Permalänk
Medlem

räkna på vad en processor klarar av

Tjena, jag är ny inom överklockning men hoppas jag har förstått vad det mesta av det handlar om. Då jag är extremt feg med min dator funderar jag på om man skulle kunna formulera en kalkyl på vad prollen klarar av vid en viss volt och hur mycket värme som skulle behöva ledas bort vid sagda clock.

Vad jag har är en fx-8120(inga kommentarer om mitt val av prolle tack) som är kyld av ett corsair H80. Moderkortet är ett asus sabertooth 990fx med 16 gb 1600mhz ramminnen.

tackar på förhand för alla teorier som kan hjälpa mig i mitt uppdrag för en stabil (maximal) överklockning på min prolle utan att misshandla den för mycket.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir svårt att göra en kalkyl på vad din cpu klarar eftersom alla processorer är olika. Det bästa du kan göra är att testa dig fram vad som fungerar i små steg. Du kan sedan göra ett diagram över viken spänning som krävs för en viss frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810