Asus Geforce GTX 680 DirectCU II TOP

Permalänk
Medlem

Det är väll just att Nvidia har krånglat till OC på sina nya kort som får mig att ännu en gång luta mera åt 7970, även fast det är mera kräm i den här...

Sedan hade det ju varit intressant om man kunde ha sett någon gämnförelse mellan den här kylaren och Arctic Cooling's lösning, och kanske någon av dom där slutna vattenkylarna... GPU-kylar-test nästa nu när vi har ett CPU-kylar-test?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Alla dessa kylare som förvisso är bättre än referenskylaren är fortfarande som ni kan se på priset inget att jämföra med riktiga tredjepartskylare. Accelero Xtreme III sopar mattan med denna och alla andra för den delen med.

Men är självklart ett bra alternativ för att slippa referens.

Sen om du väljer denna så slipper du referens även på själva krets-kortet vilket betyder mer v i kortet vilket (åtminstonde i teorin) borde ge en högre klock än någon annan kylare oavsett hur bra dom nu kyler ett referens kort...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

O andra sidan skruvar man ju fast den i 3 PCI slots, det borde ju i alla fall kompensera lite för totala vikten?

Lite, ja, men inte tillräckligt för att garantera att inte den yttre kanten av PCI-expressporten spricker av vikten i andra änden, eller något liknande viktrelaterat haveri.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av creativ:

Nu låter man som världens bakåtsträvare kanske, men vad ska man egentligen ha ett kort likt detta i dagsläget till? Finns det spel som tex ett 580 inte klarar av?
Att det kommer komma spel i framöver som inte ens detta kort mäktar med är ju en sak, tycker bara det känns märkligt att inhandla ett sådant här kort som det ser ut idag.

Ska man köpa en ny dator kan jag förstå att man väljer tex ett 680 före ett 580, men jag syftade mer på folk som har 580 och liknande som köper detta.

Det beror ju på vart du drar gränsen för "klarar av"
Men har man upplösning större än 1920x1200, eller flera skärmar, då har man nog helst både ett och två 680.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Sen om du väljer denna så slipper du referens även på själva krets-kortet vilket betyder mer v i kortet vilket (åtminstonde i teorin) borde ge en högre klock än någon annan kylare oavsett hur bra dom nu kyler ett referens kort...

Visst är det så. Bästa är väl att köpa icke-referens och köpa till Accelero Xtreme. Den tar inte upp fler slots och kyler bättre samt är tystare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Visst är det så. Bästa är väl att köpa icke-referens och köpa till Accelero Xtreme. Den tar inte upp fler slots och kyler bättre samt är tystare.

Jovisst men jag är dock inte helt säker på att den kylaren passer ett sånt här kort när det nu inte följer referens designen, men gör den det så är det självklart att föredra men då springer prislappen iväg lite...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Honom ska vi ha!!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leifson:

Tycker det är märkligt att ni inte någonstans nämner den enorma vikten som medföljer den enorma kylaren och backplate och allt. Det är väldigt värt att tänka på om man bär runt på sin dator mycket, eller på annat sätt flyttar den då och då. Kortet är ju såpass tungt att det finns risk att det går sönder, eller tar sönder moderkortet, under förflyttning, något som man definitivt bör tänka på om man som LANare köper detta.

Sedan tycker jag att ni kanske borde nämna att det kan bli svårt att köra dessa kort i SLI, då de är så enorma. Skulle även vara kul om ni, i dessa grafikkortstest, provade att köra med ett annat kort precis brevid, för att man ska kunna avgöra hur mycket sämre det blir i CF/SLI för det blockerade kortet.

Annars en trevlig recension! Emil lät ovanligt pigg och glad, kaffet måste verkligen ha flödat på kontoret innan recensionen.

Det är visserligen inte videon, men både vikt och SLI-problem kommenteras vad jag kan se i själva artikeln.. det sista finns till och med som nackdel i slutsatsen. Men visst, ett par ord i videon med hade ju inte skadat.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Alla dessa kylare som förvisso är bättre än referenskylaren är fortfarande som ni kan se på priset inget att jämföra med riktiga tredjepartskylare. Accelero Xtreme III sopar mattan med denna och alla andra för den delen med.

Men är självklart ett bra alternativ för att slippa referens.

Skulle nog ha valt Accelero Hybrid istället. Verkar kunna att kyla bättre (320w vs 300w) och framför allt man får ut värmen från chassiet!

Frågan är priset på Accelero Hybrid ? Och om man köper ett referenskort hur är möjligheten till att ändra spänningar mm?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Jubileumsmästare

Hur mycket ström drar detta kortet? Klarar man sig på ett 650W nätaggregat?
Hur som helst, hej då skatteåterbäring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Hur mycket ström drar detta kortet? Klarar man sig på ett 650W nätaggregat?
Hur som helst, hej då skatteåterbäring!

Jepp, kolla under "testresultat"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leifson:

Sedan tycker jag att ni kanske borde nämna att det kan bli svårt att köra dessa kort i SLI, då de är så enorma. Skulle även vara kul om ni, i dessa grafikkortstest, provade att köra med ett annat kort precis brevid, för att man ska kunna avgöra hur mycket sämre det blir i CF/SLI för det blockerade kortet.

Nu vet jag inte vad gäller GTX 680 men jag har provat att köra två stycken 580 DCII på mitt P8Z68 V-Pro på de två översta PCI-E-portarna och det blir varmt. Det ena kortet klarar sig bra. 50-60 grader, neråt 30-40 i idle. Det bakre kortet dock, det blir nästan helt täckt. Fick trycka in lite papp emellan de för att pressa isär de lite så att det fick någon chans att andas. I last blev det blockerade kortet 85-90 grader och klev ner till 55-65 i idle. Hade ingen jättebra kylning i chassit vid tillfället men det krävs helt klart ett W.S-kort från Asus med större utrymme mellan portarna för att köra dessa i SLI. Gäller nog även 680 även om det kanske inte blir riktigt lika höga temperaturer tack vare mindre värmeutveckling från grafikprocessorn.

Anyway, nice recension och visst blir man lite köpsugen. Klockade fint! Men får klara mig på mitt 580 ett tag till

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av joojl:

Jepp, kolla under "testresultat"

Tackar, jag missade det stycket helt. Förväntade mig att hitta den informationen under testsystem.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Leifson:

Lite, ja, men inte tillräckligt för att garantera att inte den yttre kanten av PCI-expressporten spricker av vikten i andra änden, eller något liknande viktrelaterat haveri.

GTX 680 DC2 använder en förstärkning som häver mycket av kraften mot moderkortet. Förstärkningen syns tydligt i bilden nedan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Tackar, jag missade det stycket helt. Förväntade mig att hitta den informationen under testsystem.

De brukar ha en egen flik för strömförbrukning så det är helt förståeligt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kinc:

GTX 680 DC2 använder en förstärkning som häver mycket av kraften mot moderkortet. Förstärkningen syns tydligt i bilden nedan:

Ser man på, ni verkar ha tänkt på det också! Då tar jag tillbaka min kritik angående brutna moderkort. (Och menar istället att denna nya lösning borde nämnts i recensionen )

Att kylaren är gigantisk borde nog nämnts ändå, det är ju trots allt inte bara positivt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Shit vad energisk du var i början Emil! Trodde jag slagit på Linus Tech Tips.

Permalänk
Medlem

Detta låter som ett grafikkort precis i min smak, single kort (ingen microstrutting) som kylare väl och låter mindre - och till detta snabbare än vanlig 680. 500 kr extra vore det lätt värt.

Permalänk
Medlem

Kylaren för stor för SLI?

Är den mycket massivare än DCUII till 580?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Ångrar verkligen inte att jag beställde ett då dustin hade det för 4790:-
Nu är det bara leveransen man väntar på.

Jag också, men frågan är om man orkar vänta....

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

GTX 680 DC2 använder en förstärkning som häver mycket av kraften mot moderkortet. Förstärkningen syns tydligt i bilden nedan:

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/05/09/IMG_9292.jpg?...

Kinc - Du som jobbar på Asus, kan du tala om när Dustin kan tänkas få hem dem. Beställde för en vecka sen.. Säg att det är imorgon

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det är väll just att Nvidia har krånglat till OC på sina nya kort som får mig att ännu en gång luta mera åt 7970, även fast det är mera kräm i den här...

Lite krångligare är det ja, men så värst krångligt kan jag inte påstå att det är.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Jag också, men frågan är om man orkar vänta....

//Lasse

Nä det är ju frågan.. inget innan maj allafall.. drygt som fan

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Skrivet av Ethaan:

Ångrar verkligen inte att jag beställde ett då dustin hade det för 4790:-
Nu är det bara leveransen man väntar på.

Beställde det nyss från CDON med sweclockers rabatt, kostade 4750+ frakt 45kr!!

Permalänk
Medlem

Emil du e grym, riktig bra recension!
Keep inhaling pollen! ...om det var de som fick igång daj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Ångrar verkligen inte att jag beställde ett då dustin hade det för 4790:-
Nu är det bara leveransen man väntar på.

Samma här! Var otroligt taggad inför den 8:e, när de skulle komma hem och de på Dustin sade: "Ja, leveransdatumet stämmer!!"

Kanske var naivt att tro på dem, men men. Nu verkar de komma i början av Juni, om man litar på kundtjänsten. :/

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk

Beställt ett ex på webhallen, min magkänsla säger att dem får in fler först.

Vela ett tag om jag skulle ha ett 690, men ska köra en skärm i 1080p, så det hade varit lite overkill.

Visa signatur

Dator. Låda: Corsair Obsidian 650D CPU: Core i7 3770K CPU-kylare: Thermalright Silver Arrow GPU: Asus GTX680 DirectCUII Top RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz LP MOBO: Asus P8Z77-V Deluxe PSU: Corsair AX850 SSD: Plextor M3 Pro 128GB HDD: WD VelociRaptor 500GB Ljudkort: Asus Xonar Essence STX BR-W: Plextor BR-W PX-B950SA Keyboard: QPAD MK-85 Mus: QPAD 5K Gamepad: MS PC/XBOX360 USB OS: Win 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Visst är det så. Bästa är väl att köpa icke-referens och köpa till Accelero Xtreme. Den tar inte upp fler slots och kyler bättre samt är tystare.

Den kyler dock fortfarande v-ram extremt dåligt vilket gör att kylaren inte är så bra längre. De tester jag sätt på kylaren så var vram bra mycket varmare än referens och kom över 100grader.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Vi har enbart sålt referens tidigare. Samtliga 680 DC2 är 100% ASUS-design.

GTX680-2GD5 = 100% referens
GTX680-DC2-2GD5 = 100% ASUS
GTX680-DC2T-2GD5 = 100% ASUS

Ok det låter bra. Tackar

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Den kyler dock fortfarande v-ram extremt dåligt vilket gör att kylaren inte är så bra längre. De tester jag sätt på kylaren så var vram bra mycket varmare än referens och kom över 100grader.

Det ligger något i det. Jag hade problem med mitt GTX280 (back in the day) med accelero.

Dock så ska detta ha återgäldas av vad jag läst.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|