Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Så vad menar du är det som bär informationen? Spänningen? Strömen? Det kan inte vara så att elekricitet är elektroner i rörelse?

Flertalet av formuleringarna i #1 kan man med livlig fantasi och betydande omskrivningar kanske förklara. Men som inlägg för att förenkla eller förklara lämnas mycket att önska.

Hade du lämnat in detta som internt utbildningsdokument på mitt jobb hade du troligen fått sparken.

Permalänk
Medlem

Jag tappar fanemig tron på detta forum nu. För det första: jag är INTE ett troll! Att jag tror på något som ni inte gör, eller har MLP-profilbild (Bra! Döm folk efter deras profilbilder! Inget problem med det! Nästa steg kan ju vara att dömma folk efter hur många bokstäver i deras namn de har! Fler = bättre!) gör mig INTE till ett troll! Jag tycker att forumet verkar vara full med missinformation.

För det andra så är jag inte ovillig att lära mig! Jag kanske har fel! Om ni kan förklara logiskt och sansat (inte ett "höhö. Fan va dum du är!") så ändrar jag GÄRNA åsikt! Men då ska jag FÖRSTÅ hur det ligger till och VARFÖR! Förklara gärna för mig hur 100% kan bli värme eller hur en CPU fungerar utan att det färdas ström igenom den! Så FORT jag förstår ändrar jag mitt inlägg alternativt t.o.m. ber en moderator att ta bort tråden (om det nu är SÅ fel det jag skriver).

VAR LITE VUXNA FÖR FAN!

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Då lärde jag mig det, men jag förstår inte vad du menar med "Nej, nej och nej". Menar du att det inte är så ett batteri fungerar? Har alltså min kemilärare ljugit?

Där har du rätt, ett batteri bygger på att du tillför energi till det som batteriet lagrar (oftast på kemisk väg) och som det sedan kan återomvandla till elektricitet. Det finns ett par till sådana exempel tex kapacitorer som också går att ladda upp fast de avger sin laddning mycket snabbare.

Litet roligt exempel på en Caps http://www.youtube.com/watch?v=EoWMF3VkI6U&feature=related

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag tappar fanemig tron på detta forum nu. För det första: jag är INTE ett troll! Att jag tror på något som ni inte gör, eller har MLP-profilbild (Bra! Döm folk efter deras profilbilder! Inget problem med det! Nästa steg kan ju vara att dömma folk efter hur många bokstäver i deras namn de har! Fler = bättre!) gör mig INTE till ett troll! Jag tycker att forumet verkar vara full med missinformation.

För det andra så är jag inte ovillig att lära mig! Jag kanske har fel! Om ni kan förklara logiskt och sansat (inte ett "höhö. Fan va dum du är!") så ändrar jag GÄRNA åsikt! Men då ska jag FÖRSTÅ hur det ligger till och VARFÖR! Förklara gärna för mig hur 100% kan bli värme eller hur en CPU fungerar utan att det färdas ström igenom den! Så FORT jag förstår ändrar jag mitt inlägg alternativt t.o.m. ber en moderator att ta bort tråden (om det nu är SÅ fel det jag skriver).

VAR LITE VUXNA FÖR FAN!

Problemet här är att du utgår i post nummer ett att alla andra har fel och att du har rätt. Det du säger stämmer dock inte och därför kallar folk dig troll. Det har nog inget att göra med din avatar eller ditt nickname. Hade du däremot i post nummer ett bett om att få en korrekt förklaring till hur TDP funkar och hur energiomvandlingar funkar osv så hade nog ingen kallat dig för troll.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Där har du rätt, ett batteri bygger på att du tillför energi till det som batteriet lagrar (oftast på kemisk väg) och som det sedan kan återomvandla till elektricitet. Det finns ett par till sådana exempel tex kapacitorer som också går att ladda upp fast de avger sin laddning mycket snabbare.

Litet roligt exempel på en Caps http://www.youtube.com/watch?v=EoWMF3VkI6U&feature=related

Men en kapacitator är ju inte ett batteri.

Skrivet av Kalium:

Problemet här är att du utgår i post nummer ett att alla andra har fel och att du har rätt. Det du säger stämmer dock inte och därför kallar folk dig troll. Det har nog inget att göra med din avatar eller ditt nickname. Hade du däremot i post nummer ett bett om att få en korrekt förklaring till hur TDP funkar och hur energiomvandlingar funkar osv så hade nog ingen kallat dig för troll.

Ok. Jag medger att min öppningspost kanske var lite ohövisk. Jag ber om ursäkt för detta och kommer lägga till ett par rader i den.

Alla kan ta detta som en ursäkt för mitt ev. otrevliga förstainlägg. Kan vi ha en diskussion utan pajkastning? Snälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Men en kapacitator är ju inte ett batteri.

En kondensator är inget batteri. Annars hade dom haft samma namn. Men både ett batteri och en kondensator kan lagra energi. Att batterin kan lagra energi vet du nog sedan tidigare och att kondensatorer kan lagra energi såg du i klippet som länkades.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Kan vi ha en diskussion utan pajkastning? Snälla?

Vad skulle diskuteras? Vad TDP är finns väldefinierat så det blir ingen lång diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Men en kapacitator är ju inte ett batteri.

De fungerar på samma sätt. Laddar och laddas ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av difi:

Vad skulle diskuteras? Vad TDP är finns väldefinierat så det blir ingen lång diskussion.

Diskussionen handlar snarare om varför man inte ska använda TDP som ett mått för hur mycket ström processorn drar, men det kryllar av faktafel och annat, och de flesta som postar tror sig ha rätt, vilket gör det svårt att utläsa någon vettig slutsats ur denna tråden, ännu.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Men en kapacitator är ju inte ett batteri.

Det skrev jag aldrig heller, nämnde bara ett annat alternativ på något som kan lagra energi

Permalänk
Medlem

Ok jag ska göra ett till försök att förklara hur det fungerar, men sen ger jag upp.

Kan vi komma överens om att:
Vi har en elektrisk krets, bestående av ett nätaggregat och en CPU, och en bit kopparledare mellan komponenterna.
Energi tillförs av nätaggregatet
Ingen energi lagras i systemet.
Enda vägen ut för energi ur kretsen är som värme.

Om du kan acceptera de ovanstående påståendena, annars svara så får vi diskutera just det påståendet/erna.

Då nätaggregatet tillför 1W energi till kretsen, så kommer en liten del att gå som förluster i ledningarna (värme), resten går in i CPU:n, då ingen energi lagras i CPU:n blir all tillförd energi värme, för den kan inte förstöras eller ta vägen någon annan stans.
Man behöver inte krångla till det med att fundera exakt hur CPU:n fungerar, vilka steg som energin blir till värme i själva CPU:n utan kan helt enkelt konstatera att vi stoppar in 1W enda vägen den har ut ur systemet är värme. Klappat och klart.

All energi in i CPU:n går ut som värme.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Diskussionen handlar snarare om varför man inte ska använda TDP som ett mått för hur mycket ström processorn drar, men det kryllar av faktafel och annat, och de flesta som postar tror sig ha rätt, vilket gör det svårt att utläsa någon vettig slutsats ur denna tråden, ännu.

Enkelt beskrivet är TDP ett "dåligt" mått på hur mycket energi något drar då det inte säger exakt hur mycket energi något drar. Dock kan man förutsätta att TDP värdet är högre än den verkliga energiförbrukningen, då det annars hade resulterat i underdimensionerade kylare, men fortfarande rätt nära vilket gör det till ett rätt bra mått att gå efter om man vill veta hur stort nätagg man behöver eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

En kondensator är inget batteri. Annars hade dom haft samma namn.

Idag är faktiskt en elektrolytkondensator faktiskt en typ av batteri eller tvärt om.

Skrivet av lanbonden:

Där har du rätt, ett batteri bygger på att du tillför energi till det som batteriet lagrar (oftast på kemisk väg) och som det sedan kan återomvandla till elektricitet. Det finns ett par till sådana exempel tex kapacitorer som också går att ladda upp fast de avger sin laddning mycket snabbare.

Litet roligt exempel på en Caps http://www.youtube.com/watch?v=EoWMF3VkI6U&feature=related

Kondensator.
Batterier lagrar för övrigt ALLTID energin kemiskt, annars är det något annat så som en spole.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Okej, sluta gissa själva och länka till något där de verkligen behandlar ämnet professionellt. Det har verkligen svämmat över med folk som kritiserar alla andra och sedan säger att de har rätt själva.

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Ok jag ska göra ett till försök att förklara hur det fungerar, men sen ger jag upp.

Kan vi komma överens om att:
Vi har en elektrisk krets, bestående av ett nätaggregat och en CPU, och en bit kopparledare mellan komponenterna.
Energi tillförs av nätaggregatet
Ingen energi lagras i systemet.
Enda vägen ut för energi ur kretsen är som värme.

Om du kan acceptera de ovanstående påståendena, annars svara så får vi diskutera just det påståendet/erna.

Då nätaggregatet tillför 1W energi till kretsen, så kommer en liten del att gå som förluster i ledningarna (värme), resten går in i CPU:n, då ingen energi lagras i CPU:n blir all tillförd energi värme, för den kan inte förstöras eller ta vägen någon annan stans.
Man behöver inte krångla till det med att fundera exakt hur CPU:n fungerar, vilka steg som energin blir till värme i själva CPU:n utan kan helt enkelt konstatera att vi stoppar in 1W enda vägen den har ut ur systemet är värme. Klappat och klart.

All energi in i CPU:n går ut som värme.

Jag accepterar påstående 1 och 2, men inte 3. Jag förstår inte hur det enbart kan bli värme? All elektrisk energi som passerar CPU kan omöjligen bli värme? En del fortsätter väll att vara elektrisk energi och går tillbaka till källan? Annars skulle det ju inte vara en krets? Hur ska man tänka annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Diskussionen handlar snarare om varför man inte ska använda TDP som ett mått för hur mycket ström processorn drar, men det kryllar av faktafel och annat, och de flesta som postar tror sig ha rätt, vilket gör det svårt att utläsa någon vettig slutsats ur denna tråden, ännu.

Hur mycket ström som något förbrukar har inget direkt samband med hur mycket kylning komponenten kräver. TDP är alltså direkt olämplig som mått för förbrukning utan mäter något helt annat.

TDP är som bäst en fingervisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag accepterar påstående 1 och 2, men inte 3. Jag förstår inte hur det enbart kan bli värme? All elektrisk energi som passerar CPU kan omöjligen bli värme? En del fortsätter väll att vara elektrisk energi och går tillbaka till källan? Annars skulle det ju inte vara en krets? Hur ska man tänka annars?

Det är inte likström i en dator, det är växelström!
Fungerar inte som ett batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Det är inte likström i en dator, det är växelström!
Fungerar inte som ett batteri.

Jo visst. Det är likström i en dator. Tro inte annat! http://wiki.answers.com/Q/Do_computers_use_AC_or_DC_power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Ursprungligen inskrivet av kyre:
Elektronerna som kommer från elkraftverket är laddade. För att de ska komma hem till cpu:n behövs en sluten krets, därav de 2 pinnarna i väggen. Right?
När de kommer till din cpu försvinner, som jag sa, energi till värme genom friktion. Bl.a denna friktion har egentligen gjort att elektronerna tappar laddning hela vägen från kraftverket. Laddningen i elektronerna överförs genom friktionen till elektroner i atomerna i din kylare, alltså värme. Resten av laddningen i elektronerna blir kvar och åker ut genom den andra pinnen i väggurtaget tillbaka till kraftverket för att fullfölja den slutna kretsen. Elektronerna är nu mindre laddade men inte helt oladdade. Där är energin som inte blev värme.

TACK! Någon som håller med mig! Jag kan erkänna att jag kanske inte är den bästa av retoriker eller på att förklara utförligt, men tydligen är det någon som förstår mig!

Jag vet inte riktigt var kyres inlägg tagit vägen men vill säga en sak om detta. Det han skriver låter ju till en början väldigt trovärdigt men han har fel i att spänning skulle finnas kvar när strömmen gått genom kretsen. Naturen eftersträvar hela tiden elektrisk balans och det som händer i en generator är att du bygger upp en onaturlig elektrisk potentialskillnad. Detta innebär då enkelt förklarat att ett överskott av elektroner bildas och att dessa vill tillbaka för att skapa neutralitet. Kopplar du då in exempelvis en glödlampa och det blir en sluten krets så flödar strömmen och på grund av friktion inne i lampan och alla kablar bildas värme (och ljus). När alla laddning är utjämnad finns ingen spänning kvar.

Man skulle kunna likna det vid att du lyfter upp en sten i luften (generatorn generar en spänning) och när du kopplar in en krets så släpper du stenen (en ström). När stenen når marken så är all potentiell energi som du (generatorn) byggde upp när du lyfte den borta!

Och angående mitt enligt dig felaktiga citat i ditt första inlägg så vill jag påstå att det i stort är korrekt. Som andra påpekat så behöver det inte flyta en ström för att bygga upp en spänning. Och jo, ett elektriskt värmeelement kan anses ha mycket nära 100% verkningsgrad. Och jo, energin kan först användas för att ladda upp kapacitanser och ställa om transistorer, det blir dock i princip omedelbart till värme.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Det är inte likström i en dator, det är växelström!
Fungerar inte som ett batteri.

Konstigt för på mitt agg står det AC/DC. Det är inte kraftelektronik i en dator XD

Kan även tillägga att om herrn lyfter på sin mus så bör han kunna se att det står 5V- och inte 5V~.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Konstigt för på mitt agg står det AC/DC. Det är inte kraftelektronik i en dator XD

Tror att vi alla kan enas om att han har fel

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Jag vet inte riktigt var kyres inlägg tagit vägen men vill säga en sak om detta. Det han skriver låter ju till en början väldigt trovärdigt men han har fel i att spänning skulle finnas kvar när strömmen gått genom kretsen. Naturen eftersträvar hela tiden elektrisk balans och det som händer i en generator är att du bygger upp en onaturlig elektrisk potentialskillnad. Detta innebär då enkelt förklarat att ett överskott av elektroner bildas och att dessa vill tillbaka för att skapa neutralitet. Kopplar du då in exempelvis en glödlampa och det blir en sluten krets så flödar strömmen och på grund av friktion inne i lampan och alla kablar bildas värme (och ljus). När alla laddning är utjämnad finns ingen spänning kvar.

Detta har jag svårt att förstå. Du menar alltså att: Batteri -- 12V --> Lampa -- 0V --> Batteri? Det är helt orimligt, eller? Det borde väll vara Batteri -- 12V --> Lampa -- 12V --> Batteri?

Eller tänker jag fel nu igen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av difi:

Hur mycket ström som något förbrukar har inget direkt samband med hur mycket kylning komponenten kräver. TDP är alltså direkt olämplig som mått får förbrukning utan mäter något helt annat.

TDP är som bäst en fingervisning.

Jag förklarade endast vad diskussionen handlar om, jag vet vad TDP är.

Hur mycket ström den förbrukar har dock ett direkt samband med kylningen som krävs, eftersom all energi som förs in blir värme. Ju större effekt som förs in i processorn, desto mer effekt ska ju kylas bort, mycket logiskt.

TDP-värdet specifierar snarare hur mycket processorn, i grundfrekvens, kan dra i teorin (plus lite marginal såklart) för att konsumenten ska ha ett humm om vilken kylning som kommer att behövas. TDP bör rimligen fungera ganska bra för att avpassa vilken effekt som krävs, förutsatt att man inte tänker överklocka.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag accepterar påstående 1 och 2, men inte 3. Jag förstår inte hur det enbart kan bli värme? All elektrisk energi som passerar CPU kan omöjligen bli värme? En del fortsätter väll att vara elektrisk energi och går tillbaka till källan? Annars skulle det ju inte vara en krets? Hur ska man tänka annars?

Kolla det jag skrev om den lyfta stenen som faller ner, det är ett sätt att se det på. Du bygger upp en potentiell energi med elektroner men istället för "upp" och "ner" beroende på gravitationen så är det + och -. Accepterar du att all den energin du generat genom att lyfta och släppa stenen blir värme?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag tappar fanemig tron på detta forum nu. För det första: jag är INTE ett troll! Att jag tror på något som ni inte gör, eller har MLP-profilbild (Bra! Döm folk efter deras profilbilder! Inget problem med det! Nästa steg kan ju vara att dömma folk efter hur många bokstäver i deras namn de har! Fler = bättre!) gör mig INTE till ett troll! Jag tycker att forumet verkar vara full med missinformation.

För det andra så är jag inte ovillig att lära mig! Jag kanske har fel! Om ni kan förklara logiskt och sansat (inte ett "höhö. Fan va dum du är!") så ändrar jag GÄRNA åsikt! Men då ska jag FÖRSTÅ hur det ligger till och VARFÖR! Förklara gärna för mig hur 100% kan bli värme eller hur en CPU fungerar utan att det färdas ström igenom den! Så FORT jag förstår ändrar jag mitt inlägg alternativt t.o.m. ber en moderator att ta bort tråden (om det nu är SÅ fel det jag skriver).

VAR LITE VUXNA FÖR FAN!

Det folk stör sig på, och anledningen till att folk kallar dig troll, är för att du startade tråden och skrev i tonen "jag vet, lyssna på mig". Det finns ingen klar frågeställning, inget som är öppet för tolkning - inget diskussionsunderlag. Bara information som du hävdar är korrekt, utan vare sig källor eller hänvisningar.
Först när folk kommer in och säger att du har fel kryper du till korset och är beredd att försöka diskutera fram en lösning.. tyvärr är detta ungefär vad min definition är av ett forumtroll.

Sedan för att spinna vidare... vaddå "tro" på saker? Religion är något man tror på. Det här är fysik, allting finns otroligt väldokumenterat och alla svar finns om man är beredd att leta efter dem. Det är inte frågan om att tro det ena eller det andra.
Du har rätt i att det finns väldig mängd felaktig information på detta forum.. men du kan inte gärna anklaga andra med tanke på hur du har skrivit den här tråden...

Skrivet av Chmat76:

Detta har jag svårt att förstå. Du menar alltså att: Batteri -- 12V --> Lampa -- 0V --> Batteri? Det är helt orimligt, eller? Det borde väll vara Batteri -- 12V --> Lampa -- 12V --> Batteri?

Eller tänker jag fel nu igen?

Vid slutet av kretsen är spänningen 0V, bara mäta med en multimeter om du inte tror mig.. (eller mäta spänningen på valfri jord)
För varje komponent i en seriekopplad krets "försvinner" spänning [V], där spänningen är U=R*I (spänning=resistans*ström)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Detta har jag svårt att förstå. Du menar alltså att: Batteri -- 12V --> Lampa -- 0V --> Batteri? Det är helt orimligt, eller? Det borde väll vara Batteri -- 12V --> Lampa -- 12V --> Batteri?

Eller tänker jag fel nu igen?

Nu har vi nästlat in oss genom att posta om varandra Men jo, lite så är det ju. Till slut tar ju batteriet slut, eller hur? Man genererar ju ett överskott av elektroner på kemisk väg vid batteriets ena pol och dessa vill då till andra sidan igen för att kunna "vila".

EDIT: Och angående "topic" (Vad TDP är och hur det fungerar) så säger ju wikipedia det ganska bra:
"The thermal design power (TDP), sometimes called thermal design point, refers to the maximum amount of power the cooling system in a computer is required to dissipate."

Fritt översatt och förtydligat så skulle man kunna säga "den maximala värmeeffekt som kylningen enligt tillverkaren av chippet bör klara av att kyla bort för att fullgott kunna håla systemet under kontroll".

Denna effekt är såklart rejält tilltaget med marginaler men kan ändå ses som ett riktvärde för dess maximala real-life effektförbrukning. Klarar man av att konstant leverera TDP-värdet så är allt lugnt, Förmodligen så skulle det funka med mindre, speciellt med tanke på att de uteffekter som anges på ett nätagg oftast innebär att det kan leverera detta konstant och har högre peak-värden.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag accepterar påstående 1 och 2, men inte 3. Jag förstår inte hur det enbart kan bli värme? All elektrisk energi som passerar CPU kan omöjligen bli värme? En del fortsätter väll att vara elektrisk energi och går tillbaka till källan? Annars skulle det ju inte vara en krets? Hur ska man tänka annars?

All energi som passerar CPU:n blir INTE till värme, bara en del av den.

Skrivet av PerZerk:

Konstigt för på mitt agg står det AC/DC.

När det står AC/DC så betyder det växelspännig till likspännings konvertering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag accepterar påstående 1 och 2, men inte 3. Jag förstår inte hur det enbart kan bli värme? All elektrisk energi som passerar CPU kan omöjligen bli värme? En del fortsätter väll att vara elektrisk energi och går tillbaka till källan? Annars skulle det ju inte vara en krets? Hur ska man tänka annars?

Om energi lagrades i systemet skulle det bara bli mer och mer energi i systemet ju längre det var i drift, förr eller senare skulle "lagringsplatsen" bli full och var ska energin då ta vägen?

Sen om energin går tillbaks till källan har den inte tillförts systemet, men in praktiken så ballanserar det ut sig så att "förlusterna" i kretsen är precis lika stora som tillförd energi.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av GFrost:

När det står AC/DC så betyder det växelspännig till likspännings konvertering.

Det är också namnet på mitt favoritband.

Visa signatur

gtx 690 | i7 3960x 5 GHz | 32 GB 2133MHz | 8TB | 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ingen expert på elektrisk induktion, men magnetfältet skjuter väl ändå bara på elektronerna?

Magnetfält accelererar laddningar ja.

Skrivet av Chmat76:

Om du tänker dig ett batteri. Ett batteri är inte en låda fylld med elektroner, utan en låda fylld med kemikalier. Energin som inte blir värme i kretsen blir till bindningsenergi i molekylerna i batteriet.

Jag är inte helt 100% hur det går till i en generator, men det känns som att elektronen som skiljs från sin magnet måste ersättas av en annan. Ta dock inte detta på orden.

Elektronerna skiljs inte från magneterna, de accelereras i ledningarna.

Skrivet av Leifson:

Du säger att all energi som förs in tillslut blir till värme, men att inte all energi blir till värme i processorn. Då undrar jag, vart blir resten av energin värme någonstans? Knappast i nätagget, och inte heller i kablarna?

Jo just det, mycket energi försvinner i nätagget och CPUn och andra kretsar, lite som ljus och kabelförluster.

Skrivet av Chmat76:

Som bekant inom fysiken strävar energier till att få en så "smutsig" kvalitét som möjligt. D.v.s att all energi strävar till att bli värme. Det är dock INTE all energi som blir det.

Ja, entropin i ett system kan aldrig minska, i praktiken betyder det att energi på lång sikt blir värme.

Skrivet av Chmat76:

Om all energi man stoppar in i en CPU blir värme kan CPU:n inte utföra några beräkningar! Detta då all energi gått åt till att bli värme, och ingen energi blir kvar till själva uträkningarna! Om det som påstår skulle vara korrekt skulle en CPU = ett element med 100% verkningsgrad! Detta är inte bara onödigt och orimligt ur en CPU:s synvinkel, utan även OMÖJLIGT!

Jo då, betänk detta (något förenklat och därför felaktigt). Du har en dator som jobbar med stenar istället för transistorer, sternarna kan vara antingen "uppe" eller "nere". Det mesta av energin går
då till att flytta stenarna men även till att optiskt titta på stenarna, dvs lysa med en lampa och titta på dem. Vid arbete flyttas stenarna och all tillsatt energi blir omedelbart värme, gällande lampan blir lite reflekterat ljus ja.

Skrivet av Chmat76:

Exempel: Om man kör in 100W i ett element får du inte 100W värmeenergi, utan kanske som högst 80W (d.v.s. 80% verkningsgrad).

Jo då, vanlig ohmsk uppvärmning är mycket effektiv, praktiskt taget 100%, lite energi går dock bort som andra former i elemementet i och med att du har några lysdioder som lyser.

Skrivet av Chmat76:

Hur är detta fel? Till att börja med så rör sig elektronen aldrig färdigt! Energin förstörs inte, nej, men den blir inte heller enbart värme. Elektronerna ("strömen") går tillbaka till PSU:t och för därav med sig den energi som blir över efter det att de verkat i transistorerna och resten av datorn!

Det av intresse är skillnaden i energi, inte energi i sig. Det är i praktiken aldrig så att du förstör den materia el eller bränsle du använder, du omvandlar således bara en liten del av dden totala energin.

Elektroner kan inte heller stå still (följd av bland annat heisenbergs obestämbarhetsrelation), inget kan stå still, varför de måste ha rörelse även "efter" datorn ja. För övrigt är det spänning du ändrar på i strömmen, vilket inte är elektronernas fart.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.