i5 750 klockad till 3,6GHz - OK temperaturer?

Permalänk
Medlem

i5 750 klockad till 3,6GHz - OK temperaturer?

Hade tråkigt, och bestämde mig för att prova på något jag aldrig prövat tidigare; överklockning av en CPU. Läste den fina FAQn och tittade på ett videoklipp, sedan lyckades jag peta upp den från dess vanliga 2,66 till 3,6 GHz. Inte helt hundra på att det är stabilt, men har åtminstone kört Prime95 i två timmar utan några fel. Ska låta den stå på över natten.

Och då kommer vi till min egentliga fråga.

Idle tempen har stigit från ~ 24 Celsius till ~ 45 Celsius, och efter två timmars Prime95 är 74 Celsius den högsta temperaturen den nått, från att ha haft en maxtemp runt 50 innan.

Efter en snabb googling visar det sig att CPUn börjar ta skada över 73 grader (Eller, ja, det är Intels rekommenderade maxtemp, iallafall). I mer krävande applikationer, som t.ex. BF3, skulle jag ju gissa på att min temp kommer landa på runt 70 grader, med tanke på att grafikkortets PCB värmer lite. Kommer behålla CPUn och moderkortet i runt ett halvår till. Kommer de att hålla tills jag byter?

(Bör noteras att jag aldrig vågade pilla med spänningarna, de ligger på standard)

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Hade tråkigt, och bestämde mig för att prova på något jag aldrig prövat tidigare; överklockning av en CPU. Läste den fina FAQn och tittade på ett videoklipp, sedan lyckades jag peta upp den från dess vanliga 2,66 till 3,6 GHz. Inte helt hundra på att det är stabilt, men har åtminstone kört Prime95 i två timmar utan några fel. Ska låta den stå på över natten.

Och då kommer vi till min egentliga fråga.

Idle tempen har stigit från ~ 24 Celsius till ~ 45 Celsius, och efter två timmars Prime95 är 74 Celsius den högsta temperaturen den nått, från att ha haft en maxtemp runt 50 innan.

Efter en snabb googling visar det sig att CPUn börjar ta skada över 73 grader (Eller, ja, det är Intels rekommenderade maxtemp, iallafall). I mer krävande applikationer, som t.ex. BF3, skulle jag ju gissa på att min temp kommer landa på runt 70 grader, med tanke på att grafikkortets PCB värmer lite. Kommer behålla CPUn och moderkortet i runt ett halvår till. Kommer de att hålla tills jag byter?

(Bör noteras att jag aldrig vågade pilla med spänningarna, de ligger på standard)

Ingen kan garantera att din överklockning håller men 74 C är inte särskilt mycket. Jag föredrar dock lägre av skäl för oljudet det skapar när fläkten varvar upp. Antar att du har stockkylare till den?

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

(Bör noteras att jag aldrig vågade pilla med spänningarna, de ligger på standard)

Standard eller auto? Det är en jäkla stor skillnad. För har du inte rört volten skall inte tempen behöva stiga så mycket som skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Ingen kan garantera att din överklockning håller men 74 C är inte särskilt mycket. Jag föredrar dock lägre av skäl för oljudet det skapar när fläkten varvar upp. Antar att du har stockkylare till den?

Faktiskt inte, kör med en Freezer Pro 7 Rev.2 . Med stockkylaren låg min temp runt 85 grader efter en timmes Prime95 i standardfrekvenser. Kan vara jag som är värdelös på att montera kylare, men det tvivlar jag på.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

74 grader är väl inte speciellt varmt ändå, min blir runt 62 som varmast när jag kör OCCT i två timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Standard eller auto? Det är en jäkla stor skillnad. För har du inte rört volten skall inte tempen behöva stiga så mycket som skrev.

Hoppsan. Upptäckte att det var Load-Line Calibration jag stängt av. VCore ligger på Auto.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Din CPU klarar upp till 99c på kärnorna (inget jag rekommenderar dock).
73 grader som du har sett är Tcase, som är en annan temp.
Dina temps är med andra ord helt okej.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Hoppsan. Upptäckte att det var Load-Line Calibration jag stängt av. VCore ligger på Auto.

Då bör du låsa VCore, min ligger på 1.225 så du kan ju börja där och testa dig fram.

Permalänk

Minns att min gamla Asrock P55 bräda låste på stockvolten med 3,6GHz preset. Gick väldigt stabilt(Tills jag foldade...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Hoppsan. Upptäckte att det var Load-Line Calibration jag stängt av. VCore ligger på Auto.

I regel så brukar moderkorten överdriva hur hög vcore som behövs när det står på auto, vilket är varför det sällan rekommenderas.
Du kommer antagligen få ner temperaturerna genom att ställa in en lägre vcore manuellt, det gäller bar att hitta rätt vcore för den överklockning man har/vill ha..

Jag tror jag hade runt 1.2 i vcore när jag hade min i5 760 klockad till 3.6Ghz, alla cuper är olika och deu kanske inte kan ha exakt samma som jag hade, men det är en ungefärlig fingervisning på vad som behövs, det kan dock ha varit högre vcore jag hade, minns inte exakt.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

För att få Prime95 att bli stabilt på 3,6 GHz var jag tvungen att sätta VCore till 1,3 Volt, och då fick jag samma temperaturer som med Auto. Så istället ställde jag ner frekvensen till 3,4 GHz, samt spänningen till 1,2. Nu ligger idle-tempen runt 38 grader, och maxtempen runt 60. Betydligt behagligare. .

Tusen tack för all hjälp!

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti