Permalänk

Min dator och jag.

Familjeterapeft sökes. Relationsproblem mellan tangentbord Logitech G15 och moderkort GA-x58a-ud7. De bådas bråk resulterar i sporadiska dödsryckningar för datormaskinen där de båda bor.

Bakgrund: Logitechen g15 råkade ut för en alkoholrelaterad olycka i form av billigt, äckligt vin. Han skyllde givetvis ifrån sig och fortsatte att arbeta som om inget hade hänt i ett halvår drygt. Men så uppenbarade sig problemen: Han tog ibland ett par sekunder semester och verkade vara frånvarande, för att sedan komma tillbaka igen som om inget hade hänt. Eftersom jag har hand om de båda stridande parterna bytte jag usb-port på moderkortet. Hon klagade inte, utan tyckte om det nya initiativet och allt var åter frid och fröjd i datorsystemet. Men så kom jag hem idag för att mötas av landssorg:
Datorn ville inte starta, utan jag fick köra reparation av windows. Krispaketet fungerade (till skillnad från grekland), men så utbröt kaoset igen: Kärleksburken tvärdog. Efter lite frågande bland de anställda i maskineriet lyckades jag lokalisera problemet till miss moderkort och mr G15.

Då är frågan: vem är skyldig? Om mr G15 är skyldig, hur ska jag vara säker på att miss moderkort inte blivit utsatt och drabbad av bestående men?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Du får låta någon av dem vänstra lite.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Måste bara säga: Så kul att läsa, dock tråkigt för dig.

Sedan så har jag svårt att tro att vin olyckan har att göra med detta... du har inget annat tangentbord att testa med?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Haha, underbar problembeskrivning xD

Permalänk
Skrivet av Malawie:

Du får låta någon av dem vänstra lite.

Skrivet av xfmimd:

Måste bara säga: Så kul att läsa, dock tråkigt för dig.

Sedan så har jag svårt att tro att vin olyckan har att göra med detta... du har inget annat tangentbord att testa med?

Efter att Human Recourses satt ut en annons om en tillfällig vikarie för g15, har vi nu lyckats hitta ett ungt och arbetsvilligt g11 som kan lysa upp miss moderkorts tillvaro. Han skall bara transportera hit sig. Troligtvis tar han med sig sin kvinnliga kollega Mrs logitech mx512 (mus) för att låta den andra arbetshästen G5 få pensionera sig, efter många års hårt slitande.

Det uppkom dock ett frågetecken igår när jag tog en titt på personalingångarna på datorsystemets baksida: Miss moderkorts arbetsbelastning vad gäller USB-klienter verkar vara ganska hög. Hon har ca 8 klienter inkopplade, där ca 5 brukar vara aktiva. Klarar hon den arbetsbördan eller finns risken att hon har/kommer att duka under för arbetsbördan? Är hon uppfostrad att klara av att hantera att alla klienter är med samtidigt och aktiva? Är det normalt för moderkort att duka under efter ett par år med hård, men skälig arbetsbörda?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3