen.

Dels startar datorn om 3 ggr innan Windows laddas. Den förstnämnda buggen förstår jag beror på att minnescontrollern sitter på processorn, och att den kan glappa mot sockeln (har provat en massa utan att få det att funka).

Den andra buggen beror sannolikt på spänningsproblem över minnena.

Hursomhelst verkar ju ivy bridge dras med egna sjukdomar, så att byta verkar också dumt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Intressant tråd! Sitter med likartad fundering. Då med skillnaden att min core i7-920 fungerar skraltigt.

Dels är jag drabbad av det ökända "2 GB minne saknas"-buggen.

Dels startar datorn om 3 ggr innan Windows laddas. Den förstnämnda buggen förstår jag beror på att minnescontrollern sitter på processorn, och att den kan glappa mot sockeln (har provat en massa utan att få det att funka).

Den andra buggen beror sannolikt på spänningsproblem över minnena.

Hursomhelst verkar ju ivy bridge dras med egna sjukdomar, så att byta verkar också dumt...

Mest inbillade sjukdomar, den glappar inte och har inga problem med att minne skulle saknas...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Mest inbillade sjukdomar, den glappar inte och har inga problem med att minne skulle saknas...

Okej...några har väl reagerat på värmen? Kanske mest aktuellt för överklockare dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanisten:

Okej...några har väl reagerat på värmen? Kanske mest aktuellt för överklockare dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Även den bästa processorn överklockad får en >30% ökning i prestanda vid icke-"låg.ekonomi.inriktad" överklockning.

Just sayin'

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

jag ville byta min i7 920..... Men jag vinner nog inget på det.
Corsair H100 push and pull setup samt klocka 4.2ghz så klarar den sig minst 1 år till

Samt Corsair 650D istallet for min gamla R2 som suger endast damm

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●