Permalänk
Medlem

Intel E8500 konstiga temperaturer!

Tja! Fick för mig att ta bort stockpastan och ersätta med AS5 och nu när jag kollar tempen på processorn i BIOS visar den 85C.

När jag sen väl är inne i windows och CPUn ligger på 0-2% håller sig tempen på ca 45C vilket är helt okej men om jag tex startar en defragmentering av den externa hårddisken så flyger temperaturen iväg uppemot 80C, känns ju inte riktigt bra :/

Gjorde rent kontaktytorna på flänsen och processorn grundligt med T-Röd och fläkten/flänsen sitter som den ska.
Varför flyger tempen iväg sådär direkt när den börjar arbeta? känns inte helt 100 :/

Permalänk
Avstängd

testat med ett annat moderkort? testat med en annan nätdel? Ser annars ut som att din cpu håller på att dö.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RakksO:

Tja! Fick för mig att ta bort stockpastan och ersätta med AS5 och nu när jag kollar tempen på processorn i BIOS visar den 85C.

När jag sen väl är inne i windows och CPUn ligger på 0-2% håller sig tempen på ca 45C vilket är helt okej men om jag tex startar en defragmentering av den externa hårddisken så flyger temperaturen iväg uppemot 80C, känns ju inte riktigt bra :/

Gjorde rent kontaktytorna på flänsen och processorn grundligt med T-Röd och fläkten/flänsen sitter som den ska.
Varför flyger tempen iväg sådär direkt när den börjar arbeta? känns inte helt 100 :/

Dålig kylare eller felapplicerad pasta?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Se till att CPU kylare verkligen sitter på, det är vad som brukar göra att temperaturerna blir höga. Visst chassit kan ha kasst ventilation osv men det brukar inte få temperaturen att gå upp så mycket.

Se till att du inte tar för mycket kylpasta också, men för att det ska bli megavarmt måste du ta på en hel del kylpasta.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

jävlar, snabba svar! jag öppnade upp igen, tog bort kylpastan än en gång och på med ny. Problemet var dock intels mongolida sätt att fästa fläkten på moderkortet. Höll på att slå sönder skiten, men fick dit den tillslut och nu glappar den inte som innan ^^ Temperaturen ligger nu på ca 37C vid 40% cpu belastning!