Ny dator, problem med omstarter. Gammal BIOS för 3770?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2012

Ny dator, problem med omstarter. Gammal BIOS för 3770?

Nya datorn krånglar vid uppstart, kommer inte förbi POST testen så datorn startar om sig själv 2-10ggr men sedan startar den normalt och alla enheter tycks fungera korrekt.
Har testat flytta om ram-minnen och tagit ur och satt i grafik-kortet.
En sak jag la märke till innan jag lära åka till jobbet var att BIOS versionen var 2001 och processorstödet för min i7 3770 inte finns förns BIOS 2302.
Kan det vara så att detta är problemet?
Tacksam om någon kan hjälpa mig innan Diablo släpps nästa vecka

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Ja det kan mycket väl vara problemet! Konstigt att datorn startar alls med för gammal BIOS version.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Ny bios klarar nog biffen. Men det kan bli problem om den inte är stabil när den väl är igång, med felflashning av bios som följd.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2012

Okok. Men då ska jag försöka flasha om när jag kommer hem ikväll och hoppas det hjälper såg att det kommit en ny BIOS 3209 förra veckan. Om det skulle bli felflashat får man skicka in moderkortet eller lär man köpa ett nytt? Och går det att flasha genom Windows nu eller lär jag lägga ut på usb eller bränna på skiva?
Tackar för hjälpen!!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av theguden:

Okok. Men då ska jag försöka flasha om när jag kommer hem ikväll och hoppas det hjälper såg att det kommit en ny BIOS 3209 förra veckan. Om det skulle bli felflashat får man skicka in moderkortet eller lär man köpa ett nytt? Och går det att flasha genom Windows nu eller lär jag lägga ut på usb eller bränna på skiva?
Tackar för hjälpen!!

Borde gå att flasha bios via USB stickan om moderkortet är hyfsat nytt (Om det är köpt tillsammans med resten så borde det inte vara några problem). Annars kan det finnas toolbox från tillverkaren som tillåter Bios flash genom Windows.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2012

Allt beställdes förra veckan moderkortet är ett sabertooth p67.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2012

Nu har datorn funkat kanon i 2 dagar iaf sen jag uppdatera bios. tackar för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Tänk på att skriva en tydlig rubrik nästa gång så andra personer med samma problem kan hitta tråden.

Det underlättar även forummedlemmarna att hitta hit

*rubrik ändrad*

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo