Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Asus Sabertooth-fläktarna

Jag installerade min dator i förrgår och då så brydde jag mig inte om att installera fläktarna och tänkte att jag gör det en annan gång men borde jag installera dom på direkten istället?
Tänkte om dom kanske kyler ner CPUn också?
Jag stresstestade CPUn igår i OCCT (2700K) och max temperaturen blev 50-55,det är väl acceptabelt?

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Uzanar:

Jag installerade min dator i förrgår och då så brydde jag mig inte om att installera fläktarna och tänkte att jag gör det en annan gång men borde jag installera dom på direkten istället?
Jag stresstestade CPUn igår i OCCT (2700K) och max temperaturen blev 50-55,det är väl acceptabelt?

Nu vet jag inte om det är likadant på hela sabertooth-serien för intel.
Men jag kan iallafall tala för P67, och där påverkar inte fläkten processortemperaturen.
Den används bara för att kyla moderkortet, om det behövs, och den är framför allt tänkt att användas om du inte har en CPU-fläkt som blåser ner i kortet.

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Antar att du menar Z77 kortet här, den som en ända stor slags kåpa samt 1 eller 2 små fläktar, dessa är ju för att kyla moderkortet men inte CPU
Rent generellt undviker jag moderkort som har småfäktar på det viset, dom låter och går förr eller senare sönder.

Du kan säker se med Asus PC probe div temperaturer på moderkortet och se här om dom är ok eller höga,

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av ggustavsson:

Antar att du menar Z77 kortet här, den som en ända stor slags kåpa samt 1 eller 2 små fläktar, dessa är ju för att kyla moderkortet men inte CPU
Rent generellt undviker jag moderkort som har småfäktar på det viset, dom låter och går förr eller senare sönder.

Du kan säker se med Asus PC probe div temperaturer på moderkortet och se här om dom är ok eller höga,

Ok! Ska testa det sen och ja-det är ett Z77, glömde det

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Uzanar:

Vad jag förstod av kortet så var fläkten främst till som någon skrev, att användas om du inte har någon fläkt som blåser bort luften runt om, t.ex vattenkylning. Annars skulle den egentligen inte behövas. De brukar ha en tendens att vara väldigt högljudda också så vill du kan du ju prova montera den och lyssna om den tjuter väldigt mycket, jag brukar försöka hålla mig borta från de små rackarna.

[Desk] 4670K (@ 4.2) : MSI 780 OC : VENGEANCE 16GB RAM : Samsung 840 Evo 250GB+2x4TB HDD
[Server] Prodigy - Xeon E3-1260L - Asus P8H67-I B3 : 8GB RAM : Win 2012 Server
[Gallerier]: M-ITX HTPC - M-ITX Server(Bitfenix Prodigy) - M-ITX Desktop - Old: Server / HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Jag har ett likadant moderkort med fläktarna installerade, och såvida man inte ställer in dem manuellt via bios(som jag gjort) så låter det en hel del när datorn sätts i load. Jag har mina på strax över 4000rpm just nu, och jag kan inte säga att de går att urskilja ur resten av ljudet, men jag vet inte hur mycket det faktiskt ger i slutändan. Via Asus Thermal Radar kan du se temperaturerna på moderkortet, jag bifogar ett screenshot hur mitt ser ut med fläktarna så kan du förhoppningsvis se om det är någon större skillnad.