Vad går snett om man sätter minnerna i fel portar? (två stickor på olika färger)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2010

Vad går snett om man sätter minnerna i fel portar? (två stickor på olika färger)

Systemet visar ändå 8 Gb, har två 4Gb stickor som inte vill fungera på samma färg, datorn startar inte då. Nåt är fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Batwoman:

Systemet visar ändå 8 Gb, har två 4Gb stickor som inte vill fungera på samma färg, datorn startar inte då. Nåt är fel.

På intel-moderkort ska de sitta 1-1-2-2 och på amd 1-2-1-2, TROR JAG. Kan vara så att det bara var så förut, eller så är det tvärtom.

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Det ska ändå gå att boota, testa med bara 1 minnessticka i

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Aug 2006

Du får hälften så hög teoretisk hastighet till minnena. I praktiken märker du ingen skillnad ifall du inte gör något väldigt minnesintensivt (t.ex. 3d modellerar, packar upp saker och redigerar väldigt stora bilder) och då är skillnaden ändå inte speciellt stor.

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || EVGA NVIDIA GTX 1080 8GB @ 2,0Ghz || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || EK-CoolStream PE 120 & 240, Radiatorer || EK-DDC 3.2 PWM, Pump || EK-Supremacy MX & EK-FC1080 GTX, Vattenblock || 3x BenQ 24", Skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010

vad jag vet så gör det inget illa, det du mister är dual channel/tripple channel mm. vilket helt enkelt får de att jobba snabbare om de placeras i "rätt" slots så dual channel fungerar. Det är självklart inget måste och jag tror inte att det är någon prestanda skillnad man känner av. Men jag kan ha fel.

FD R5|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Corsair H115i|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 17TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2010

Har en i7 2700k samt msi z68a-gd65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Dra fram manualen till moderkortet och slå upp hur de ska sitta. Om du sätter in de fel så går de inte sönder,(borde iaf inte) de fungerar bara inte optimalt. Tycker det e konstigt att datorn inte startar, skriv igen om du satt in enligt manual och det fortfarande inte funkar. Se även till att du tryckt ner de ordentligt. RAM-minnen kan va lite sega att få in ordentligt ibland.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2010

Jag har satt in dom som dom ska men jag misstänker böjda cpu pinnar? Snurrade processorn ett par varv för den skulle passa in, var kanske inte så lyckat....kan vara det felet. Datorn verkar dock fungera som den ska. Har överklockat till 4,8ghz;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Batwoman:

Jag har satt in dom som dom ska men jag misstänker böjda cpu pinnar? Snurrade processorn ett par varv för den skulle passa in, var kanske inte så lyckat....kan vara det felet. Datorn verkar dock fungera som den ska. Har överklockat till 4,8ghz;)

Är det stabilt då? Dvs, 5+rundor i IBT.

i7 3770k@5.8GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@24000MHz/CL10, 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 540 Kompressor 760WHP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Batwoman:

Jisses......

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2010

Har kört win bench och pcmark 7 utan problem. Hm.. jävligt känsligt dom där cpu pinnarna....grabben hade problem med detta innan. Man vågar knappt andas på dom....:(

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2010

Vad är ibt?