Ska man ta bort gammal kylpasta med tvättsprit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2011

Ska man ta bort gammal kylpasta med tvättsprit?

Nu har min Hyper 212 EVO anlänt. CPU kylaren har ingen kylpasta på sig, man fick med en, men jag köpte med en annan istället. Det som behöver tas bort är pastan på CPUn. Min kompis sa att jag skulle använda mig av tvättsprit och en vit handduk så jag skulle kunna se bättre när den är riktigt ren.

Blöt handduken lite och sedan gnugga försiktigt i en cirkel

SLI 780 - i2500k @ 4,7ghz.
Acer 27" LED Predator G-Sync XB270HU 2560x1440 IPS, 144hz,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Så länge spriten inte har fett i sig så är det okej, sedan kan du använda en handduk, men tops fungerar lika bra annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2011

Funkar rödsprit eller kommer allt brinna ner om det blir för varmt`?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av KlyfftPotatis:

Funkar rödsprit eller kommer allt brinna ner om det blir för varmt`?

Du ska vänta om du använt rödsprit tills det dunstat, typ en-två timmar

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Kemisk ren aceton använder jag alltid, finns överallt att köpa.
Men det finns såklart andra alternativ, det viktiga är att det inte finns någon olja eller fett i spriten som lämnar rester. Och jag använder oftast tops när jag rengör.

Låt spriten dunsta ett tag innan du lägger på kylpasta. Det räcker med en droppe i riskornsstorlek i mitten av processorn.

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Vad säger ni om 5-56? Använder jag hela tiden Säkert massa fett i dock.. Ser alltid till att torka noggrant.

6700K, Z170Pro, 980Ti SLI, 830, AX850, XB270HU, Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008

Denna brukar jag köra med

Spelmaskinen
| Corsair Carbide 600Q | Corsair Hydro H100i GTX | i5 3570K @ 4,3 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | G.Skill Ripjaws Gaming DDR3 2133Mhz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| Dell U2412M | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avdala
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Cheewie:

Vad säger ni om 5-56? Använder jag hela tiden Säkert massa fett i dock.. Ser alltid till att torka noggrant.

Kan ju förfasen inte ha ett smörjmedel för att göra rent med XD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2011

Så Rödsprit är legit då? orkar inte dra till affären och få tag på annat om detta funkar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008

Så Rödsprit är legit då? orkar inte dra till affären och få tag på annat om detta funkar

Ja det fungerar med rödsprit

Spelmaskinen
| Corsair Carbide 600Q | Corsair Hydro H100i GTX | i5 3570K @ 4,3 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | G.Skill Ripjaws Gaming DDR3 2133Mhz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| Dell U2412M | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Juuuupp

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Aug 2006
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2011

Innan jag kör igång. Måste jag vänta 1-2 timmar verkligen för att det ska fukta av eller räcker det med att jag torkar rejält sedan väntar i typ 10-15 min innan jag lägger på ny pasta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne, Lund
Registrerad
Jul 2009

#13 Torka av och sen vänta 15min borde funka men om du inte har något uber speciellt du ska in till känns det lite onödigt att inte vara på den säkra sidan Skulle något hända kmr du nog svära som fan över att du inte väntade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2005

Innan jag kör igång. Måste jag vänta 1-2 timmar verkligen för att det ska fukta av eller räcker det med att jag torkar rejält sedan väntar i typ 10-15 min innan jag lägger på ny pasta?

Man kan se när rödspriten dunstar. Men vänta en kvart/halvtimme för att vara på den säkra sidan. Jag använder alltid rödsprit, funkat bra än så länge. Det är kanske inte det bästa för det är jobbigt att få det riktigt rent ibland.

[Intel i7 4770K] [ GTX 680] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Går nog fint att vänta 15 min, du märker om det finns sprit kvar när du lägger på kylpastan

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Maj 2010

kan rek kaffe filter..bra för de luddar inte när man torkar

NZXT TEMPEST | ASUS Sabertooth P67 | i7 2600k @ 4.5GHz | Corsair H60 + PnP GT 1850 rpm | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB | EVGA GeForce GTX980 SC ACX 2.0 | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | Seagate Barracuda 500GB | EVGA Supernova G2 750W | BenQ G2420HDBL | BenQ XL2411Z | BenQ G2420HDB | Epson EH-TW5900 + Kingpin 16:9 ramspänd 90" | Denon Avr-1912 | Dali Zensor 5*2 | Dali Zensor 1*4 | Dali Zensor Vokal | XTZ 99 W12.16 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2012

Personligen så torkar jag av med papper och tops (doppad i tröd) sedan tar jag ett microduk (kaffe filter funkar lika bra) med tröd på och torkar av för att få bort mikroskopiska ev rester, sedan tar jag den torra sidan på mikroduken/filteret och torkar bort så det blir tort (dock inte med våld) Sedan på med ny kylpasta. Att vänta på att det ska "dunsta" är overkill imho

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweet spot
Registrerad
Sep 2007

Rödsprit lämnar lite rester. Vet inte hur de påverkar, men isopropanol är ett betydligt bättre val generellt sätt. Jag underhåller mycket ljudutrustning och isopropanol är det överlägset bästa där när man vill få bort hudrester, smuts, flussmedel och i princip allt annat utom oxidbeläggningar. Finns på alla apotek, vissa vet dock inte om att de har det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Exzu:

Personligen så torkar jag av med papper och tops (doppad i tröd) sedan tar jag ett microduk (kaffe filter funkar lika bra) med tröd på och torkar av för att få bort mikroskopiska ev rester, sedan tar jag den torra sidan på mikroduken/filteret och torkar bort så det blir tort (dock inte med våld) Sedan på med ny kylpasta. Att vänta på att det ska "dunsta" är overkill imho

En microfiberduk är ju statisk elektricitet 3000.
En torr sådan får man ju nästan stötar av bara man tar fram den & ska använda till bilen. Så torka komponenter i en dator
r nog inte optimalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarström, Halmstad
Registrerad
Mar 2009

Jag använder ~100%-ig labsprit när jag torkar bort kylpasta. Det rengör bra och dunstar på några sekunder, utan att lämna spår av någonting efter sig.

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Powercolor R9 280x, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Kaffefilter och T-röd använder jag. Isopropanol (isopropylalkohol) finns på apoteket men är inte så effektivt även om det är att rekommendera vi allt arbete med rengöring av elektronik. Tänk på att lösningsmedel, aceton och bensin är farligt att andas in. Sörj för god ventilation.

Intel Core i5 4670K, Asus Z87I-PRO, 8GB Corsair Vengeance LP 1600MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Silverstone Temjin TJ08-E, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotham
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Toye666:

Lite väl dyrt va? Kemisk bensin/aceton kostar ju 20-lappen på valfri mataffär.Annars funkar spolarvätska om har det liggandes hemma vet ja.

Körde med just denna sist och det funkade kanon! Gripen Aceton brukar annars vara det som folk rekommenderar

#waiting#impatience
⚠ Z-E-N system incoming! ⚠

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Timrå
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Slaktardej:

Om du måste vänta två timmar, då använder du åt h-vete för mkt T-röd... Den mängd som vi pratar om här dunstar fort, ska mkt till om det inte har dunstat inom 1 minut. Du ser på en gång när det dunstar...

Clevo P170EM, 17,3" 1920x1080, I7 3740QM, 16gb 1600mhz Corsair cl10, 7970M 2gb, 2x120gb SSD, Intel Centrino Ultimate 6300

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

*Toapapper
*Gripen Aceton
*Tops om man arbetar på små headspreaders (tex laptops)

Dutta aceton på en bit vikt papper och gnugga bort.. Byt till ny pappersbit eller vik om igen.
Sist torka med aceton och en ren pappersbit sista gången.
Smeta på kylpasta och sätt ihop... finns inga krav på att leka konstnär och göra cirklar och ärtor och annat löjligt när man applicerar kylpasta. När du skruvar åt smetas krämen ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweet spot
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Batman:

Lite väl dyrt va? Kemisk bensin/aceton kostar ju 20-lappen på valfri mataffär.Annars funkar spolarvätska om har det liggandes hemma vet ja.

Finns 100ml-flaskor på de flesta apotek, brukar kosta 59:-.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av sokar:

kan rek kaffe filter..bra för de luddar inte när man torkar

Jo, å andra sidan är de inte så bra på att suga upp vätska heller, och lite luddar de faktiskt, men de är ju bättre än toapapper om man säger så

| Mobo: P8Z68-V | CPU: i5-2500K @ 4.7GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 1600MHz | GPU: GTX 970| |PSU:HX850W | Chassi: HAF X | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Både oljor och silikoner i t-röd, så skippa det. Det har man i spritköket eller i magen (!).

Gör man däremot rent med t-röd, låter det dunsta ordentligt så är nog risken för problem i kylpastan rätt liten.
Rent teoretiskt kan resterna som lämnas kvar reagera med pastan och göra den sämre, men som sagt, det är den kemiska tänkbara teorin. Jag har dock sett skitktningar av andra saker på ytor torkade med t-röd, så konduktiviteten kan mycket väl påverkas.
Vore skojj med labbtest för någon som har tråkigt

En flaska ren aceton eller förtunning är inte så himla dyrt och bättre än t-röd i alla sammanhang.
(lacknafta är lika skit det också, dont use)

Eller som tidigare sagts, isopropanol eller valfri elektronikrengöring av högre rang. (glöm biltema, clas i sjön, jula etc.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Slaktardej:

då är man verkligen på den säkra sidan.. eller har använt stoora mängder röd sprit.. själv så körde jag med tops och doppade i röd sprit.. dunstar på cirka 4 sec.. så jag väntade 10 min.. räcker gått och väl.

Förlåt för den över drivna mängden punkter i min text, men jag är för trött

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Det är inte direkt någon rocket science att göra rent en processor. Vill man vara petnoga kan man ta på sig dammfria kläder, sätta på sig handskar, spänna fast ett ESD armband och rengöra med mikrofiberduk och aceton. Låta det torka och sedan pensla med en blåsbälg för optisk rengöring av objektiv samtidigt som man sitter med en lupp på skallen och tittar noga på minsta lilla partikel under en stark fluorescerande lampa för precisionsarbete så att man får bort precis allting från ytan.

Processorn brinner inte precis upp eller får dålig kylning .. med 10 graders ökning gentemot om man tog det väldigt väldigt försiktigt.
För den delen fastnar det redan när man trycker ut lite pasta ur tuben en massa partiklar från luften och när man smetar på det på processorn eftersom luft cirkulerar. Dammpartiklar och annat syns inte, vi människor andas.
Tops, toapapper, hushållspapper, kaffefilter, handduk (handduk är väl lite över gränsen) kvittar vilket, det blir rent ändå.